آریا جوان

آخرين مطالب

موفقيت محققان ايراني درتبديل روغن ماهي به يک غذاي فراسودمند با فناوري نانو گفتگو

  بزرگنمايي:

روغن ماهي يک منبع غذايي غني با ارزش افزوده بسيار زياد است. برخي از اثرات سلامت بخش روغن ماهي شامل کاهش احتمال بروز بيماري هاي قلبي عروقي، کاهش وزن، بهبود گردش خون، کاهش التهاب بافت ها، درمان روماتيسم، تقويت بينايي، تقويت رشد مو و رشد ذهني هستند.
استفاده از روغن ماهي نسبت به ماهي مزايايي دارد؛ از جمله اينکه مصرف ماهي به دليل آلودگي هاي شيميايي و هورموني فراوان مي تواند براي سلامت انسان مضر باشد، درصورتي که در روغن ماهي به دليل اعمال عمليات تصفيه، اين آلودگي ها وجود ندارد. امروزه با بهره گيري از فناوري نانو مي توان فوايد روغن ماهي را بيش از پيش نمايان ساخت.
دکتر سيد محمد هاشم حسيني محقق دانشگاه شيراز با تأکيد بر مقاومت پايين اسيدهاي چرب امگا 3 در برابر اکسايش که منجر به طعم و بوي نامطلوب و کاهش کيفيت و زمان ماندگاري روغن ماهي مي شود، در رابطه با اهداف اين طرح گفت: هدف از انجام طرح حاضر بهره گيري از فناوري نانو و امواج فراصوت در جهت توليد نانوامولسيون پايدار روغن ماهي و تبديل آن به يک غذاي فراسودمند بوده است.
استفاده از نتايج اين طرح مي تواند موجب کاهش آلودگي هاي شيميايي موجود در روغن ماهي شود. همچنين جذب اسيدهاي چرب ضروري موجود در روغن ماهي با سرعت بالاتري انجام مي پذيرد.
وي در رابطه با سازوکار استفاده از فناوري نانو در اين طرح افزود: در اين طرح با به کارگيري امواج پرانرژي فراصوت اندازه ذرات معلق به زير 100 نانومتر کاهش يافته اند. ازآنجايي که هدف از تهيه اين نانوامولسيون ها، به کارگيري آن ها در نوشيدني هاي غذايي است. بنابراين شفافيت و پايداري در برابر دوفاز شدن آن ها در مقايسه با امولسيون هاي معمولي حائز اهميت است که در اين طرح اين مشکلات برطرف شده است.
محقق دانشگاه شيراز ادامه داد: به منظور تهيه امولسيون پايدار روغن ماهي، ابتدا پروتئين آب پنير به بافر سديم دي هيدروژن فسفات اضافه و توسط همزن مغناطيسي حل شد. پس ازاينکه آب پنير هيدراته شد، روغن ماهي به مخلوط پايدارکننده و بافر به صورت قطره اي اضافه و با همزن مغناطيسي حل شد. پس از اختلاط دوفاز با استفاده از همگن کننده عمل پيش امولسيون انجام گرفته و در نهايت به کمک امواج فراصوت نانوامولسيون نهايي توليد شد. همچنين تأثير مقادير مختلف pH نسبت پايدارکننده به روغن و زمان هاي عمليات فراصوت در تشکيل نانوامولسيون روغن ماهي و پايداري اکسيداتيو و اسيدهاي چرب ضروري طي زمان مورد بررسي قرار گرفت.
عضو هيات علمي دانشگاه شيراز تصريح کرد: نانوامولسيون روغن ماهي با پايدارکننده يوني در زمان 20 دقيقه با اندازه ذره 84 نانومتر توسط امواج فراصوت حاصل شده است. نتايج آزمون ها نشان داده اند که با افزايش نسبت پايدارکننده به روغن و pH، اندازه ي ذرات و ميزان جذب روند نزولي و انديس رفراکت، کشش سطحي و ويسکوزيته روند صعودي داشته است. پايداري در دو دماي يخچال و محيط تأثير يکساني را از خود نشان داده و تغييرات اکسيداتيو کمتري در دماي يخچال در مقايسه با دماي محيط در نمونه هاي نانوامولسيون مشاهده شد.
اين تحقيقات حاصل تلاش هاي دکتر سيد محمد هاشم حسيني، دکتر مهرداد نياکوثري، دکتر محمدتقي گلمکاني- اعضاي هيأت علمي دانشگاه شيراز- دکتر غلامحسين يوسفي- عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شيراز- و مريم نژادمنصوري- دانش آموخته مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه شيراز- است.نتايج اين کار در مجله Food Hydrocolloids (جلد 61، سال 2016، صفحات 801 تا 811) به چاپ رسيده است.

**خواص استفاده از روغن ماهي
روغن ماهي نه تنها سرشار از اسيدهاي چرب ضروري و لازم براي بدن و مفيد براي حفظ سلامت قلب است بلکه هم چنين به بهبود اختلالات و مشکلات رواني مانند افسردگي، اختلال دو قطبي و شيزوفرني کمک مي کند.
پيشگيري از سرطان؛ روغن ماهي در پيشگيري از سه نوع سرطان شايع شامل سرطان سينه، روده بزرگ و پروستات مفيد است. امگا -3 در واقع از تبديل شدن سلولهاي سالم و طبيعي به سلولهاي سرطاني جلوگيري کرده و مانع از رشد غيرعادي سلولي مي شود.
تنظيم کلسترول؛ يکي از خواص مهم و اصلي روغن ماهي اين است که به تنظيم سطح کلسترول خون کمک مي کند. وجود اسيدهاي چرب EPA و DPA در اکثر مکمل هاي با کيفيت روغن ماهي در تنظيم کلسترول نقش مهمي دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/3570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

خاص‌ترین تمرین استقلال؛ یک فوتبال دستی واقعی

حزباوی و 24 ساعت تا قهرمانی در 20 سالگی!

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی