آریا جوان
سیاووشی: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درباره فیلتر اینستاگرام اجماع نظر ندارند/ تنها 10 درصد از مردم از تلگرام خداحافظی کردند
سه شنبه 18 دی 1397 - 1:29:07 PM
خبر فوری
آریا جوان-فیلتر، واژه‎ای که این روزها باز هم در فضای مجازی کشورمان به داغترین سوژه رسانه ها به خصوص آنهایی که دستی در فضای مجازی دارند تبدیل شده‎ است. اما این بار خبری از تلگرام نیست، بلکه شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که زیرنظر قوه‎قضائیه فعالیت می‎کند دست بر روی اینستاگرام گذاشته است تا امکان دسترسی به این برنامه مجازی در کشور فراهم نباشد.

علی‎رغم اهتمام و جدیت مسئولیت دستگاه قضایی برای فیلتر اینستاگرام بسیاری از کارشناسان فضای مجازی بر این باورند که فرآیند فیلتر اینستاگرام هم به مانند تلگرام رویکرد قابل قبول ندارد و تنها سبب می‎شود تا کاربران این شبکه‎های مجازی با استفاده از فیلترشکن از این برنامه‎های استفاده کنند که این موضوع خود آسیب جدی را برای علاقمندان به فضای مجازی درپی خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان و فعالین مجازی بر این باورند که دولت باید هرچه سریعتر در جهت اتخاذ سیستم فیلترینگ هوشمند به مانند سایر کشورهای جهان وارد عمل شود چراکه منع مردم از برخی از شبکه‎های مجازی با اتخاذ تدابیری چون فیلترینگ قطعا راهکار مناسبی نیست.

***

طیبه سیاووشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره خبرهای منتشرشده پیرامون فیلتر اینستاگرام و بررسی این موضوع در کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر ما فقط در جهت بررسی بودجه سال 98 در کمیسیون فرهنگی مشغول به کار هستیم و با توجه به اینکه فیلترینگ تلگرام از سوی مسئولین تکذیب شد فعلا در دستور کار کمیسیون قرار ندارد.

وی درباره اینکه چرا کمیسیون فرهنگی مجلس با توجه به مخالف وزارت ارتباطات با فیلتراینستاگرام اقدامی را انجام نمی‎دهد، افزود: ما نباید در این راستا اقدامی انجام بدهیم چرا که کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه سیاستگذار و تصمیم‎گیرنده هستند و ما تنها می‎توانیم در این باره نظرمان را ارائه دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:  کمیسیون فرهنگی از موضع و جایگاهی که دارد در شرایط فعلی نمی‎تواند نظر دهد چرا که درباره این موضوع در حال حاضر نگاه جناحی حاکم است و برخی از اعضای کمیسیون با آن مخالف و برخی موافق هستند.

سیاووشی درباره میزان احتمال فیلتر اینستاگرام به مانند تلگرام در روزهای آینده ، تاکید کرد: فعلا باتوجه به اینکه این خبر تکذیب شده است، بنده معتقدم که بهتر است که قبل از فیلترینگ یک آسیب‎شناسی جدی در این راستا صورت گیرد تا جوانان و نوجوانان ما از آسیب‎هایی که استفاده از فیلترشکن برای آنها در پی دارد مصون بمانند.

وی گفت: در ایسنتاگرام قرار بود پیش از روی کارآمدن دولت روحانی بحث فیلترینگ هوشمند که در بسیاری از کشورهای اجرایی شده است محقق شود اما تا به امروز اقدامی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در فضای امروز اینستاگرام ما شاهد هستیم که کسب و کارهای مجازی برقرار است و ده‎ها نفر از این طریق این برنامه در حال تامین نیازهای معیشیتی خود هستند از این رو به مانند فیلتر تلگرام نباید کاری کنیم که این افراد آسیب ببینند.

سیاووشی تصریح کرد: براساس آمارهای رسمی کشور یک تعداد حداقلی یعنی حدود 10 درصد از این بستر خارج شدند اما بحث این است که این فیلترینگ رویکرد موفقی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اجماع نظری درباره فیلترینگ وجود ندارد و بحث این است که علی‎رغم وجود موافقین و مخالفین ما باید آسیب‎شناسی جدی را باتوجه به فیلتر تلگرام در کشورمان انجام دهیم، چرا که بخشی از جامعه درخواست دارند این فیلتر انجام نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‎ای هم به ما پیغام می‎دهند و خواهان فیلتر اینستاگرام هستند ، تاکید کرد: بدون شک نظرات کارشناسی و پژوهشی در بحث فیلترینگ بسیار کارگشا خواهد بود از این رو بهتر است باتوجه به این رویکرد درباره این موضوع در کشور تصمیم‎گیری شود تا ما دچار مشکلات جدی در این حوزه نشویم.


http://www.javanannews.ir/fa/News/91999/سیاووشی--اعضای-کمیسیون-فرهنگی-مجلس-درباره-فیلتر-اینستاگرام-اجماع-نظر-ندارند--تنها-10-درصد-از-مردم-از-تلگرام-خداحافظی-کردند
بستن   چاپ