آریا جوان
عارف: راه حل مشکلات دانشگاه انسجام دروني است
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 1:58:43 PM
hdskh
محمدرضا عارف در ديدار جمعي از اعضاي هيات موسس کانون استادان ايران با بيان اين‌که «همزماني ايام دهه فجر و برگزاري اولين جلسه هيات موسس کانون را به فال نيک مي‌گيرم» اظهار کرد: دانشگاهيان در صحنه‌هاي مختلف انقلاب نقش موثري داشتند و همواره در طول مبارزات 6 دهه اخير کشورپيشتاز بوده‌اند.

 وي با بيان اين‌که «استادان در سه دهه گذشته حتي براي حل مشکلات صنفي‌شان نتوانستند از پتناسيل ذاتي خود خوب استفاده کنند» گفت: اگر استادان يک تشکل منسجم و قوي داشتند بسياري از اتفاقات غير عقلاني که در 8 سال گذشته در سطح دانشگاه رخ داد اتفاق نمي‌افتاد، در 8 سال گذشته عکس‌العمل جدي را از ناحيه استادان دانشگاه نديديم در صورتي که بايد در برابر برخي کارها که با معيارهاي اسلامي و انساني سازگار نبود موضع‌گيري مي‌کردند و راهکار عبور از مشکل را ارائه مي‌دادند.

 وي با بيان اين‌که «استادان دانشگاه قدرت دارند و بايد از اين قدرت به نفع کشور و توسعه علمي استفاده کنند» تصريح کرد:اکنون در شرايطي قرار داريم که مشکلات نداشتن تشکل‌هاي مقتدر و فراگير بروز پيدا مي‌کند و مسئولان به اين نتيجه رسيده‌اند اگر بخواهيم اهداف سند چشم‌انداز تحقق پيدا کند هيچ راهي جز ارتقاء جايگاه تشکل‌هاي مردمي وجود ندارد.

 اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که «متاسفانه برخي کشور را به خاطر منابع زيرزميني ثروتمند تلقي مي‌کنند» گفت: مزيت کشور ما نيروي انساني‌اش است؛ بنابراين ما بايد در رشد نيروي انساني کوشا باشيم.

 وي با بيان اين‌که «استادان دانشگاه نبايد تنها وظيفه خود را حاضر شدن سرکلاس درس بدانند» گفت:استادان نبايد بدون اين‌که توجه‌اي به مسائل سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي داشته باشند کلاس درس را به پايان برسانند. ما نمي‌توانيم به مسائل مربوط به جامعه بي‌توجه باشيم کاري که متاسفانه برخي از استادان در سنوات گذشته انجام دادند.

 وي با بيان اين‌که «امروز مسئولان به اين باوررسيده‌اند که بايد به تشکل‌هاي سياسي و اجتماعي بها داده شود» گفت: امروز ما راهي جز رسيدن به انسجام دروني براي حل مشکلات دانشگاه نداريم. وظيفه اساتيد تنها توليد مقاله نيست ما وظيفه داريم به مسائل اجتماعي و فرهنگي کشور رسيدگي کنيم. کشور با بحران‌هاي اجتماعي متعددي رو به رو است که براي حل آن‌ها بايد از فرهيختگان و دانشگاهيان کمک گرفته شود.

 اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاکيد بر اين‌که «نمي توان چيزي را به استاد تحميل کرد و هيچ نهاد و ارگاني حق تصميم گيري براي استادان را ندارد» اظهار کرد: اگراستادان دانشگاه منسجم عمل مي‌کردند جلوي تصميم گيري افراد غير دانشگاهي براي دانشگاه گرفته مي‌شد.

 در اين نشست برخي از بندهاي مربوط به اساسنامه کانون استادان دانشگاه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به اتفاق آراء تصويب شد.

کانون استادان ايران به زودي با اعلاميه بيانه‌اي اعلام موجوديت مي‌کند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/927/عارف--راه-حل-مشکلات-دانشگاه-انسجام-دروني-است
بستن   چاپ