آریا جوان

آخرين مطالب

«مشکلات خانوادگي» علت 90 درصدي فرار دختران/شرط ماندگاري دختران در «خانه‌هاي سلامت» دختران

  بزرگنمايي:

حبيب الله مسعودي فريد  با تاکيد بر آنکه بيش از 90 درصد فرار دختران ناشي از مسائل و مشکلات درون خانواده است افزود: مشکلاتي چون خشونت، تعرض، اعتياد، پرخاشگري، مشاجرات خانوادگي و غيره از عمده علت‌هاي فرار دختران از خانه است.

 وي ادامه داد: 10 درصد علت فرار دختران از خانه نيز به مسائل فراخانوادگي چون دستيابي به موقعيت اقتصادي بهتر، عشق و عاشقي‌هاي دوران جواني، فريب خوردن و غيره مربوط مي‌شود.

 معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور ادامه داد: چندين سال است که شاهد آن هستيم که اکثر دختران فراري کمتر از 18 ساله هستند و البته اين آمار را نمي‌توان به کل کشور تعميم داد زيرا در حال حاضر هيچ آمار دقيقي از فرار دختران در دست نيست.

 فريد در اين خصوص تصريح کرد: درصد کمي از دختران فراري به مراکز بهزيستي مراجعه و يا ارجاع داده مي‌شوند اين در حالي است که بسياري از آنها به دليل مسائلي چون قبح اجتماعي خانواده‌ها هيچ گاه به طور رسمي اعلام نمي‌شوند و يا برخي بعد از مدتي توسط خانواده پيدا شده و يا توسط سيستم قضايي کلانتري به خانواده‌ها ارجاع داده مي‌شوند.

 وي در خصوص دختراني که به مراکز بهزيستي ارجاع داده مي شوند گفت: اين دختران افرادي هستند که پس از پيدا شدن و ارجاع با طرد و امتناع اوليه از جانب خانواده روبرو شده و يا خود آن دختران از ارائه آدرس منزل خودداري مي‌کند؛ به طورکلي در شرايطي که به هر دليلي نمي‌توان فرد را به خانواده بازگرداند، قاضي و دستگاه قضايي وي را به بهزيستي ارجاع مي‌دهد.

 معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور ضمن بيان آنکه در حال حاضر 31 مرکز تحت عنوان «خانه سلامت» در سراسر کشور وجود دارد گفت: ساليانه 500 دختر فراري توسط سازمان بهزيستي در مراکز خانه سلامت پذيرش مي‌شوند که طبق قانون اين دختران حدود شش ماه تا يک سال مي‌توانند در اين مراکز اقامت کنند اما به هر حال نمي‌توانيم آنها را در جامعه رها کنيم و چنانچه نتوانيم فرد را به خانواده بازگردانيم وي در اين مراکز باقي مانده و به روال عادي زندگي خود اعم از تحصيل، حرفه آموزي و غيره مي‌پردازد.

 فريد در خصوص "خانه‌هاي سلامت" تصريح کرد: در اين مراکز، تلاشها مبتني بر روشهاي مددکاري و در جهت بازگرداندن اين دختران به محيط‌ امن خانوادگي‌ است.

 وي تصريح کرد: چنانچه اين افراد زير 18 سال باشند و از بازگرداندن آنها به خانواده قطع اميد کرده باشيم آنها را به مراکز شبه خانواده ارجاع خواهيم داد و چنانچه بالاي 18 سال باشند نيز به مراکز بازپروري مخصوص اين دختران فرستاده مي‌شوند که تعداد افراد بالاي 18 سالي که به اين مراکز بازپروري ارجاع داده مي‌شوند، بسيار کم است.

 معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در خصوص آمار لحظه‌اي حضور دختران فراري در مراکز خانه سلامت بهزيستي گفت: در برخي از استانهاي کوچک گاهي هيچ فردي در اين مراکز حضور ندارد و يا تعداد آنها به دو الي سه نفر مي‌رسد در حالي که در شهرهاي بزرگ مانند تهران، اصفهان، خراسان رضوي، فارس، خوزستان تعداد بيشتري از اين دختران در اين مراکز پذيرش مي‌شوند به همين دليل اگر بخواهيم آمار لحظه‌اي تعداد افراد حاضر در اين مراکز را اعلام کنيم رقم آنها در حدود 140 الي 150 نفر خواهد بود.

 فريد در ادامه تاکيد کرد: آن دسته از دختراني که به خانه‌هاي سلامت بهزيستي ارجاع داده مي‌شوند افرادي هستند که هيچگونه آسيب جنسي نديده‌اند زيرا يکي از شرايط پذيرش اين دختران به اين مراکز عدم آسيب‌هاي جنسي است.

 وي تصريح کرد: اين بدين معنا نيست که دختراني که داراي آسيب‌هاي جنسي هستند را به حال خود رها مي‌کنيم بلکه اين دختران به "مراکز بازپروري" سازمان بهزيستي ارجاع داده مي‌شوند.

 معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي ادامه داد: در حال حاضر آمار کل افرادي که از طريق نيروي انتظامي و قوه قضاييه به مراکز بازپروري سازمان بهزيستي ارجاع داده شده اند در سال گذشته حدود هزار نفر بوده است که تعداد زيادي از آنها نيز فرار از خانه نداشته‌اند و به دلايل مختلف به اين مراکز ارجاع داده شده اند.

 فريد در ادامه با بيان آنکه فرار از خانه مقدمه‌اي براي ورود فرد به آسيب‌هاي جنسي، خشونت، اعتياد و غيره بوده و اين مسئله پيامدهاي وسيعي را براي فرد به دنبال خواهد داشت گفت: در حال حاضر نياز است اورژانس اجتماعي (خط تلفني 123) را بيش از گذشته به مردم بشناسانيم تا روزي شاهد آن باشيم که هرگاه دختري قصد ترک خانه را داشت به جاي حضور در خيابان‌ها و معابر که تهديدهاي بسياري را براي وي به همراه دارد به اين مراکز مراجعه کند.

 معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در خصوص مراکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعي کشور گفت:‌ در حال حاضر تعداد اين مراکز در سراسر کشور 180 مرکز بوده است که قابليت آن را دارند تا موارد حاد را نيز به صورت سريع رسيدگي کنند.

 فريد همچنين عنوان کرد:‌ حضور دختران در چنين مراکزي باعث آن مي‌شود که پس از ارجاع آنها به خانواده نيز با مشکلات کمتري مواجه شوند زيرا به هر حال خانواده اين آسايش خاطر را دارد که دختر آنها در مدت عدم حضور خود در خانه در مرکزي دولتي اقامت داشته و از بسياري از آسيب‌ها مصون مانده است.

 وي در پايان با تاکيد بر آنکه مراکز مداخله در بحران پس از ارزيابي‌هاي اوليه و بررسي شرايط بهداشتي و جسماني فرد را پذيرش کرده و وارد چرخه مددکاري مي‌کنند و در صورت نياز مداخلات حقوقي نيز انجام مي‌دهند اظهار کرد: در اين مراکز اولين قدم بررسي وضعيت خانوادگي فرد است که آيا قابليت پذيرش دختر را دارند يا خير؟ و از آنجايي که اين دختران با حکم قاضي به اين مراکز ارجاع داده مي‌شوند، اين مراکز به هيچ وجه اجازه ارجاع اين دختران به خانواده بدون حکم قاضي را ندارند زيرا اين اقدام غيرقانوني است و درصورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/2208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد