آریا جوان
رشد اقتصادي زنان دستاورد انقلاب اسلامي
يکشنبه 13 بهمن 1392 - 3:26:21 PM
فارس
 

مريم ارشدي گفت: مطابق با کارنامه انقلاب اسلامي، زنان ايراني در سايه منطق امام خميني(ره) پس از زنگار تاريخي ظلم که بر چهره زن نشسته بود زنان متدين با پشتيباني علماي ديني و با رويکرد ارزشي به ميادين بزرگ اجتماعي و اقتصادي به عرصه‌هاي مختلف وارد و و به نقش آفريني پرداختند.

وي ادامه داد: ديدگاه‌هاي مترقي امام راحل، مقام معظم رهبري و علماي دين که برگرفته از اسلام و احکام قرآني است سبب شد تا تحولي شگرف در زنان کشور ما در همه عرصه‌ها و به ويژه حوزه انديشه و تفکر ايجاد شود چنانچه امام خميني(ره) با نگاه به افق والا و نقطه تعالي مقام زن فرمودند: «ما مفتخريم که بانوان و زنان، پير و جوان و خرد و کلان، در صحنه‌هاي فرهنگي و اقتصادي و نظامي حاضر، و همدوش مردان يا بهتر از آنان در راه تعالي اسلام و مقاصد قرآن کريم فعاليت دارند.»

ارشدي خاطرنشان کرد: در حالي که يکي از مسائلي که خصوصاً در نيم قرن اخير تا حدودي در هر جامعه به‌ويژه جوامع در حال توسعه، مطرح بوده است مسئله گسترش نقش و مشارکت زنان است و بايد گفت امروز قدم نهادن زنان به عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و.... ديگر پرستيژ و صرفاً کسب موقعيت اجتماعي نيست بلکه زنان ما غالباً براي رفع نياز خود و خانواده به ويژه به عرصه‌هاي اقتصادي وارد مي‌شوند.

اين کارشناس امور زنان اظهار داشت: از آنجايي که زنان براي دستيابي به مناصب و مشاغل کشور به لحاظ قانوني منعي ندارند و مي توانند درصورت شايستگي‌هاي لازم براي حضور در تمامي سطوح فعاليت کنند لذا زمينه سازي براي ارتقاي فرهنگي و توانمندسازي زنان از جمله رويکردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي است.

ارشدي ره‌آورد تفکر مادي نظام امپرياليسم نسبت به زنان را ناديده گرفته شدن تفاوت‌هاي تکويني و فطري زن و مرد دانست که به دنبال خود فروپاشي نظام خانواده را به دنبال دارد و افزود: اين موضوع افسردگي انسان‌ها و تزلزل در بنيان‌هاي ارزشي را رقم مي‌زند و اين درست همان نتيجه شومي است که سيستم اقتصادي غرب، به آزمون و خطاي آن نشسته و توده‌اي از زنان بي‌گناه و ارزش‌هاي زنانه را قرباني ايدئولوژي خود زير چرخ‌هاي صنعتي سيستم سرمايه داري له مي‌کنند که فريادشان امروز در جهان هزاره سوم به گوش مي‌رسد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران، برنامه ريزي خود را در راستاي تعالي وضعيت زنان ايران و الگوسازي از چهره زن نه غربي و نه شرقي به جهان معاصر در سطوح سه گانه فردي؛ خانوادگي و اجتماعي تعريف نموده است و مکانيزم‌هاي مؤثر در راستاي پيشرفت وضعيت زنان را در قالب حمايت‌هاي حقوقي، ساختارسازي، تأسيس نهادهاي تصميم گير و استراتژيک، راه اندازي تشکيلات اجرايي متولي توانمندسازي زنان، حمايت از مشارکت اقتصادي زنان در سطح گروهي و اجتماعي ديده است.

راهبرد حضور زنان در امور اقتصادي، توجه همزمان به نقش هاي خانگي و اجتماعي آنان

ابن فعال جامعه زنان افزود: کمرنگ شدن اخلاق و ارزش‌هاي اجتماعي بشر، وصول حداکثر منفعت مالي، در کشورهاي مدرن، جدايي محل کار از خانه و تفکيک حوزه خصوصي و عمومي سبب شده تا زنان به عنوان نيرويي فعال نقش‌هاي طبيعي خود ناديده انگاشته و به ويژه مسئوليت مادري و همسري را فراموش کنند. آنچه هدف است استحکام بنيان خانواده بر مبناي دسترسي به فرصت‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي است.

وي ادامه داد: توسعه و ساماندهي امور اقتصادي- معيشتي با اولويت ساماندهي مشاغل خانگي از محورهاي ماده 230 قانون برنامه پنجم است.

ارشدي ادامه داد: بهره مندي از تجربه زنان سرپرست خانوار و تخصص دختران تحصيل کرده الگويي نو در ترسيم روند اقتصاد پويا است. زنان سرپرست خانوار با برخورداري از نقش‌هاي چندگانه، هم مدير عاطفي کانون خانواده به شمار مي آيند و هم مسئوليت تأمين معاش خود و فرزندان را بر عهده گرفته اند و از تجارب مديريتي خوبي برخوردارند.

اين کارشناس امور زنان افزود: از سوي ديگر تخصص و مهارت تئوريک دختران فارغ التحصيل دانشگاهي، علمي شدن توليد و تبديل آن به تجارت را رقم مي زند. پروسه‌اي که در کشور ما براي تحقق آرمانهاي نظام ضروري است.

ارشدي ادامه داد: وجود کارخانه‌هايي در سطح کم نظير از فناوري و تخصص، ايجاد صدها فرصت شغلي آن هم با مديريت زنان توانمند و شايسته که نيروهاي انساني او را جامعه زنان تشکيل مي‌دهند، مصداقي از تحقق توصيه مقام معظم رهبري مبني بر حمايت از اقتصاد ملي است.

وي افزود: در شرکت‌هايي که اکثريت کارکنان کارخانه را بانوان و به‌ويژه سرپرست خانوار تشکيل مي‌دهند اين يعني اميد به آينده و يعني پويايي و شکوفايي هرچه بيشتر توانمندي‌هاي زنان ايراني يعني به اين باور برسيم که فرداهاي بسيار روشن و درخشان تري پيش روي ماست.

اين فعال جامعه زنان اظهار داشت: حرکت اساسي ما براي جلب سرمايه‌هاي مردمي و تقويت بخش صنعت، ايجاد فضاي امن و بهره مندي از همه ظرفيت‌هاي موجود از جمله توجه به نقش زنان در روند توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ضروري است.

ارشدي با اشاره به تدوين قانون اصل 44 گفت: تأسيس بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري تعاون از جمله فرصت‌هاي موجود در کشور براي توجه به اشتغال بانوان و بهره مندي از ظرفيت تعداد زيادي از فارغ‌ التحصيلان متخصص زن، است که مي‌توان در ارتقاي توانمندي بانوان ايراني در بخش اقتصاد و کارآفريني از آن بهره جست.

وي ادامه داد: بانوان فرهيخته و خلاق بسياري در اقصي نقاط کشور ما بايد با دستيابي به اطلاعات و ارتباطات از فرصت‌هاي برابر و همپاي مردان در زمينه اقتصادي که ايران اسلامي ايجاد کرده، مطلع و بهره‌مند شوند.

اين کارشناس امور زنان افزود: انقلاب اسلامي شخصيت بانوان را احيا کرده و اعتماد به نفس حضور آنها را در مديريت کارخانه‌ها، ورزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و در حوزه‌هاي مختلف لوازم خانگي، داروسازي، سنگ‌هاي مصنوعي، بهره برداري از معدن سنگ لاشه، توليد و صادرات اسفنج، توليد و صادرات پوشاک، توليد سقف داخلي خودرو، عصاره و اسانس، مواد نوشيدني و خشکبار، تحقيقات حوزه پزشکي ، توليد مواد آلي ، چرم، کشاورزي، دامداري و دامپروري، و ساير مراکز تقويت کرد.

ارشدي افزود: به طوريکه وجود زنان مخترع و مبتکر کشور در مقايسه با ساير کشورهاي جهان عدد 15 بوده و رتبه 1 را در سطح خاورميانه دارند.

وي ادامه داد: زنان عفيف کشور ما امروز اثبات کردند که علاوه بر موفقيت در ايفاي نقش تربيتي و خانوادگي، در بخش مديريت عامل واحدهاي توليدي، به عنوان توليدکننده و صادرکننده، مديريت شرکت‌هاي بازرگاني و کالاي صنعتي و معدني بهترين و موفق ترين سرمايه داران اقتصادي کشورند و در ايجاد کار و کاهش نرخ بيکاري تاثير فراوان داشته‌اند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/900/رشد-اقتصادي-زنان-دستاورد-انقلاب-اسلامي
بستن   چاپ