آریا جوان
آیا با تغییر ساختار کنکور و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی موافقید؟
دوشنبه 17 دی 1397 - 11:25:05 AM
تابناک

آریا جوان-با خبر وزیر آموزش و پرورش در هفته گذشته، گویا واقعا قرار است تغییرات بنیادینی در آزمون ورودی دانشگاه رخ دهد و غول کنکور از میان برداشته شود. چهارشنبه گذشته وزیر آموزش و پرورش در حساب توئیتری‌اش خبر داد: سرانجام تکلیف نهایی کنکور سال آینده مشخص شد و «ورود به 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و «تحمل اضطراب طاقت‌فرسا» ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک است.»

همچنین سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده مجلس و عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تشریح جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: در بحث کنکور و قانون سنجش و پذیرش که در سال 92 تصویب شد، بحث بود که برای اینکه بار روانی کنکور کاهش پیدا کند، دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شود. کلیات نحوه پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی در جلسه پیش مصوب و در این جلسه شیوه نامه اجرایی آن تصویب شد که بر اساس آن پذیرش دانشجو در 85 درصد از رشته/محل‌ها صرفا با استفاده از سوابق تحصیلی صورت بگیرد.

از این صحبت‌ها چنین برمی‌آید، یکی از گلوگاه‌های کلیدی زندگی قریب به اتفاق ایرانی‌ها در شصت سال گذشته در حال از بین رفتن است. با این حال برداشته شدن کنکور هم برای خودش موافقان و مخالفانی دارد که مخاطبان تابناک هم در زمره آن هستند. خیل اظهارنظرهای مختلف کاربران تابناک در اخبار مختلف با موضوع کنکور، منجر به شکل‌گیری «خوانده می‌شوید» امروز با موضوع کنکور شد.

بسیاری از مخالفان بر این باورند «عدالت» در جامعه ایرانی برقرار نیست و یکی از معدود جاهایی که می‌توان دید که افراد شایسته به جایگاه واقعی خود می‌رسند کنکور است. در واقع با صرف نظر از سهمیه‌ها که درصدش نسبت به کل شرکت‌کنندگان کنکور ناچیز است این عده گمان می‌کنند کنکور تنها عرصه‌ای است که در آن افراد شایسته به جایگاه شایسته خود می‌رسند و بر هم زدن آن بر هم زدن یک اصل کلی درست در کشور است. همچنین این عده با بدبینی معتقدند سیستم جدید منتهی به یک سیستم رانتی می‌شود که در آن متر و معیار درست و قابل سنجشی برای رسیدن افراد به دانشگاه مورد نظرشان وجود ندارد.

در طرف مقابل اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که نفرات برتر کنکور در سال‌های گذشته غالبا در مدارس پولی و با سرمایه‌گذاری بالای خانواده‌هایشان به موفقیت رسیده‌اند. بحث مافیای کنکور و مؤسساتی که از این قبل پول قابل توجهی هم درمی‌آورند، مطرح است که نشان می‌دهد ادامه این روند چندان با عدالت آموزشی هم‌خوانی ندارد.

اکنون می‌خواهیم نظر شما را در این باره بدانیم که؛
* آیا شما با حذف کنکور موافقید؟
* نظر شما، درباره جایگزنی «سوابق تحصیلی» به جای «کنکور» چیست؟
* به نظر شما، کنکور یک سیستم عادلانه است و ساز و کار آن درست کار می‌کند؟


http://www.javanannews.ir/fa/News/91709/آیا-با-تغییر-ساختار-کنکور-و-پذیرش-بر-اساس-سوابق-تحصیلی-موافقید؟
بستن   چاپ