آریا جوان
زايمان طبيعي رايگان مي شود
سه شنبه 13 اسفند 1392 - 2:31:08 PM
ايرنا
محمد حاجي آقاجاني» روز سه شنبه در حاشيه همايش روز پرستاري، با اشاره به اعلام تعرفه هاي درماني دولتي طي فردا(چهارشنبه)، از تدوين طرحي براي اشتغال ماماها به عنوان «پرستار ماما» خبر داد و گفت: انتخاب اين گزينه براي اشتغال ماماها کاملا انتخابي است.

وي با اشاره به مشکل جدي اشتغال برخي گروه هاي پزشکي و پيراپزشکي افزود: متاسفانه در سال هاي اخير در برخي رشته ها تناسب منطقي بين آموزش دانشجويان و نياز شبکه بهداشتي و درماني برقرار نشده و اين امر موجب شده تا دانش آموختگان برخي از اين رشته ها مانند دانشجويان رشته مامايي، کار پيدا نکنند.

معاون درمان وزير بهداشت با بيان اينکه تعداد ماماهاي بيکار به چند ده هزار نفر مي رسد، ادامه داد: با توجه به سياست هاي جديد جمعيت، زمينه اشتغال ماماها فراهم شده است اما يکي ديگر از راهکارها اين است که ماماها با گذراندن دوره پرستارماما به عنوان پرستار فعاليت کنند که اين گزينه براي ماماها کاملا انتخابي است.

وي گفت: اجرايي شدن اين طرح منوط به تصويب آن در شوراي گسترش وزارت بهداشت و تائيد اين وزارتخانه است که اميدواريم اوايل سال آينده به تصويب برسد.

آقاجاني افزود: البته تمرکز ما در اشتغال ماماها در شغل اصلي خود آنان است، اما طرح پرستارماما به عنوان امتيازي براي ماماها محسوب شده و اجباري نيست؛ اين طرح در مرحله کارشناسي قرار داشته و تمام ابعاد آن بررسي خواهد شد.

وي ادامه داد: اکنون نيز شاهد اشتغال ماماها در رشته هاي غيرپزشکي هستيم و براي جبران اين نقيصه، طرح پرستاري پيشنهاد شده است

** بخشي از معوقه هاي پرستاران پرداخت مي شود

معاون وزير بهداشت در مورد پرداختي اضافه کار و کارانه پرستاران گفت: اين پرداختي ها از محل درآمد هاي اختصاصي صورت مي گيرد و به پرداخت سازمان هاي بيمه گر بستگي دارد.

آقاجاني افزود: اکنون بيمارستان هاي دولتي از سازمان هاي بيمه گر، يکهزار و 200 ميليارد تومان طلب دارند و با توجه به اينکه اتفاقات خوبي در بيمه افتاده است و با کمک دولت اميدواريم برخي پرداختي هاي پرستاران انجام شود.

** برطرف شدن بخشي از کمبودهاي بودجه اي وزارت بهداشت در اسفند ماه

معاون وزير بهداشت خاطرنشان کرد: قرار است از محل هدفمندي يارانه ها نيز به نظام سلامت کمک شود.

آقاجاني افزود: همچنين قرار است بخشي از کمبودهاي اعتباري وزارت بهداشت در اسفندماه برطرف شود که البته مبلغ آن هنوز نهايي نشده است.

وي ادامه داد: کمبود بودجه اي وزارت بهداشت بين پنج تا هفت هزار ميليارد تومان است.

** طرح هاي تشويقي وزارت بهداشت براي جذب پرستاران مرد

معاون وزير بهداشت گفت: متاسفانه طي سال هاي اخير گرايش مردان براي ورود به رشته هاي پرستاري کم شده و مشکلات زيادي را براي اداره بيمارستان ها به وجود آورده است.

آقاجاني افزود: کمبود پرستاران مرد اجراي دستورالعمل هاي «انطباق با موازين شرعي» را با مشکل روبرو مي کند در حاليکه اين مساله جزو حقوق مردم است.

وي خاطرنشان کرد: طرح هاي تشويقي براي جذب پرستاران مرد در وزارت بهداشت در دست بررسي است.

** تعرفه هاي درماني دولتي فردا اعلام مي شود

معاون درمان وزير بهداشت با بيان اينکه جلسه شوراي عالي بيمه فردا(چهارشنبه) تشکيل مي شود، گفت: تعرفه هاي درماني بخش دولتي فردا اعلام خواهد شد.

آقاجاني به تبليغات برخي رسانه هاي برون مرزي (شبکه هاي ماهواره اي) اشاره کرد و افزود: اين تبليغات از سوي افراد غير پزشک صورت گرفته و به تبليغ داروها و درمان هاي کاذب مي پردازند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/994/زايمان-طبيعي-رايگان-مي-شود
بستن   چاپ