آریا جوان

آخرين مطالب

اين غذا ها فقط گرسنه ترتان مي کند! اندیشه

  بزرگنمايي:

مشکل اينجاست که اين اتفاق چرخه اي است که به راحتي اتفاق مي افتد. در اين مقاله ليستي از غذاها را به شما معرفي ميکنيم که با خوردن آنها احساس گرسنگي ميکنيد حتي اگر معده تان پر باشد.
نان سفيد
آردي که براي پخت نان سفيد استفاده ميشود حاصل گندمي است که از پوست خارجي آن جدا شده است. اين پوسته داراي فيبر است و باعث کامل شدن دانه ي گندم ميشود. خوردن نان سفيد باعث بالا رفتن قند خون ميشود. در يک تحقيق که توسط محققان اسپانيايي انجام گرفت عادات غذايي و تاثير آن بر وزن را روي 9000 نفر بررسي کردند، و دريافتند کساني که در طي يک دوره ي پنج ساله روزانه دو وعده يا بيشتر نان سفيد مصرف ميکنند در مقايسه با ديگران 40% بيشتر مستعد به اضافه وزن و يا چاقي هستند.
آب ميوه ها
آب ميوه با اينکه سالم است اما شامل همه ي قندهاي ميوه ي مورد علاقه تان بدون فيبر موجود در پوست و يا گوشت آن است. اين يعني يک ليوان آب ميوه باعث بالا رفتن سريع قند خون ميشود و سپس دوباره افت قند خون را خواهيد داشت که باعث احساس گرسنگي مجدد ميشود. ميتزي دولان نويسنده ي کتاب "The Pinterest Diet” ميگويد: اگر ميخواهيد آب ميوه بنوشيد از ميوه هاي کامل استفاده کنيد و يا در آن از پودرهاي پروتئين يا کره ي بادام زميني استفاده کنيد تا تعادل قند خون حفظ شود.
ميان وعده هاي نمکي
براي اينکه بعد از خوردن يک ميان وعده نمکي مانند چيپس دلتان يک چيز شيرين ميخواهد دليلي وجود دارد. چيپس چوب شور و ديگر ميان وعده هاي شبيه اينها حاوي کربوهيدرات هاي ساده هستند که به سرعت هضم ميشوند و سطح انسولين را بالا ميبرند و پس از مدتي کوتاه دوباره سطح انسولين افت ميکند. از آنجايي که قدرت چشايي با مغز سريع ارتباط برقرار ميکند اينکه بعد از خوردن ميان وعده اي شور دلتان هوس غذايي شيرين بکند کاملا شايع است. همچنين به لطف يک پديده ي شناخته شده با عنوان سيري خاص حسي، وقتي يک بسته ي کامل چيپس را خورديد تنها معده ي شور خود را پر کرديد و هنوز معده ي شيرين شما خالي است. به همين دليل است که باز هم ميتوانيد غذا بخوريد. پس اگر چنين عادتي داريد خود را آماده کنيد که بايد دو معده را پر کنيد!
فست فودها
تمام مواد به کار رفته در يک فست فود طوري طراحي شده که ميزان کالري يک وعده را حسابي دچار نوسان کند و همچنين باعث بروز مشکلاتي براي فرد شود. براي مثال چربي ترانس باعث سوزش روده ميشود، که به طور بالقوه جلوي توليد دوپامين و سروتونين که انتقال دهنده هاي عصبي اشتها هستند را ميگيرد. در همين حال دستگاه گوارش شربت ذرت با فروکتوز بالا را جذب مي کند ( معمولا در نان، ادويه و فلفل و دسر يافت ) که باعث بالا رفتن سريع انسلين و همچنين احساس گرسنگي بيشتر ميشود. فست فود هايي هم که سرشار از نمک هستند باعث کم آب شدن بدن ميشوند. با توجه به نشانه ها ممکن است احساس کمبود آب را با گرسنگي اشتباه بگيريد و به خوردن بيشتر ادامه دهيد.
الکل
الکل نه تنها باعث ميشود غذايي که ميخوريد ناسالم شود بلکه باعث احساس گرسنگي مجدد نيز ميشود. با توجه به تحقيقاتي که در نشريه الکل و اعتياد به الکل منتشر شد تنها سه وعده استفاده از الکل ميتواند سطح لپتين بدن را به شدت کاهش دهد— هورموني براي جلوگيري از احساس گرسنگي و ايجاد احساس سيري – اين کاهش حدود 30% است. همچنين الکل ذخاير کربوهيدرات بدن را خالي ميکند ( به نام گليکوژن ) که باعث ميشود براي پر کردن اين ذخاير کربوهيدرات استفاده کنيد. اگر در اين شرايط به دنبال ميان وعده هاي شور برويد علاوه بر از دست دادن آب بدن الکتروليت نيز از دست ميدهيد.
ماکاروني بدون سبوس
اين نوع ماکاروني دقيقا همان مشکلاتي را که برنج سفيد ايجاد ميکند دارد. ماکاروني غذايي است که ميتوان به سادگي مقدار زيادي از آن را خورد. يک وعده ي استاندارد ماکاروني نصف فنجان ماکاروني پخته است، اما اين مقدار در رستوران ها در يک وعده 4 فنجان است. وقتي بدن خود را پر از کربوهيدرات هاي ساده ميکنيد، لوزالمعده باعث بالا رفتن شديد انسلين ميشود، خيلي زود بدن هورمون هاي کنترل قند توليد ميکند تا سطح قند خون پايين بيايد به همين دليل مدتي بعد دوباره احساس گرسنگي به سراغتان مي آيد. توجه داشته باشيد چه چيزي روي ماکاروني خود ميريزيد. اگر سسي است که از بيرون خريديد داراي قند هاي پنهان است که به بازگشت حس گرسنگي کمک ميکند.
شيرين کننده هاي مصنوعي
شيرين کننده هاي مصنوعي چه در نوشابه چه در قهوه (آسپارتام، سوکرالوز، ساخارين، و غيره… ) هر جايي که باشند باعث ميشوند سلول هاي مغز به اشتباه منتظر انرژي حاصل از شيريني باشند، اما به شدت نا اميد ميشوند، نتيجه اين ميشود که در طول روز دائم هوس خوردن غذايي شيرين ميکنيد تا اين احساس بد را از بين ببريد. در طول مدت اين پروسه ميتواند روي مرکز کنترل اشتهاي مغز نيز تاثير بگذارد. حاصل اين تاثير اين است که مغز قند مصنوعي را مانند قند عادي فرض ميکند و با خوردن آن انسلين بالا ميرود.
غلات کودکان
آرد سفيد همرا با مقدار قابل توجهي قند، شروع صبح با قند و انسولين بالا. خوردن غذايي مملو از کربوهيدرات هنگام صبح زماني که سطح کورتيزول در بالاترين حد خود است، باعث حمله اي دو جانبه به متابوليزم بدنتان ميشود. در طول شب و هنگام صبح بدن مقدار زيادي کورتيزول پمپاژ ميکند که متخصصان معتقد هستند بخشي طبيعي از کارهاي بدن است. کورتيزول بالا به معناي کاهش توانايي سيستم متابوليزم براي مصرف قندها است. بنابرين قند خون بالا است اما بافتي که اين قند مورد نيازش باشد در دسترس نيست. اين اتفاق باعث خستگي و گرسنگي در فرد ميشود. خوردن غلات براي صبحانه انتخاب خوبي است به شرط اينکه غلاتي که استفاده ميکنيد از نوع کامل باشند و حداقل 5 گرم فيبر داشته باشد.
پيتزا
هر چقدر هم که بزرگ باشد ميدانيد که به يک قطعه راضي نميشويد. دليلش اين است که پيتزاي مورد علاقه تان حاوي آرد سفيد، روغنهاي هيدروژنه، پنير فرآوري شده و مواد نگه دارنده که ميتواند سطح قند خون را بالا ببرد ، توليد هورمون هاي سيري را مختل کند و تنظيم سيستم کنترل گرسنگي مغز را مختل کند است. بهترين کار اين است که پيتزاي خانگي درست کنيد، نان پيتزا را از نوعي انتخاب کنيد که با آرد کامل درست شده است، روي پيتزا از گوشت و مقدار زيادي سبزيجات استفاده کنيد، همچنين سعي کنيد مقدار کمي پنير اضافه کنيد، با اين کار وعده اي سرشار از پروتئين و فيبر ميل ميکنيد و دوباره خيلي سريع احساس گرسنگي نخواهيد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/3955/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی