آریا جوان

آخرين مطالب

گزارش دي ولت از کنسرت محسن يگانه در هامبورگ/ چگونه امکان دارد يک ايراني به خواننده راک آلماني تبديل شود؟! نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

، هلموت پيترز، در گزارشي در دي ولت (آلمان) با عنوان "چگونه امکان دارد يک ايراني به وسترنهاگن جديد (خواننده راک آلماني) تبديل شود" نوشت:
محسن يگانه، خواننده ايراني در موطن خود ستاره بزرگي محسوب مي شود. اکنون او براي برگزاري کنسرت به هامبورگ آمد و در تالار معروف موسيقي لايتسهاله حضور يافت – با آهنگ هاي فارسي که (با وجود عدم درک زبان آن) يادآور ستاره هاي راک آلماني مي باشند.
محسن يگانه، ستاره پاپ ايران بعد از جمعه گذشته، حداقل در ماه جاري، ديگر نمي تواند به هامبورگ بيايد. در حال حاضر تمام وقت وي به مناسبت روزهاي پيش از "نوروز"، جشن سال نو و بهار ايراني در داخل کشور به طور کامل پر شده است. در اين جشن ها، وي تا سه کنسرت در هر روز برگزار خواهد کرد. اما هنگامي که در تاريخ ٢٠ مارس در ساعت ١١ و ٢٨ دقيقه و ٤٠ ثانيه – دقيقاً در اين لحظه - بر اساس تقويم ايراني سال نو آغاز مي شود، به معناي پايان اين جشن ها نمي باشد. به مدت ١٣ روز به اين مناسبت جشن گرفته مي شود؛ با غذاهاي سنتي مانند ماهي، برنج و سبزيجات تازه و به ويژه با موسيقي. البته اين موضوع که خواننده هاي پاپ و گروه هاي راک با مجموعه اي از آهنگ ها بر اساس الگوهاي اروپايي و آمريکايي فضا را به دست مي گيرند، رويداد و تحول جديدي در ايران است. اگرچه اين موضوع هنوز عادي و همه جا گير نشده و هنوز به زمان نياز است تا موسيقي پاپ که تا کنون ناديده گرفته شده بتواند جاي پاي مستحکمي براي خود در اين کشور ايجاد کند. موسيقي پاپ در ايران سابقه بسيار کمي دارد و دولت و ائمه جمعه و جماعت (روحانيون) با ديد انتقادي به آن نگاه مي کنند.
براي بسياري از ايرانيان ساکن هامبورگ که روز جمعه در کنسرت محسن يگانه سي ساله در تالار لايتسهاله شرکت کردند، اين موضوع نقش مهمي را بازي مي کند. برخي از آنها شکايت دارند که هنوز هم درهاي بسته بسياري در ايران وجود دارد. براي هنرمنداني مانند يگانه، اخذ ويزا براي برگزاري تور در غرب بسيار دشوار است. به همين علت، بسياري از برگزار کنندگان ترجيح مي دهند در اين مسئله وارد نشوند، زيرا ممکن است اگرچه آنها هزينه هاي بسياري کرده و يک سالن کنسرت رزرو کنند، همواره بايد انتظار داشت که شايد اين هنرمند نتواند براي برگزاري اين کنسرت سفر کند. در مورد يگانه، پژمان نجفيان کارآفرين هامبورگي اين خطر را پذيرفته و به طور کامل انتظار دستيابي به موفقيت دارد. طرفداران وي با لباس هاي مجلسي مانند پيراهن هاي بلند، لباس هاي کوکتل (کوتاه) و کت و شلوارهاي مشکي در سالن ظاهر شدند، امري که براي کنسرت هاي پاپ بسيار غيرمعمول است. يگانه و باند شش نفره اش بيشتر شبيه نوازنده هاي راک آلماني لباس پوشيده بودند. يکي از نوازندگان کلاه بيس بال و ديگري کلاه حصيري سياه بر سر داشتند. اولين ورود محسن يگانه به روي صحنه و ظاهر شدن در مقابل جمعيت با تشويقي روبرو شد که تا حدودي يادآور روزهاي طلايي ماريوس مولروسترنهاگن بود. در حالي که بخش همسرايي و ملودي آهنگ هاي فارسي در بسياري از موارد از دياتونيک غربي را دنبال کرده و ضربآهنگ آن به وضوح از آهنگ هاي کلاسيک راک دهه هاي هشتاد و نود ميلادي الگو گرفته است؛ با وجود اين، هارموني آهنگ ها اغلب متفاوت بوده و يگانه از ملودي هاي آراسته و پر زرق و برقي بهره مي برد که ما آن را از موسيقي هاي ترکي و عربي مي شناسيم.

او صدايي پرطنين و تِنور دارد
تشويق ها و فريادهاي تحسين آميز طرفداران به طور عمده مونث يگانه در وقفه هاي بين آهنگ ها براي مخاطباني که تسلط کافي به زبان فارسي نداشتند، چندان قابل فهم نبود. به طور کلي، درک کامل آهنگ هايي که بسياري از ايرانيان متون آنها را به طور کامل حفظ کرده بودند، چندان آسان نبود. با اين حال، پيام اصلي و نهاني يک تصنيف با تک نوازي ويولن به همراه دو گيتار الکتريک، باس، کيبورد و سازهاي کوبه اي همچنان بر همگان آشکار بود. در کنار آهنگ هاي راک، تعدادي آهنگ هاي احساساتي مشابه آثار برجسته خوليو ايگلاسيوس يا روبرتو کارلوس برزيلي نيز خوانده شد. محسن يگانه با صداي تِنور و بسيار باز خود آهنگي را خواند که معناي آن به آلماني "دنيا بدون تو" مي باشد. بسياري از آهنگ هاي درخواستي وي در هامبورگ به آلبوم هاي بسيار پرفروش يگانه در اروپا به نام "نفس هاي بي هدف"، "رگ خواب"، "حباب" يا "نگاه" تعلق داشتند.
يکي از نکات برجسته اين کنسرت اجراي طولاني گروه "آنپلاگد" با آهنگ هاي مختلفي از جمله "بهت قول مي دم" بود که شش نوازنده آن در جلوي صحنه در کنار هم نشسته بودند. کيفيت سرايشي و مهارت هاي نوازندگي نوازندگان بسيار برجسته و قابل توجه بودند. کاملاً احساس مي شد که تک تک اين افراد به احتمال زياد تحصيلات عاليه، شايد حتي در رشته موسيقي کلاسيک داشته اند و آشنايي زياد و کاملي با سبک راک از سراسر جهان دارند. از تخصص هاي محسن يگانه، خواندن نغمه اي طولاني، نت هايي با تناژ بالا و قابليت تطبيق پذيري زياد صداي او در تحريرهاي غني پاياني مي باشند. يگانه همچنين مي تواند با مهارت و ذوق بسيار گيتار نيز بنوازد، البته وي گيتار آکوستيک را در درجه اول ترجيح مي دهد. برخي از آهنگ هاي وي نغمه هاي فلامنکو اسپانيايي يا سبک هاي آمريکاي مرکزي و جنوبي را به ياد مي آورد. تصاوير و ويدئوهاي در حال پخش در پس زمينه سن بسيار با ذوق، تخيلي و هنري بودند. به منظور نمايش تصويري کيفيت موسيقيايي، در اين ويدئوها پيکرهايي انتزاعي به مايع تبديل شده، سپس دوباره جامد گرديده، به اشکال مکعبي تبديل شده و تمام مدت در حال حرکت مي مانند. حتي بدون درک زبان فارسي نيز اين نکته کاملاً قابل درک بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

اگر اینکارها رو انجام میدی بدون که آبرسان برای پوستت ضرر داره

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

خیاط زبردست طبیعت

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

یازده مرد منتخب کرسپو برای فتح فینال غرب آسیا

ستاره یونایتد: عذرخواهی چرا، جواب کاونتری را دادم!‏

جانشین عالیشاه در اراک هم بازوبند می‌خواهد

گلایه خسرو حیدری از علی دایی

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

سیوهای بی نظیر دروازه بانان لالیگا با پا!

تمجید شواین اشتایگر از گواردیولا

خط و نشان مدافع ذوب آهن برای تراکتوری‌ها

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏

لحظه ورود نیمار به ورزشگاه کینگدام آرنا برای تماشای دیدار الهلال و العین

به نظرتون بچه سیر شده یا نه؟

اگه همسرت باهات درد و دل کرد، اینو بهش نگو