آریا جوان

آخرين مطالب

همکاری ایران و کوبا در حوزه آموزش علوم پزشکی اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

جوانان نیوز -

وزیر بهداشت کوبا در صدر هیاتی با معاون آموزشی وزارت بهداشت کشورمان دیدار و گفتگو کرد و زمینه های همکاری دو کشور در آموزش علوم پزشکی بررسی شد.
به گزارش پرتال دانشگاهی به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با روبرتو توماس مورالس اوهدا وزیر بهداشت کوبا دیدار کرد.
در این نشست جمعی از مسئولین وزارت بهداشت کوبا، قائم مقام وزیر بهداشت در حوزه بین الملل و جمعی از مدیران معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز حضور داشتند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت های نظام سلامت ایران گفت: سیستم ادغام یافته خدمات سلامت کشور باعث شده دانشگاه های علوم پزشکی کشور بتوانند خدمات آموزشی ، پژوهشی و بهداشتی و درمانی را به صورت یکپارچه ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: در تمام استان های کشور حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی ارائه خدمات در حوزه های مختلف را بر عهده دارد و جمعیتی را تحت پوشش دارند.
لاریجانی از نقش زیربنایی آموزش و تاثیر آن بر سایر حوزه های نظام سلامت سخن گفت و اظهار داشت: کشور ما طی چند دهه گذشته پیشرفت خوبی در حوزه آموزش داشته و با نگاهی به وضعیت کشور شاهد ارتقای این حوزه هستیم.
وی گفت: در تحقیقات هم پیشرفت خوبی در حوزه علوم پزشکی داشته ایم به طوری که کشور ایران به لحاظ تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در علوم مختلف رتبه 16 را دارد.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 30 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه علوم پزشکی است خاطرنشان کرد: کشور ایران در شاخص توسعه نیروی انسانی پیشرفت خوبی داشته است. آموزش عالی ما رشد خوبی داشته به طوری که اکنون 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی ، بیش از 200 هزار دانشجوی علوم پزشکی و 20 هزار عضو هیات علمی در کشور داریم.
وی با بیان اینکه علیرغم این پیشرفت ها تحول در آموزش علوم پزشکی کشور امری ضروری است گفت: اسناد متعددی برای تحول حوزه سلامت ایران تدوین شده و در حوزه آموزش علوم پزشکی نیز برنامه تحولی با محورهای مختلف طراحی شده و در حال اجرا است.
لاریجانی حرکت به سمت دانشگاه های کارآفرین، پاسخگویی به نیازهای جامعه، توسعه هدفمند آموزش علوم پزشکی ، توسعه آموزش مجازی، بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی ، اعتباربخشی دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی و ارتقای آزمون ها را به عنوان برخی از این برنامه ها ذکر کرد و گفت: بر اساس مصوبه کشور ما را به 10 منطقه تقسیم کرده و این مناطق ماموریت هایی را در حوزه آموزش علوم پزشکی پیگیری می کنند.
وی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی گفت: بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی ایران مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم انعطاف پذیری آموزش علوم پزشکی و پاسخگویی این سیستم به نیازهای جامعه تاکید کرد و گفت: نیازهای حال و آینده کشور رصد شده و برنامه ریزی برای آموزش متناسب با این نیازها صورت می گیرد. از جمله برنامه هایی که در این راستا تدوین شده توجه به طب سالمندی و پزشک خانواده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان سایر اقدامات وزارت بهداشت برای ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور اظهار داشت: تجارب زیادی در دو کشور در حوزه آموزش علوم پزشکی وجود دارد و اشتراک این تجارب می تواند به ارتقای سلامت در کشورهای ایران و کوبا منجر شود.
در ادامه روبرتو توماس مورالس اوهدا وزیر بهداشت کوبا ضمن تشکر از فرصت فراهم شده به تشریح وضعیت نظام سلامت کوبا پرداخت و گفت: مشابهت زیادی بین نظام سلامت ایران و کوبا وجود دارد. ما نیز نظام سلامتی یکپارچه داریم و آموزش علوم پزشکی در تمامی مراکز درمانی و دانشگاههای ما به صورت یکپارچه در کنار خدمات و پژوهش ارائه می شود.
روبرتو توماس مورالس اوهدا با اشاره به اینکه 13 دانشگاه در کوبا آموزش علوم پزشکی ارائه می کنند اظهار داشت: 60 درصد دانشجویان ما در سطوح مقدماتی تحصیل می کنند و تلاش ما این است که تربیت نیروی انسانی سلامت را در سطوح تخصصی افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه 90 هزار پزشک در کوبا مشغول به کار هستند گفت: ما با بیش از 77 کشور دنیا در ارتباط هستیم 39 هزار پزشک خارجی در 120 کشور دنیا مشغول به کار هستند که در کوبا تحصیل کرده اند.
وزیر بهداشت کوبا با اشاره به استفاده از کلینیک ها و مطب ها برای آموزش پزشکان در این کشور گفت: از همان سال اول آموزش دانشجویان پزشکی ترکیبی از مباحث نظری در کنار مباحث عملی به ایشان آموزش داده می شود.
روبرتو توماس مورالس اوهدا گفت: در کوبا 150 بیمارستان، 40 هزار تخت بیمارستانی و 13 مرکز پژوهشی علوم پزشکی داریم. 3 علت عمده مرگ و میر در کشور ما بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و سکته مغزی است و برای رویارویی با این چالش ها باید پزشکان متخصص بیشتری تربیت کنیم.
وی به توجه خاص دولت کوبا به بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: 28 درصد بودجه دولتی و 9.8 درصد تولید ناخالص داخلی به بهداشت و درمان خصوصا بحث آموزش اختصاص یافته و باتوجه به تحریم های کشورمان و محدودیت هایی که داریم سعی می کنیم بیشتر به پیشگیری و درمان های اولیه بپردازیم و تا حد امکان درمان ها را به سمت اعمال جراحی و روش های پرهزینه نمی بریم.
وزیر بهداشت کوبا از فعالیت های بین المللی این کشور سخن گفت و افزود: نظام ثبت تجارب علمی در کشور ما چندان توسعه یافته نیست و همین امر باعث شده در مجامع علمی جهان کشور ما چندان مطرح نشود و این موضوعی است که اخیرا بدان پرداخته شده و پزشکان و اساتید تشویق می شوند که تجارب علمی خود را در قالب مقاله ثبت کنند.
وی با بیان اینکه کشور کوبا در شاخص های بهداشتی رشد خوبی داشته گفت: اتحاد راهبردی از گذشته بین دو کشور ایران و کوبا وجود داشته و می توانیم در حوزه سلامت با اشتراک تجربیات دو طرف زمینه های ارتقای سلامت مردم در دو کشور را فراهم نماییم.
روبرتو توماس مورالس اوهدا خاطرنشان کرد: ایران تجارب خوبی در زمینه تربیت پزشکان متخصص و پژوهش های علوم پزشکی داشته که می تواند با کشور کوبا همکاری کند.
وی افزود: این آمادگی وجود دارد تا طی بازدید مسئولان آموزش علوم پزشکی کشور ایران از امکانات بهداشتی و درمانی کوبا رایزنی های لازم برای همکاری دو کشور در حوزه آموزش علوم پزشکی صورت گیرد.
در این نشست دکتر لاریجانی ضمن اشاره به ظرفیت های موجود برای همکاری دو کشور گفت: ما در وزارت بهداشت ایران آمادگی داریم تا با اشتراک تجربیات با کشور کوبا بسترهای لازم برای توسعه آموزش علوم پزشکی در هر دو کشور را فراهم کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/14213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند