آریا جوان

آخرين مطالب

آشنايي با شيخ جديد و جوان قطر نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني»، وليعهد قطر در تاريخ 3 ژوئن 1980 در «دوحه»، پايتخت قطر به دنيا آمد و در حال حاضر وارث حکومت و حاکميت در قطر است.
«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» 33 ساله فرزند چهارم «شيخ حمد بن خليفه آل ثاني»، امير قطر و فرزند دوم «شيخه موزه بنت ناصر المسند»، همسر سوم امير قطر است.

تحصيلات
«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» تحصيلات مقدماتي خود را در قطر سپري کرد. سپس راهي مدرسه «شربورن» انگليس شد و در سال 1997 مدرک پايان تحصيلات متوسطه خود را از اين مدرسه انگليسي گرفت تا پس از آن راهي مدرسه «هارو» در «مدلسکس» و سپس آکادمي سلطنتي نظامي «سند هرست» انگليس شود و در سال 1998 از آن فارغ التحصيل شود.
«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» افزون بر زبان عربي به زبان‌هاي انگليسي و فرانسه و آلماني نيز مسلط است و توان خواندن فارسي کهن و قديم را دارد و به ورزش تنيس علاقه بسياري دارد.

مناصب و پست‌ها
«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» داراي مناطب و پست‌هاي بي‌شماري است که در ادامه به شماري از آنها اشاره مي‌شود: رئيس کميته المپيک قطر، رئيس کميته ميزباني المپيک 2020 دوحه، رئيس کميته محيط زيست و مناطق حفاظت شده، رئيس کميته عالي آموزش، رئيس کميته عالي ارتباطات و تکنولوژي اطلاعات، رئيس هيئت عمومي مشاغل و برنامه ريزي و توسعه شهري، رئيس کميته سرمايه‌گذاري‌هاي قطر، معاون فرمانده کل نيروهاي مسلح قطر، نائب رئيس شوراي خاندان حاکم بر قطر، نائب رئيس شوراي عالي سرمايه‌ گذاري و امور اقتصادي و ده‌ها پست و عنوان ديگر ذکر آنها در حوصله اين مقال نمي‌گنجد.
«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» در 5 اوت سال 2003 ميلادي به جاي برادر بزرگ‌ترش «شيخ جاسم» به عنوان وليعهد قطر منصوب شد، پس از اينکه تمام امتيازات و حق و حقوق شيخ جاسم به سود «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» سلب شد.
«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» در 8 ژانويه 2005 ميلادي با «شيخه جواهر بنت حمد بن سحيم آل ثاني»، دختر «شيخ حمد بن سحيم آل ثاني» ازدواج کرد که حاصل اين ازدواج سه فرزند، دو دختر و يک پسر به نام‌هاي «شيخه المياسه بنت تميم آل ثاني» (متولد سال 2006)، «شيخ تميم بن حمد آل ثاني» (متولد سال 2008) و «شيخه عايشه بنت تميم آل ثاني» (متولد سال 2010).
«شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» در 3 مارس 2009 ميلادي نيز يک‌بار ديگر و اين بار با «العنود بنت مانع الهاجري» ازدواج کرد که دختر «مانا بن عبد الهادي الهاجري»، سفير وقت کشور قطر در اردن به شمار مي‌آمد. اما اين ازدواج چندان ديري نپاييد و يک سال پس از آن در سال 2010 العنود را در حالي‌که از وي يک فرزند دختر به نام «شيخه نائلة بنت تميم آل ثاني» (متولد سال 2010) داشت، طلاق داد.

شخصيت شيخ تميم
روزنامه «الوطن» چاپ مصر درباره «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» به نقل از کتاب «قطر، گنجينه اسرار» نوشته «کريستين شسنو» و «جرج مالبرونو»، دو روزنامه نگار فرانسوي مي‌نويسد: با اينکه «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» 33 سال بيشتر ندارد، اما به محض انتصاب به وليعهدي در قطر اقدام به تحکيم پايه‌هاي قدرت خود در اين کشور کرد.
اين دو روزنامه نگار فرانسوي تاکيد مي‌کنند که «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» مسئول قراردادهاي تسليحاتي قطر است و «شيخ حمد بن جاسم»، نخست وزير و وزير خارجه قطر اجازه هيچ‌گونه دخالت يا مذاکره و گفت‌وگو در خصوص چنين قراردادهايي را ندارد.
همچنين آنها مي‌گويند: از زماني که شيخ حمد موفق شد، پسر دوم شيخه موزه را به عنوان وليعهد خود منصوب کند، «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» تمام قدرت خود را به کار گرفت تا افرادي را در مناصب و پست‌هاي حساس و مهم مملکتي قرار دهد که مورد اعتماد وي بودند و در کنار پدرش بر تمام امور نظارت و اشراف داشت و تلاش مي‌کرد، در عرصه بين‌المللي حاضر شود.
«کريستين شسنو» و «جرج مالبرونو» تاکيد مي‌کنند که «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» بر تمام امور وزرشي در کشور نظارت و اشراف دارد و هم اکنون عهده دار کميته ملي المپيک قطر نيز مي‌باشد.
آنها بر اين باورند که موفقيت «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» در کسب ميزباني مسابقات جام جهاني سال 2022 کمک بسياري به تحکيم و تقويت قدرت و اقتدار وي در داخل خاندان حاکم بر قطر کرد و کسب اميتاز برگزاري اين مسابقات بسياري را در داخل قطر دور وي گرد آورد.
شسنو و مالبرونو، وليعهد قطر را فردي اصلاح طلب معرفي مي‌کنند که همچون پدرش در دانشکده سلطنتي ساند هرست انگليس درس خواند و به دست يک مربي بلژيکي تربيت شد و آموزش ديد و در دانشگاه «لووان» بلژيک نيز تحصيل کرد.
اين دو روزنامه نگار فرانسوي تاکيد مي‌کنند که ايده خريد باشگاه «پاري سن ژرمن» فرانسه را شيخ تميم ارائه داد تا پس از خريد اين باشگاه اداره آن را به «ناصر الخليفى» که از دوستان نزديک وي و مديرکل شبکه الجزيره ورزشي به شمار مي‌آيد، بسپارد.
شسنو و مالبرونو در ادامه درباره شخصيت «شيخ تميم بن حمد بن خليفة آل ثاني» چنين مي‌گويند: شيخ تميم همچون پدرش ابتدا با يکي از دختران خاندان «آل ثاني» ازدواج کرد تا وليعهدي را براي خود تضمين کند و پس از آن با «العنود الهاجرى» به عنوان يک دختر عامي و برخاسته از ميان مردم ازدواج کرد که اين ازدواج چندان دوام نياورد. وي شيفته فوتبال، تنيس و شکار است و در تصميمات خود همواره عقل و منطق را بر احساسات ترجيح مي‌دهد.
همچنين گفته شده که وي فردي بسيار موزون از حيث رفتار و کردار و داراي بينش سياسي بالاست و همين بينش سياسي به وي اجازه مي‌دهد تا به قدرت و جانشيني شيخ حمد بن خليفه بيانديشد و معروف است که در زمان نبود و غيبت شيخ حمد بن خليفه وي رياست شوراي وزيران و امضاي فرامين را عهده دار است.

رابطه حمد و تميم
از ديدگاه اين دو نويسنده رابطه ميان پدر و پسر بسيار عميق است و هيچ چيز نمي‌تواند، اين رابطه را بر هم بزند. «ميگل موراتينوس»، وزير خارجه سابق اسپانيا که هم اکنون با خاندان حاکم بر قطر همکاري مي‌کند، مي‌گويد: شيخ حمد مي‌بايست شيخ تميم را بسيار دوست داشته باشد، چون شيخ تميم در تمام نشست‌هاي پدر حضور مي‌يابد و از تمام نکات يادداشت برداري مي‌کند. شيخ حمد مسئوليت تمام پرونده‌هاي امنيتي و امنيت غذايي را برعهده وي گذاشته و شيخ تميم تصميم گرفته است تا «فهد العطيه» يکي از دوستان نزديکش که با وي در سند هرست مشغول به تحصيل بود را به رياست برنامه ملي - امنيتي غذاي قطر کند، به عبارت ديگر وليعهد تلاش مي‌کند، گام‌هاي خود در حکومت را مستحکم کند.
يکي از افرادي که از نزديک با شيخ تميم کار مي‌کنند، مي‌گويد: تميم داراي ديدگاه‌هاي خاصي است، اما يک چيز را هيچ‌گاه نمي‌توان در وجود او پيش بيني کرد، اينکه آيا وي همچون پدرش داراي اراده براي تسريع در توسعه و پيشرفت قطر است، يا خير؟!

تغيير و تحولات مورد انتظار
به نظر نمي‌رسد که با روي کار آمدن شيخ تميم کشور قطر شاهد تغيير و تحولات چنداني باشد، اين دو نويسنده فرانسوي مي‌گويند: شيخ تميم به خوبي مي‌داند که جامعه قطر جامعه‌اي فئودالي است که از اصول و مبادي بدوي و آداب و سنن و تقاليد خاصش تبعيت مي‌کند و به همين دليل وي خواهان تغيير و تحولات سريع و آني که تاکنون قطر در داخل شاهد آن بوده، نيست، به همين دليل قطر در دوره حاکميت شيخ تميم اندکي استراحت خواهد کرد و در عرصه خارجي بدون ترديد مواضع ديپلماتيکي اتخاذ خواهد کرد که از مواضع کنوني اتخاذ شده از سوي شيخ حمد کم سر و صداتر باشد.

ديدگاه‌هاي شيخ تميم در قبال انقلاب‌هاي عربي
اين کتاب فرانسوي درباره ديدگاه‌ها و نگرش شيخ تميم در قبال «انقلاب‌هاي عربي» که شيخ حمد به حمايت از برخي از آنها پرداخت و بازتاب آنها بر اوضاع داخلي قطر، چنين مي‌نويسد: به اعتقاد شيخ تميم اگرچه در داخل قطر کسي به اين موضوع توجه نکرده است، اما حوادث «انقلاب‌هاي عربي» بدون ترديد بر قطر تاثير خواهد گذاشت و موجب شکل گيري خواسته‌ها و مطالبات اصلاح‌گرايانه نزد قطري‌ها خواهد شد و اگر تا امروز اين خواسته‌ها و مطالبات شکل نگرفته‌اند، بدون ترديد فردا شکل خواهند گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/242/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی