آریا جوان

آخرين مطالب

یک جامعه شناس در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان مطرح کرد

پاسخ به نیاز جوانان به ̎ دیده شدن̎ با گسترش سازمان های مردم نهاد ورزش

  بزرگنمايي:

جوانان نیوز - حمایت های دولت صرفا نباید مادی باشد بلکه در این زمینه آموزش به جوانان بیشترین تاثیر را در توانمند سازی آنان دارد. همچنین سازمان های مردم نهاد به خصوص آن دسته از تشکیلاتی که توسط جوانان تاسیس می شوند و فعالیت های خطیری را برعهده می گیرند لازم است مورد توجه قرار گیرند و برای حصول نتایج و انجام امور محوله حمایت شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، جعفر بای استاد دانشگاه و جامعه شناس در خصوص نقش سازمان های مردم نهاد جوانان اظهار کرد: به لحاظ فلسفه وجودی، سازمان های مردم نهاد حائل بین توده های مردمی و سازمان های رسمی دولت هستند.به عبارت بهتر پل ارتباط مردم و دولت.
جعفر بای افزود: در موضوعات و مسائلی که نباید دولت حضور مستقیم داشته باشد سازمان های مردم نهاد ایفای نقش می کنند و فعالیت های گسترده ای را انجام می دهند و چون ساختارگرا و دارای تشکیلات سازمان یافته هستند ضریب توانایی شان برای انجام کار و پذیرش مسئولیت بالاتر از توده های مردمی و سازمان های دولتی است.
وی با بیان اینکه از این رو، رسالت دولت تقویت و گسترش این گونه سازمان ها به خصوص در حوزه جوانان است به گونه ای که این سازمان ها در ابتدای تاسیس و تشکیل توانمند شوند، خاطرنشان کرد: حمایت دولت باید از سمن های جوانان که در ابتدای امر توانمندی و تجربه لازم را ندارند بیشتر هم باشد تا توانمند شوند و توانایی پذیرش مسئولیت را داشته باشند.
این جامعه شناس تاکید کرد: حمایت های دولت صرفا نباید مادی باشد بلکه در این زمینه آموزش به جوانان بیشترین تاثیر را در توانمندسازی آنان دارد. همچنین سازمان های مردم نهاد به خصوص آن دسته از تشکلاتی که توسط جوانان تاسیس می شوند و فعالیت های خطیری را برعهده می گیرند لازم است مورد توجه قرار گیرند و برای حصول نتایج و انجام امور محوله حمایت شوند.
این محقق با بیان اینکه باید دست این سازمان ها در ابتدای تشکیل گرفته شود تا بتوانند سرپا بمانند، تاکید کرد: اما نباید حمایت های دولت دائمی یا صرفا مادی باشد یا به عادت تبدیل شود زیرا این تشکلات غیردولتی بوده و نباید به دولت وابسته باشند چون در این صورت به زیرمجموعه دولت تبدیل می شوند و اصولا فلسفه وجودی شان زیر سوال می رود. منظور از حمایت دولت بیشتر توانمند کردن جوانان برای ورود به عرصه سازمان های مردم نهاد است.
وی خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود که سازمان های مردم نهاد ویژه در حوزه جوانان خودشان منبع درآمد باشند برای مثال از طریق انجام اموری که توسط دولت ها برون سپاری شده است تا هم سمن ها پا بگیرند و فضایی برای ابراز وجود داشته باشند هم باری از روی دوش دولت برداشته شود. ما در این حوزه تجربیات کم و بیش موفقی را در جامعه شاهد هستیم به خصوص در امور انتظامی و پلیس محله.
بای در خصوص محاسن تشکیل سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان اظهار کرد: جوانی از یک سو دوره قدرت و توانمندی است، از سوی دیگر دوره خامی و بی تجربگی. باید برای اینکه جوانان آماده انجام مسئولیت های خطیر اجتماعی شوند شرایطی را فراهم کنیم که جوانان در این تشکل ها انجام کار گروهی را تمرین کنند. از سوی دیگر با کسب تجربه کارهای تیمی آماده پذیرش مسئولیت های بزرگ تر اجتماعی شوند.
مدیر کل سابق تشکل های مردم نهاد سازمان ملی جوانان افزود: از این رو، مهمترین نقش سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان توانمندسازی و بستری برای تجربه اندوزی آنان محسوب می شود.
وی افزود:جوانان در این تشکلات تعاملات اجتماعی را می آموزند و کار تیمی را تجربه و با تجربه شکست و پیروزی پختگی لازم را کسب می کنند. مهمترین هنری که این تشکلات می آموزد مهارت مدیریت موسسات است.
بای در خصوص تاثیرات اجتماعی گسترش سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان نیز گفت: این سمن ها از یک سو اعتماد اجتماعی به جوانان را موجب می شوند که سبب می شود مسئولان و دولت جوانان را پذیرا باشند و از سوی دیگر جوانان را با فراز و نشیب ها و مشکلات اجتماعی آشنا و آنان را درمسیر رفع مشکلات جامعه و پذیرش مسئولیت آماده می کند. این موضوع مسلما در درازمدت در بحث کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد امید و شور در جامعه و... موثر است.
این جامعه شناس تاکید کرد: یکی از تاثیرات مهم تشکیل و گسترش سازمان های مردم نهاد در جامعه پاسخ به نیاز حیاتی جوانان یعنی ˝ دیده شدن ̏ است. فعالیت سازمان های مردم نهاد جوانان در جامعه شرایط را برای پذیرش اجتماعی جوانان و دیده شدن آنان به بهترین نحو را در جامعه فراهم می کند.
وی افزود: مهمترین رسالت سازمان های مردم نهاد د رحوزه جوانان این است که جوانان استعدادهای بالقوه خود را کشف کنند و با شناخت دقیق خویش در جامعه و سرنوشت کشور نقش آفرین باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/18256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات