آریا جوان

آخرين مطالب

اقدامات معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري در حوزه دختران دختران

  بزرگنمايي:

بخشي از فعاليت‌هاي معاونت امور زنان و خانواده در حوزه دختران مربوط به انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تفاهمنامه‌ها بوده است که از جمله آن‌ها به انعقاد موافقتنامه همکاري با وزارت جهادکشاورزي است. بر اساس اين موافقت‌نامه، توانمندسازي زنان صاحب ايده و تسهيل‌گران توسعه روستايي از طريق آموزش‌هاي نوآوري، خلاقيت و کارآفريني براي 180 زن روستايي و دختران روستايي فارغ التحصيل کشاورزي در 3 استان اصفهان، چهارمحال و بختياري و مرکزي مدنظر قرار گرفت.

 امضاي تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش

 اين تفاهم نامه به منظور اجراي طرح‌هاي توان‌افزايي زنان و خانواده از جمله طرح حمايت از طرح‌هاي مشاوره‌اي، تربيتي، فرهنگي مرتبط با امور زنان و خانواده از طريق شناسايي آسيب‌ها و تعيين امکانات مورد نياز جهت ارايه خدمات راهنمايي و مشاوره اي به دانش آموزان دختر در معرض خطر در 8 استان، تهيه اطلس شيوع انواع آسيبهاي رواني- اجتماعي دانش آموزان دختر به تفکيک مناطق جغرافيائي تحت پوشش، طرح حمايت از برنامه‌هاي آموزشي و طرح‌هاي فرهنگي براي تعميق باورهاي ديني و تحکيم و پويايي خانواده در قالب آموزش مهارت‌هاي زندگي به دختران دانش آموز کم‌توان ذهني دوره ابتدايي و ارايه آموزشهاي مرتبط به والدين داراي فرزند کم‌توان ذهني در 7 استان کشور منعقد شده است.

 همچنين سياستگذاري و برنامه‌ريزي براي نقش‌آفريني بيشتر زنان و دختران از طريق ايجاد ارتباط دو نهاد و هم‌افزايي منابع و امکانات در اين راستا، ارتقاي کيفي و کمي مدارس دخترانه روستايي، عشاير و مناطق محروم و حمايت از دختران بازمانده از تحصيل از موضوعات ديگر تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري است.

 معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري موافقتنامه‌اي را نيز با وزارت آموزش و پرورش با موضوع «بهبود وضعيت بهداشتي دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزي (مناطق محروم کشور) و تهيه بسته هاي بهداشتي(طرح بشري)» از طريق تهيه بسته‌هاي بهداشتي براي تعداد 10 هزار نفر دانش‌آموزان محروم دختر در پايه‌هاي اول، دوم و سوم دوره اول متوسطه مدارس شبانه‌روزي کل کشور در 1041 مدرسه شبانه روزي دخترانه منعقد کرده است.

 امضاي تفاهم نامه با وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي

 اين تفاهم‌نامه جهت اقدام به منظور تسهيل تشکيل و فعاليت تعاوني‌هاي بانوان و تشکل‌هاي محلي و خوشه‌هاي شغلي ويژه زنان و دختران کارآفرين و صاحبان ايده و زمينه‌سازي لازم براي حمايت از تعاوني‌هاي زنان روستايي و عشايري در راستاي توسعه اشتغال پايدار، اقدام براي شناسايي، آموزش و ترويج کارآفريني براي زنان و دختران فارغ‌التحصيل و حمايت موثر از زنان خلاق و نوآور منعقد شده است.

 حمايت از طرح هاي زنان و دختران نخبه و کارآفرين با اولويت مناطق روستايي و عشايري و هماهنگي با دستگاه‌هاي اجرايي، استانداري‌ها، نمايندگان مجلس، بخشهاي دولتي و غيردولتي و دانشگاهي و تشکيل بانک اطلاعات جامع فارغ‌التحصيلان جوياي کار زنان کارآفرين و گروه هاي آسيب پذير از ديگر بندهاي اين تفاهمنامه است.

 انعقاد موافقتنامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي

 اين موافقتنامه با موضوع سنجش وآموزش دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزي (مناطق محروم) از طريق سنجش و شناسايي سلامت جسمي و رفتاري10 هزار و 109 نفر از دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه و انجام معاينات باليني و شناسايي رفتارهاي پرخطر و .... در آنان، آموزش مباحث بهداشتي به 10 هزار 109دانش آموز تحت پوشش طرح در مدارس ياد شده و تهيه و توزيع بروشور و کتاب توسط تيم تخصصي وزارت بهداشت در 4 استان آذربايجان غربي، خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان و هرمزگان منعقد شد.

 امضاي تفاهمنامه با سازمان حفاظت از محيط زيست

 اين تفاهم نامه با هدف بسيج سرمايه اجتماعي جامعه زنان و دختران براي حفاظت و احياي محيط زيست با تاکيد بر برنامه ششم توسعه و ايجاد ساز و کارهاي لازم براي ايفاي نقش موثر زنان و دختران جهت دستيابي به محيط زيست سالم و توسعه پايدار منعقد شد.

 انعقاد تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازي

 اين تفاهمنامه با موضوع توانمندسازي زنان و دختران در سکونتگاههاي غيررسمي و بافت هاي فرسوده منعقد شد.

 انعقاد تفاهمنامه با کانون وکلا

 اين تفاهمنامه در جهت ارايه خدمات از طرف کانون وکلا و مشاوره حقوقي معاضدت قضايي به زنان و دختران به امضا رسيد.

 انعقاد تفاهم نامه همکاري سه جانبه

 اين تفاهمنامه سه جانبه با معاونت علمي و فناوري رييس جمهور و وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري در خصوص توسعه و ساماندهي پژوهش هاي زنان و ارتقاي توانمندي‌هاي زنان نخبه و مدير منعقد شد. در اين تفاهم نامه تقويت همکاري‌هاي بين دستگاهي به منظور اجراي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي لازم الاجرا در ارتباط با زنان و دختران اعم از زنان نخبه داراي استعداد برتر ، دانشگاهي، پژوهشگر و فرهيخته مورد توجه قرار گرفته است.

 انعقاد تفاهم نامه با سازمانهاي مردم نهاد در موضوع دختران

 رويکرد معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري توجه به همکاري با سازمان‌هاي مردم نهاد در حوزه مسائل زنان و دختران است و در حوزه دختران نيز از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد بهره برده است، که امضاي تفاهمنامه با موسسه اجتماعي و فرهنگي ياس، جمعيت زنان فرزانه استان کرمان، موسسه فرهنگي قرآن و عترت سراي معصوم البرز، کانون خيريه کارآفرينان مهر نيز در همين راستا صورت گرفت. اين تفاهم نامه‌ها به منظور توانمندسازي موثر زنان و دختران آسيب پذير، ارتقاي سلامت جسماني و رواني زنان و دختران، سواد آموزي، اشتغال و کارآفريني به امضا رسيد.

 2) اقدامات حقوقي

 تدوين پيش نويس سند سياستي، اجرايي، اشتغال پايدار زنان با تاکيد بر زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصيل دانشگاهي با اولويت در مناطق محروم جهت ارائه براي تصويب در شوراي عالي اشتغال

ارائه لايحه تشديد مجازات اسيدپاشي به مجلس، درخواست تخصيص اعتبار خاص براي درمان قربانيان اسيدپاشي ، ديدار با دو تن از قربانيان اسيد پاشي

تدوين پيش‌نويس پروژه اجرايي پيشگيري از ناقص‌سازي جنسي دختران

پيشنهاد تشکيل کميته پيشگيري و اقدام عليه رويه هاي سنتي مضر براي سلامت دختران

اقدام و پيگيري در حوزه حقوق کودک که در اين راستا، بررسي ميثاق حقوق کودک در اسلام و نحوه پيوستن ايران به آن ، ارائه گزارش اقدام عليه کار کودک، واکاوي علل و پيامدها به رييس جمهور، تهيه و پيشنهاد سياست هاي کلي نظام در حوزه حقوق کودک و مشارکت در نهايي سازي سند ملي حقوق کودک

ارائه پيشنهادات اصلاحي در خصوص جايگاه زنان و کودکان و خانواده در منشور حقوق شهروندي

ارائه گزارش «مونث بودن ديه را نصف کند» به رييس جمهور درباره وضعيت دختران دانش آموز شين‌آبادي

ارائه لايحه تعيين مرجع ملي صيانت و حمايت از زنان و دختران در برابر خشونت به کميسيون لوايح (متعاقب پيگيري تصويب لايحه تامين امنيت زنان در برابر خشونت)

ارائه پيشنهادات اصلاحي پيش نويس سند ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه (امنيت زنان و کودکان در روابط اجتماعي)

ارائه پيشنهادات مربوط به اصلاح مواد و آيين نامه قانون حمايت از کودکان و نوجوانان بي سرپرست و بدسرپرست

ارائه پيشنهاد جهت تعين تکليف هويت و تابعيت فرزندان (دختران و پسران) حاصل از ازدواج زنان ايراني و مردان خارجي

پيشنهاد اصلاحيه نسبت به قانون مبارزه با قاچاق انسان جهت درج در لايحه اصلاح کتاب پنجم قانون مجازات اسلامي بالاخص جهت جرم انگاري اقدام کساني که تحت عناوين مجاز قانوني از قبيل ازدواج موقت ، فرزند خواندگي موجبات خروج زنان و دختران و اطفال را از مرزهاي به منظور بهره کشي فراهم مي‌کنند .

3) اقدامات در حوزه بين الملل

 حضور فعال در اجلاس 58کميسيون مقام زن با موضوع دستاوردها و چالشهاي تحقق اهداف توسعه هزاره براي زنان و دختران

تهيه گزارش کشوري ايران در موضوع دستاوردها و چالشها در تحقق اهداف توسعه هزاره براي زنان و دختران و ارائه به نشست 58 کمسيون مقام زن بصورت کتابچه انگليسي

انعکاس مواضع درباره مسايل مرتبط با زنان وخانواده در ايران و جهان از طريق صدور بيانيه (دو مورد در «محکوم کردن اقدامات رژيم صهيونيستي در نوار غزه» و «محکوم کردن ربودن دختران نيجريه اي توسط گروه بوکوحرام)» و مکاتبه با دبيرکل سازمان ملل و مدير اجرايي نهاد زنان ملل متحد

حضور در کمپين جهاني مقابله با ختنه دختران

4) اقدامات در حوزه اوقات فراغت

پيشنهاد تشکيل کميته مشترک جهت تعيين ضوابط و سازوکار لازم به وزارت ورزش و جوانان به منظور ورود دختران به استاديوم هاي ورزشي

بررسي امضاي تفاهمنامه همکاري مشترک با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پيرامون تقويت و توسعه فعاليت‌هاي ورزشي دختران دانشجو

پيامهاي تبريک در موضوعات کسب مدال‌هاي کاروان ورزشي توسط بانوان در بازي هاي آسيايي و پارا آسيايي

پيشنهاد بستر سازي و ترويج و توسعه ورزش همگاني و قهرماني دختران براي برنامه ششم توسعه

5) ساير اقدامات

تشکيل کارگروه بررسي وضعيت زنان و دختران متعاقب دستور رييس جمهور و وظيفه تعيين شده براي کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک و شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي

تشکيل کارگروه دختران در معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري با رويکرد تعامل با دختران و بررسي مشکلات ، موانع و موفقيت ها

پيگيري رفع مشکلات اجرايي حق عائله‌مندي دختران مجرد از سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور

بررسي مشکلات دختران دانش آموخته جوياي کار و دختران روستايي

انجام بازديدهاي متعدد از مراکز نگهداري ويژه دختران بدسرپرست و بي سرپرست و مراکز مرتبط با زنان و دختران آسيب ديده

برگزاري نشست با حضور دختران شهدا و بازديد از کاشت نهال به نام دختران و پدران شهيدشان در باغ گياه شناسي ملي ايران به مناسبت روز دختر

بررسي و ارائه خدمات به زنان و دختران بهبود يافته از اعتياد جهت پايداري بر سلامت و پاکي از مواد

حضور در تمامي جشنواره هاي فرهنگي و ورزشي دختران دانشجو

ضرورت تدوين برنامه استراتژيک در حوزه ورزش دختران براي دستيابي به راهبردهاي عملياتي و اجرايي در کارگروه ورزش معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري با هدف توسعه فرهنگ ورزش و ارتقاء سلامت جسماني و رواني دختران و تغيير ساختار تشکيلاتي ورزش دختران دانش آموز و توجه به توسعه و گسترش ظرفيت هاي کمي و کيفي ورزش دختران در سراسر کشور به ويژه در مناطق محروم روستايي

6) برنامه‌هاي در دست اقدام

امضاي تفاهمنامه با وزارت ورزش و جوانان در زمينه دختران جوان و ورزش آنان

پيگيري راه‌اندازي کلينيک‌هاي سلامت با رويکرد زمينه‌سازي ارائه خدمات متمرکز و جامع مشاوره هاي تخصصي با رويکرد تمرکز در پيشگيري از بيماري و کنترل و مديريت عوامل خطر سلامت زنان با تاکيد بر عوامل شايع و فراگير در زنان به منظور ارتقا سطح پيشگيري در نظام سلامت زنان و دختران در ابعاد جنسي، رواني و اجتماعي در دوره‌هاي مختلف عمر.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/2174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

گوناگون/ از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو؛ عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی!

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

احتمالا جالب ترین عکسی که از مورچه دیده اید

معماری الفبائی/ تصاویر

از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده است

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

مورد عجیب بازیکن فولاد؛ 7 فصل و فقط 16 دقیقه بازی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

7 سال قبل در چنین روزی؛ شادی گل خاص مسی در ال‌کلاسیکو

عواقب واگذاری؛ تغییرات مدیریتی در سرخابی ها؟

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت

آرتتا: پوچتینو جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم

نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن

دوپینگ 6 ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال 2023

بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

نکاتی که آقایان درباره بارداری همسرشان باید بدانند!

رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

مجموعه ساعت های 6.5 میلیون دلاری سلطان برونئی

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

داستانک/ مترسکی برای فرار پرندگان

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد