آریا جوان

آخرين مطالب

مخبردزفولی از معضل کنکور انتقاد کرد / شر کنکور باید کم شود اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

جوانان نیوز -

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کنکور تبدیل به یک معضل شده است و شجاع مردی می خواهد که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کند. البته تا جایگزینی نباشد نمی شود آن را حذف کرد.
به گزارش پرتال دانشگاهی به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مخبر دزفولی به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به برگزاری کنکور گفت: کنکور در حال حاضر یک معضل است و باعث می شود استعدادها و توانایی های دانش آموز ان سرکوب شود.
وی ادامه داد: دانش آموز ان از زمانی که در مقطع دبیرستان هستند به جای اینکه فکر کنند و درس را یاد بگیرند بیشتر به فکر کنکور هستند و همین کنکور باعث عدم اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش شده است. شجاع مردی می خواهد که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کند البته تا جایگزینی برای کنکور نباشد نمی توان آن را حذف کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آموزش و پرورش طرحی را در دست دارد که البته آن طرح را هنوز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نداده است اما در این طرح آمده دانش آموز ان را بر اساس نحوه درس خواندن آنها در طول سال ارزیابی کنند و آن مبنای ورود آنها به دانشگاه باشد و سنجش و پذیرش نیز با توجه به توانمندی دانش آموز ان توسط دانشگاه ها انجام شود.
راه حل نجات آموزش عالی ما حذف کنکور است
دزفولی تاکید کرد: راه حل نجات آموزش عالی ما حذف کنکور است اما اینکه شیوه حذف به چه صورت باشد هنوز به نتیجه ای منسجم و قابل ارائه نرسیده ایم.
وی ادامه داد: 30 درصد دانش آموز ان علوم تجربی بوده و درست همین مقدار فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند و این نشان می دهد اقبال به کار مهارتی بین دانش آموز ان وجود دارد و اگر ما کاری کنیم و جریان کنکور را تقلیل دهیم و روش دیگری را جایگزین کنیم مشاهده می کنیم دانش آموز ان ما به سمت کار و دانش و فنی حرفه ای سوق پیدا می کنند.
عدم ارائه موضوع بین رشته ای های وزارتین به شورای عالی انقلاب فرهنگی
وی در مورد رشته های مشترک وزارت بهداشت و وزارت علوم و اینکه قرار بود کمیته ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص تشکیل شود و وضعیت رشته های مشترک این دو وزارتخانه را مشخص کند، گفت: هنوز این مساله به صحن شورا توسط دو وزارتخانه ارائه نشده تا کمیته تشکیل شود. اگر پیشنهاد شود شورا در این زمینه ورود پیدا می کند ولی هنوز کمیته ای تشکیل نشده است.
تعیین تکلیف سهمیه های کنکور در چند ماه آینده
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تشکیل کمیته ساماندهی سهمیه های کنکور نیز گفت: این کمیته تشکیل شده ولی نتایج آن تا چند ماه آینده اعلام می شود.
وی در مورد رشته های علوم انسانی گفت: بیش از 300 الی 400 عضو هیات علمی دانشگاه ها در خصوص رشته های علوم انسانی با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مشغول کار هستند و کسانی که در این زمینه پیشنهاد و یا نقدی دارند می توانند به شورا ارائه دهند.
مخبر دزفولی درباره اینکه گزارش هایی در خصوص اجرای بخش هایی از سند 2030 وجود دارد گفت: گزارشی در این خصوص ندارم اگر منظور شما اجرای سند 2030 در بخش آموزشی است چنین چیزی اصلا وجود ندارد. سند 2030 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و خود رئیس جمهور لغو شد و معنا ندارد که اجرا شود. اگر گزارشی هم باشد ما مانع آن می شویم و البته گزارشی هم نداریم.
وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش قرار است که سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کند و نقشه اجرایی کردن آن را به شورا گزارش دهد.
بزرگترین افتخار شورا تبدیل دانشگاه وابسته به دانشگاه مستقل است
مخبر دزفولی با اشاره به بزرگترین افتخار شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینکه دانشگاه وابسته را به دانشگاه مستقل تبدیل کردیم بزرگترین افتخار است و قله افتخار جمهوری اسلامی توانمندی علمی و تکنولوژیک آن است و این به خاطر دوراندیشی امام راحل بود که این شورا را ایجاد کرد و اگر این شورا ایجاد نشده بود معلوم نبود این همه موفقیت در عرصه های موفق علمی، فرهنگی و ... داشته باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز قدرت علمی که ما به آن دست یافته ایم می تواند امنیت ساز کشور ما باشد و باعث شود کشورهای دیگر جرات جسارت به کشور ما را نداشته باشد.
وی درباره ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از این مصوبات اجرایی شده و برای برخی از آنها نیز با موانعی رو به رو هستیم، بیشتر مصوبات در حوزه علمی اجرایی شده است و باید در حوزه فرهنگی ساز و کار منسجم تری برای اجرای مصوبات باشد. بالای 60 درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است.
آخرین وضعیت اجرای سند مهندسی فرهنگی
دزفولی در ادامه به سند مهندسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که تصویب شده و باید ستاد راهبری اجرایی کردن آن به ریاست رئیس جمهور و در نبود وی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود ولی هنوز تشکیل نشده است. باید این مسائل پیگیری شود تا اجرایی شود.
وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه راهبردی و استراتژیک کشور است، افزود: سند نقشه جامع علمی کشور نسبت به اسناد دیگر بیشتر به اجرا نزدیک شده است البته بخش های مختلف آن نقاط ضعف و قوتی داشته اند.
قول افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر
دزفولی درباره مراحل ایجاد دانشگاه استاد فرشچیان گفت: در این خصوص خیلی تلاش کردیم، استاد فرشچیان از مفاخر کشور ما هستند و اخیرا نیز موضوع آن در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. من از میراث فرهنگی خواستم که این موضوع را پیگیری کند ولی پیگیری نکرد، قول می دهم دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر افتتاح شود.
وی درباره انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیر توسط اعضای حقیقی شورا انتخاب و به صورت مکتوب به مقام معظم رهبری معرفی می شود و پس از تایید ایشان، رئیس جمهور حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر می کند.
دزفولی افزود: هر دوره 4 سال است که دوره 4 ساله من به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام شده بود که مجدد تمدید شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/15543/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

یک آبشار پله‌ای زیبا در نروژ

معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد/ تصاویر

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

تیم ملی والیبال از امروز با سرمربی

سرمربی الهلال ناکامی برابر العین را توجیه کرد

حضور نماینده دوچرخه‌سواری ایران در کمپ اتحادیه جهانی سوییس

انتقاد عربستانی‌ها از غرور سرمربی الهلال

کونسیسائو تا 2029 در پورتو

آزمون گزینه اصلی دروسی برای جانشینی لوکاکو

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

هشدارهای شمسایی در نشست فنی قبل از بازی با قرقیزستان

اعلام ماموریت حمید مطهری در غیاب یحیی

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

تفال/ در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع

تقویم تاریخ/ شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به علت طوفان شن

حکمت/ برای پدران خود خوبی کنید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

پدیده ماه کامل بر فراز پل سفید اهواز/ ویدئو

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

سرنوشت قایدی در فصل آتی

العهد در فینال ای اف سی کاپ

علی نعمتی: جواب استقلالی‌ها را در زمین می‌دهیم

ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا

روایت کشتی‌گیر ایرانی از مبارزه‌اش با برنده دیوید تیلور

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

محمدی: باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

وقتی دفعه اول باباش رو بدون ریش میبینه!

پنجره متفاوت از دیدار فرماندهان عالی نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا

عباس زاده: فاصله بین احمدی‌نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

فال حافظ چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

فال روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

منشی دکتر زیر آبشو زد!

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد