آریا جوان

آخرين مطالب

کم آمدن صندلی دانشگاه برای شاگرد اول ها اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

جوانان نیوز -

آمارها حاکی از آن است که صندلیهای خوب دانشگاهها پاسخگوی همه شاگرداولهای کنکور نیست و تعداد معدل بالاها به ویژه در گروه علوم پزشکی بسیار بیشتر از ظرفیت رشته محلهای پرمتقاضی است.
به گزارش پرتال دانشگاهی به گزارش خبرنگار مهر، در یکی دو ماه گذشته موضوع حذف کنکور دوباره بر سر زبان ها افتاد و در محافل مختلف به دلایل گوناگون این موضوع عنوان شد که قانون «سنجش و پذیرش دانشجو» مصوب سال 92 باید به حذف کنکور منتهی شود.
بر اساس «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» که در شهریورماه سال 1392 در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد: «در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود. در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل 25 درصد است.»
منظور از سابقه تحصیلی نیز نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
این در حالی است میزان ظرفیت پذیرش بر مبنای سابقه تحصیلی اکنون که 4 سال از اجرای این قانون می گذرد در سال 96 به 83.1 رسیده است و تا پایان سال 97 این میزان به 85 درصد می رسد.
در واقع در کنکور 96، دانشگاه ها در 12 درصد رشته های روزانه و 30 درصد رشته های شبانه توانسته اند با استفاده از سوابق تحصیلی دانشجو بپذیرند.
ضمن اینکه در حال حاضر 97 درصد رشته های دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و همچنین موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند.
نکته مهم کنکور ی
نکته ای که همواره در پذیرش کنکور مورد اهمیت قرار می گیرد، رقابت اصلی بر سر رشته های پرمتقاضی در گروه های ریاضی، علوم تجربی و انسانی است. رشته هایی همچون پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی، حقوق و مهندسی برق در بهترین دانشگاه های کشور همیشه جذاب بوده اند و هیچگاه از جذابیت آن کاسته نشده است.
رقابت اصلی بر سر رشته های پرمتقاضی
کلاس های کنکور و هزینه های آن، رقابت مدارس غیر انتفاعی و حتی دولتی با یکدیگر بر سر ورود دانش آموز ان شان به رده های بالای کنکور ، تمایل خانواده ها و فرهنگ علاقمندی به رشته های دکتری و مهندسی ، مهجور ماندن رشته های مهارتی تنها گوشه ای از عواملی هستند که بر اهمیت رشته های پرمتقاضی اضافه می کنند.
اما آیا دانشگاه های کشور نیز ظرفیت پذیرش بهترین ها را دارند؟ بهترین هایی که در آستانه برگزاری کنکور هرچه خوشی است را بر خود ممنوع می کنند تا شاید بتوانند یک گزینه بهتر از دیگر دوستان شان پاسخ دهند.
دعوای کنکور ی بر سر محبوبترین ها
بر اساس اعلام دفترچه کنکور سراسری رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری و مهندسی صنایع در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، رشته های پزشکی ، دندان پزشکی ، داروسازی و دام پزشکی در گروه علوم تجربی و رشته های حقوق، روانشناسی و حسابداری در گروه علوم انسانی جزء پرمتقاضی ترین رشته ها محسوب می شود.
کلاس های کنکور ، رقابت مدارس بر سر ورود دانش آموز ان به رده های بالای کنکور ، فرهنگ علاقمندی به رشته های دکتری و مهندسی تنها گوشه ای از اهمیت رشته های پرمتقاضی استبر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال تحصیلی 95 تعداد 2 میلیون و 230 هزار و 223 دانش آموز دختر و پسر در دوره متوسط تحصیل کرده اند که از این تعداد بخشی از آنها در کنکور سال 96 شرکت کرده اند.
آمار ثبت نام کنندگان و شرکت کنندگان در جلسه آزمون سراسری سال 96 نیز نشان می دهد که 930 هزار و 482 نفر ثبت نام کردند و از این تعداد 838 هزار و 972 نفر در جلسه آزمون حاضر بودند. از این تعداد در کنکور 96 تنها 43 نفر مجاز به انتخاب رشته نشدند و در واقع 838 هزار و 929 نفر مجاز شدند. در نهایت تعداد 378 هزار و 706 نفر در این آزمون پذیرفته شدند.
این در حالی است که ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در مجموع رشته های با آزمون و بدون آزمون 744 هزار 418 نفر بود. به این معنی که تقریبا نیمی از ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خالی ماند. نیمی از ظرفیت خالی ماند اما نکته مهم اینجا است که دعوای کنکور و کنکور یها همیشه بر سر رشته ها و دانشگاههای برتر است. ظرفیت این رشته ها خالی که نمی ماند هیچ، سریع هم پر می شود.
اما رشته های پرمتقاضی چه سهمی از ظرفیت دانشگاه ها داشته اند؟ نگاهی به ظرفیت دانشگاه های بزرگ کشور تصویر روشنی به ما نشان می دهد که صندلی رشته محلهای برتر کنکور چقدر است و چه میزان کنکور ی را می تواند در خود جای دهد.


ظرفیت رشته های علوم انسانی پرطرفدار در چند دانشگاه بزرگ کشور نشان از ظرفیتی حدود یک هزار و 200 نفر می دهد. در مقابل در گروه علوم انسانی 2 هزار و 500 دانش آموز شرکت کننده در کنکور 96 معدل بالای 19.75 داشته اند.
اگر فرض کنیم که دانش آموز ان با معدل 19.75 رتبه های بالایی هم در کنکور داشته اند، بازهم درگیر رقابت برای نشستن بر صندلی دلخواه خود هستند. اما این نکته هم حائز اهمیت است که اگر کنکور هم وجود نداشته باشد و معیار سوابق تحصیلی باشد، باز هم مشکل به وجود می آید. زیرا مشخص نیست چگونه می توان این تعداد دانش آموز با معدل بالا را در رشته های پرمتقاضی جا داد.
کنکور باشد یا نباشد!
از سوی دیگر در گروه علوم انسانی کنکور 96 ، تعداد 184 هزار و 445 نفر شرکت کردند و 167 هزار و 80 نفر در جلسه حاضر بودند، از این تعداد یک نفر مجاز به انتخاب رشته نشد. ظرفیت پذیرش در تمام رشته های این گروه 310 هزار و 865 نفر بود که در نهایت 119 هزار و 179 نفر در گروه علوم آزمایشی علوم انسانی پذیرفته شدند. یعنی همه صندلیهای این گروه آزمایشی در دانشگاهها پر نشد. چرا که رقابت اصلی برای ورود به دوره های روزانه و رشته های پرمتقاضی بود و داوطلبان گرایش کمتری به دیگر رشته ها دارند. در نهایت ظرفیت دانشگاه ها نیز خالی می ماند.


در مورد رشته های تحصیلی گروه علوم ریاضی نیز نکته مورد توجه این است که رشته های مهندسی بیش از رشته های علوم پایه همچون فیزیک و شیمی مورد توجه داوطلبان هستند.
3 هزار نفر در ریاضی معدل 19.75 دارند!
در حالی که در گروه علوم ریاضی کنکور 96 تعداد 148 هزار و 297 نفر شرکت کردند و 137 هزار و 788 نفر در جلسه حاضر بودند از این تعداد تنها 5 نفر مجاز به انتخاب رشته نشدند. ظرفیت پذیرش در این گروه 235 هزار و 713 نفر بود که در نهایت 103 هزار و 755 نفر در گروه علوم ریاضی و فنی پذیرفته شدند.
بر اساس آمار حدود 3 هزار و 300 نفر در گروه علوم ریاضی و فنی دارای معدل 19.75 هستند. وضعیت این گروه به مراتب بهتر است. ظرفیت رشته های پرمتقاضی در 6 دانشگاه مطرح نشان می دهد که این ظرفیت حدود 3 هزار نفر است و بهترین جا برای دانش آموز ان با معدل بالا وجود دارد اما به نظر می رسد اگر فاکتور معدل و سوابق تحصیلی بخواهد به تنهایی ملاک عمل قرار گیرد، تکلیف دانش آموز ان با معدل کمی پایین تر از 19.75 مشخص نیست.
نکته مورد توجه دیگر این است که دارا بودن معدل بالا تنها در یک سال تحصیلی و چند درس است در حالی که بر اساس قانون سنجش و پذیرش باید نشان دهنده تلاش سه ساله یک دانش آموز باشد. بنابراین در اینجا نیاز است که آموزش پرورش تکلیف سوابق تحصیلی دانش آموز ان را هرچه زودتر مشخص کند و با برگزاری آزمون های استاندارد معیار مناسب تری برای سنجش افراد ایجاد کند.
اما وضعیت در گروه علوم تجربی بسیار بغرنج است. رشته های پزشکی ، دندان پزشکی ، داروسازی و دام پزشکی در گروه علوم تجربی جزء رشته های پرمتقاضی هستند و در عین حال بیشترین تعداد شرکت کننده را نیز دارند.

ظرفیت رشته دام پزشکی در دانشگاه های ارومیه، تبریز، تهران، خوارزمی (محل تحصیل واحد کرج)، رازی کرمانشاه، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شیراز، فردوسی مشهد تنها 445 نفر است. این ظرفیت غیر از ظرفیت سایر موسسات آموزش عالی است.

در گروه علوم تجربی ما با 27 هزار نفر معدل بالای 19.75 روبرو هستیم که همگی سر در سودای پزشکی دارند.
البته ظرفیتی نیز مخصوص داوطلبان بومی برای رشته های پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی دارای تعهد خدمت سه برابر طول دوره تحصیل نیز برای برخی از دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد. در گروه علوم تجربی ما با 27 هزار نفر معدل بالای 19.75 روبرو هستیم که همگی سر در سودای پزشکی دارند.
این درحالی است که ظرفیت سه رشته پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی در 6 دانشگاه علوم پزشکی تنها حدود یک هزار و 869 نفر است و مشخص نیست که این تعداد در صورت کسب رتبه بالای کنکور چگونه می توانند در این رشته ها پذیرفته شوند.
در گروه علوم تجربی کنکور 96 تعداد 580 هزار و 855 نفر شرکت کردند و 518 هزار و 331 نفر در جلسه حاضر بودند از این تعداد تنها 37 نفر مجاز به انتخاب رشته نشدند. ظرفیت پذیرش در این گروه 154 هزار و 880 نفر بود که در نهایت، 133 هزار و 779 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی پذیرفته شدند.
با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان در رقابت رشته های گروه علوم تجربی و فرهنگ غالب توجه به رشته های پزشکی ، سخت ترین فرآیند برای پذیرش دانش آموز ان در رشته های علوم تجربی است. این مشکل در صورتی که کنکور نباشد سخت تر هم خواهد شد. مشخص نیست چگونه دانشگاه های علوم پزشکی می توانند به این میزان از تقاضا پاسخ دهند.
ضمن آنکه در حال حاضر با وجود کنکور نیز تعداد زیادی از متقاضیان گروه علوم تجربی پشت در دانشگاه ها می مانند.
قابل توجه مخالفان و موافقان کنکور
نکته مورد اهمیتی که مخالفان کنکور باید به آن توجه کنند این است که با توجه به میزان متقاضیان و ظرفیت پذیرش و نوع هدایت تحصیلی دانش آموز ان به رشته های پزشکی ، حذف کنکور در گروه علوم تجربی چالش بیشتری را به وجود می آورد و نیازمند توجه بیشتری است.
در مقابل طرفداران کنکور هم باید توجه کنند که یک آزمون چند ساعته نمی تواند ملاک مناسبی برای ورود دانش آموز ان 18 ساله به فضای سخت رشته های علوم پزشکی باشد.
به نظر می رسد روش های جایگزین کنکور که در سایر کشورها ملاک ورود به دانشگاه هستند، به تنهایی نمی تواند معیار خوبی برای جایگزینی کنکور در کشور ما باشد. تا زمانی که وضعیت هدایت تحصیلی، علاقه افراطی خانواده ها به دکتر یا مهندس شدن فرزندانشان، وضعیت امتحانات سراسری مدارس متوسط و ... اصلاح نشود، نمی توان صرفا شعار تغییر یک باره در کنکور را سر داد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/18438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

گفت و گو لذت بی پایان است

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی