آریا جوان

آخرين مطالب

ورزشکارهاي حرفه اي چه مقدار غذا مي خورند ؟ خواندنی

  بزرگنمايي:

المپيک تمام شد و مدال ها هم تقسيم شدند و رفتند. حالا نوبت حاشيه هاست تا چهار سال بعد. مرور صحبت ها و اتفاق هاي ريز و درشت. حالا حرف از خداحافظي احتمالي فلپس شناگر است و مدال برنز بانوي ايراني. اين وسط خيلي ها هم رفته اند توي فکر قد و هيکل ورزشکارها و خورد و خوراکشان.
 
اين که چطور يک قهرمان مي تواند در دوره هاي مختلف المپيک روفرم باشد؟ مگر برنامه غذايي يک ورزشکار چطوري است که مي تواند در مدت چهار سال چربي روي چربي نگذارد؟ براي پي بردن به راز موفقيت هاي ورزشکارها بد نيست به رژيم غذايي خاص معروف ترين ها نگاه بيندازيم. شايد راز زيبايي و ورزيدگي آن ها دستمان آمد.
المپيک کالري و ژول
 
 
غذا يعني فقط پاستا
ميسي فرانکلين؛ شناگر
«فرانکلين» در سال 2012 (1391) برنده چهار مدال طلاب المپيک شد و عنوان بهترين شناگر سال را هم به دست آورد. البته رسيدن به اين افتخارات ساده نبود. او براي رسيدن به آمادگي لازم براي شرکت در مسابقات المپيک، شش روز در هفته تمرين مي کند و شش وعده در روز هم، غذا مي خورد.
او براي اين پرخوري دليل خودش را دارد. «وقتي غذاهاي سالم تري مي خوريد، ناخودآگاه مصرف کالري تان کم مي شود. با اين حساب طبيعي است که بخواهم در روز غذاي بيشتري بخورم. من سعي مي کنم بعد از يک تمرين سخت و طاقت فرسا، پروتئيني بيشتري مصرف کنم. ضمن اين که نصف بشقابم در هر وعده غذايي بايد کربوهيدرات باشد.
 
من يک ورزشکار حرفه اي هستم و اگر به قدر کافي کربوهيدرات نخورم، سطح انرژي ام پايين مي آيد.»خب، حالا شايد بپرسيد که کربوهيدرات مصرفي شناگر چي هست که او اين قدر درباره اش حرف مي زند. پاستا؛ روزي نيست که فرانکلين يک بشقاب پاستا سر ميز نداشته باشد.
 
المپيک کالري و ژول
 
 

 
 
عاشق فروتن سس کچاپ
آلي رايسمن؛ ژيمناست
بعد از به دست آوردن مدال طلاي فردي و تيمي در المپيک 2012 (1391)، ديگر خبري از ورزشکار معروف نبود تا اين که دو سال بعد، او دوباره در تورنمنتي جهاني پا گذاشت، البته اين بار با منبع انرژي متفاوت. او کلا رويه رژيم و تمرين هاي ورزشي اش را عوض کرد تا بلکه در مسابقات ريو بتواند افتخارات گذشته را حفظ کند.
رژيم او طوري تنظيم شده بود که هم بايد انرژي مورد نياز بدنش را تامين مي کرد و هم گرمي به وزنش اضافه نمي کرد؛ رژيمي که براي ورزشکار خيلي سخت بود. اما انتخاب هاي رايسون درست از آب درآمد. غلات با شير خشک بدون چربي، ماست يوناني و ميوه، سينه مرغ بريان با برنج قهوه اي و سبزيجات و ماهي سالمون بريان شده همراه با پاستاي غلات کامل و سبزيجات، رژيم غذايي او شدند.
البته رايسمن يک عادت عجيب دارد که نتوانسته هنوز آن را کنار بگذارد؛ سس کچاپ. او روي هر چيزي که مي خورد، سس کچاپ مي ريزد، طوري که الان ديگر هم تيمي هايش هم از سس کچاپ به عنوان رمز موفقيت رايسمن استفاده مي کنند.
 
المپيک کالري و ژول
 
 

 
 
حالا فقط استيک و فيله مرغ
مايکل فلپس؛ شناگر
مي گويند وقتي «فلپس» جوان خودش را براي المپيک 2008 (1387) پکن آماده مي کرد، روزي 10 هزار تا 12 هزار کالري به ازاي شش ساعت تمرين مصرف مي کرد. صبحانه او شامل يک ساندويچ تخم مرغ با تمام مخلفات اعم از پنير، پياز سرخ شده و بعد از آن پنکيک شکلات، نان تست فرانسوي، املت همراه با پنج عدد تخم مرغ مي شد.
 
براي ناهار ساندويچ همبرگر دوبل با پنير همراه با نوشيدني هاي انرژي زا، حدود 500 گرم ماکاروني و براي شام هم يک پيتزاي کامل به علاوه 500 گرم ماکاروني مي خورد. آقاي ورزشکار همه اين غذاها را تنها در يک روز مي خورد؛ يعني هر وعده حدود چهار هزار کالري. البته اين پرخوري مال دوران جواني شناگر بود و او حالا در 31 سالگي در خورد و خوراک محتاط تر شده است. حالا کالري روزانه اش را به 3500 تا 4000 رسانده است و بيشتر سالاد مي خورد با فيله مرغ يا استيک.
 
المپيک کالري و ژول
 
 

 
 
تف آفريقايي ها را مي خورد
شالان فلاناگان؛ دوي استقامت
رژيم غذايي دونده آمريکايي يک جورهايي عجيب و غريب است. با اينکه به نظر همه، او به خاطر دويدن هاي طولاني بايد به غذايش هم حسابي برسد، اما شالان حسابي کم خوراک است و بيشتر سعي دارد سالم بخورد تا زياد. او که چهار دوره متوالي در المپيک شرکت کرده است و هر بار هم به افتخاري تازه رسيده، بيشتر اهل خوردن غلات و آجيل است تا گوشت و مرغ.
به عقيده او ريزمغذي ها بيشتر به درد مي خورند تا پروتئين هاي حيواني و... . برنامه غذايي او اغلب شامل غلات آهسته سوز همراه با ميوه و کشمش، سالاد،ر اسموتي ميوه ها و سبزيجات، مرغ، سالمون و آجيل ميوه اي خانگي است. براي دسر هم يک جور کلوچه خاص مي خورد؛ کلوچه اي که با کره بادام زميني و تف. مي دانيد که تف چيست؟ تف جزء حبوبات آفريقاي جنوبي به حساب مي آيد و شبيه کوينولا و ارزن است.
 
المپيک کالري و ژول
 
 

 
 
کالري زياد با نوشيدني ها
سث ويل؛ پاروزن
«ويل» زياد مي خورد. البته حق دارد. ورزشي که او انجام مي دهد، زياد از حد کالري مي خواهد. آقاي پاروزن الان روزي شش تا هشت هزار کالري مي خورد، ولي باز احساس مي کند که بايد بيشتر بخورد. البته اين ورزشکار قد کشيده، از اول کار اين طوري نبود.
او مي گويد وقتي وارد رشته پاروزني شد، «چاق و قد کوتاه» بود، درست مثل يک دانشجوي سال اولي. او در مدتي کوتاه حدود 35 کيلو وزن کم کرد. اين روزها غذاي اصلي ويل نوشيدني هاي انرژي زا، تخم مرغ، سبزيجات، لوبيا، برنج، سيب زميني، پرتقال و شيرشکلات است. بماند که پروتئين زياد با کربوهيدرات را هم در روز فراموش نمي کند و البته يک نوع خوراک مکزيکي به نام «Carne asada tacos».
 
المپيک کالري و ژول
 
 

 
 
هميشه سبک مي خورد
ديويد بوديا؛ شيرجه زن
بين ورزشکارهاي حرفه اي المپيک، شيرجه زن ها کار سختي دارند. براي اين که بايد در حد گرم هم مراقب وزن شان باشند و اجازه ندهند ذره اي چربي به بدنشان اضافه شود. آن ها اين کار را به دلايل حرفه اي و براي زيبايي بايد انجام بدهند، براي همين طفلکي ها کمتر از هر ورزشکار ديگري غذا مي خورند. نمونه اش «ديويد بوديا» قهرمان شيرجه دنيا که روزانه فقط 1800 کالري مصرف مي کند.
او براي مسابقات برزيل به رژيم کم کالري خودش حسابي پايبند بود. او صبحانه پنکيک مي خورد با مقدار زيادي مکمل پروتئين. بعد هم اسموتي ميوه مي خورد. ناهارش هم کمي کره بادام زميني بود و سيب با تکه هاي گوشت بوقلمون و پنير. شام هم چيز زيادي در انتظارش نبود؛ مرغ کبابي با هلو.
 
المپيک کالري و ژول
 
 

 
 
شب ها بيشتر از روزها مي خورد
يوسين بولت؛ دونده
درباره «بولت» دونده معروف جاماييکايي و خورد و خوراکش در زمان المپيک 2008 (1387) چين حرف و حديث زيادي راه افتاد. دونده آفريقايي از غذاهاي چشم بادامي ها متنفر بود و به قول خودش حتي نمي توانست آن ها را بو کند، براي همين در آن روزهاي المپيک زده بود به خط خوردن فست فود.
 
او در 10 روز مسابقات روزي 100 تا ناگت مي خورد؛ يعني اندازه مصرف يک روز يک مهدکودک. البته خودش مي گويد که ديگر بعد از آن با هوس خوردن فست فود کنار آمده است. «وقتي هوس خوردن چيزي را مي کنيد، بايد سعي داشته باشيد يک جوري از خيرش بگذريد.»
او اصلا دوست ندارد که در دوران بازنشستگي بعد از پايان رقابت ها، چاق شود. «با چند نفر از اطرافيانم شرط بستم... همه مي گويند که من خيلي تنبلم و حتما دو سال بعد از بازنشستگي، شکمم مي آيد جلو.» حالا آقاي دونده براي نرسيدن به روزهاي چاقي، رژيم خاصي دارد. او روزها غذاي سبکي مي خورد.
 
 سريع ترين انساني روي کره زمين- لقبي که به بولت داده اند- در روزهاي گرم و طولاني تمرين، يک ساندويچ تخم مرغ مي خورد و کمي پاستا به همراه گوشت گوساله. اما شب ها، داستان او چيز ديگري است. بولت براي تامين کالري بدنش شب ها حسابي غذا مي خورد؛ شبي يک مرغ بريان.
 
 
المپيک کالري و ژول

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/3539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

اوسمار فصل بعد هم روی نیمکت خواهد بود؟