آریا جوان

آخرين مطالب

چگونه انسانها با هجوم خون به مغزشان باهوش تر شدند؟ اندیشه

  بزرگنمايي:

حجم مغز انسان افزايش سه و نيم برابري در مقايسه با نياکان 3 ميليون ساله ما (استرالو پيتکيوس) داشته است. بطور کلي فرض بر اين است که هوش با اندازه مغز در ارتباط ميباشد و دليل اين امر اين است که به نظر مي رسد تعداد سلولهاي عصبي در مغز پستانداران مستقيما با ابعاد مغز در ارتباط است.

اين تحقيقات بر مقدار جريان خون در مغز متمرکز شده است که با ميزان متابوليسم ارتباط تنگاتنگي دارد، زيرا خون مسئول تامين اکسيژن لازم براي سلول هاست. اگر جريان خوني که به سمت مغز شما مي رود متوقف شود طولي نمي کشد که از دنيا مي رويد. در هر ثانيه بصورت نرمال چيزي حدود 7 سي سي خون به سمت مغز شما در جريان است. قابل ذکر است که اين ميزان بسته به اينکه شما خوابيد، بيداريد يا در حال حل کردن مسئله رياضي، کمي تغيير مي کند.

لوله کشي مغز

خون از طريق دو سرخرگ کاروتيد داخلي (شاهرگ) به بخش شناختي مغز (سربروم) جريان مي يابد، يکي در سمت راست و ديگري در سمت چپ قرار دارد. اندازه ي اين شريان ها به ميزان فشار خون در آنها وابسته است. درست همانند يک لوله کش که لوله هاي بزرگ را نصب مي کند تا ميزان بيشتري آب را به ساختمان هاي بزرگتر هدايت کند، سيستم گردش خون بطور مستمر اندازه رگ هاي خوني را با ميزان فشار خون در آنها مطابقت مي دهد.

اين به نوبه خود با نياز اندام به اکسيژن مربوط مي شود. اگر ما بتوانيم اندازه شريان هاي بزرگي که اندامي مانند مغز را تغذيه مي کنند بسنجيم، مي توانيم مقدار متوسط جريان خون را با قدري دقت محاسبه کنيم. اين اصل براي يک قرن است که شناخته شده و زيبايي آن در سادگي اش نهفته است.

اندازه اهميت دارد

“راجر سموير” استاد بازنشستۀ فيزيولوژي دانشگاه آدلايد گفت: لحظه يورکاي من زماني بود که دريافتم اندازۀ يک سرخرگ را با اندازه حفره اي که در استخوان وجود دارد، مي توان سنجيد. اين بدين معناست که مي توان، ميزان جريان خون مغز را توسط کانال هاي کاروتيدي که در فسيل هاي اسکلت هاي انسان ريخت ها وجود دارد، اندازه گرفت. ايده ي بسيار خوبي بود، به همين دليل شور و اشتياق دانشجوي من وانيا بوسيوچيک را براي تبديل به بخشي از تحقيق به خود جذب کرد.

 

طرز باهوش شدن انسان ها,چگونگي باهوش شدن انسان

اگر جريان خوني که به سمت مغز شما مي رود متوقف شود طولي نمي کشد که از دنيا مي رويد

او براي دسترسي به فسيل هاي بي ارزش جمجه هاي هومينين ها ( زيرخانواده اي از انسان ريخت ها) و اندازه گيري شان به موزه هايي در استراليا و آفريقاي جنوبي سفر کرد. ما دريافتيم که اندازه کانال هاي کاروتيد بسيار سريعتر از آنچه انتظار داشتيم، نسبت به اندازۀ مغز در 12 گونه اجدادي انسان طي 3 ميليون سال گذشته بزرگتر شده است.

در حالي که اندازه مغز در حال افزايش 3٫5 برابري بود ميزان فشار ِ خون، بطور حيرت انگيزي  6 برابر شد يعني از 1٫2 ميلي ليتر در هرثانيه به 7 ميلي ليتر در ثانيه رسيد. اين يافته همچنين نشان مي دهد مغز ما 6 بار بيشتر از نياکانمان تشنه اکسيژن است که احتمالا بخاطر بيشتر شدن توانايي هاي  شناختي ما و بيشتر فشرده شدن انرژي است. از آنجا که تعداد سلول هاي عصبي در مغز انسانها همانگونه که انتظار مي رود در مغز يک نخستي بزرگ باشد، کشفيات ما اشاره به ماده مغزي فعالي دارد که احتمالا به دليل ارتباطات بسياري است که بين نورون ها وجود دارد.

هر سيناپس که محل اتصال نورون هاست باعث انتقال يک تکانه الکتريکي از يک سلول به ديگري مي شود. معمولا به وسيله ترشح مادۀ شيميايي از سلول که توليد ضربه الکتريکي در سلول هاي ديگر را تحريک و يا مهار مي کند. چرخه شيميايي که موجب تکانه ها مي شود از لحاظ انرژي هزينه ي ناچيزي دارد اما با احتساب اينکه مغز 80 ميليارد سلول عصبي را شامل مي شود که هرکدام نيز هزاران سيناپس با سلولهاي مجاور دارد، مصرف انرژي سير صعودي در پيش مي گيرد.

کامپيوتر انساني

بدن انسان چيزي در حدود 20 تا 25 درصد از ميزان متابوليسم استراحت را به مغز اختصاص مي دهد که اين مقدار در نخستي ها 8 تا 10 درصد و در ساير پستانداران  3 تا 5 درصد مي باشد. بخاطر همين ما مغز را بعنوان يک ابر کامپيوتر تشنۀ انرژي در نظر مي گيريم. اين تشبيه به کامپيوتر تشبيه مناسبي است. هرچه حافظه ي کامپيوتر بيشتر انرژي مورد نياز براي نگه داشتن در حالت روشن نيز بيشتر و به همان مقدار کابل تامين انرژي بزرگتري مورد نياز است.

 

آشنايي با نغزهاي انسان, سلول هاي عصبي مغز

جريان خون در مغز نخستي ها به نسبت اندازۀ مغز نيز افزايش بيشتري داشته است

در مورد مغز نيز همين طور هرچه عملکرد شناختي بيشتر، ميزان سوخت و ساز بيشتر و جريان خون بيشتر و شريان هاي قطورتر مورد نياز است. فرگشت مغز انسان در ميان بقيه جانوران منحصفر بفرد و خاص است. ما اندازه سرخرگ هاي کاروتيد در 34 گونه نخستي زنده، که همه شان نشان دهندۀ فرگشت از ميمون هاي بي دم تا هومينين ها هستند را بررسي کرديم.

در ميان اين نمايندگان فرگشت نخستي ها، هم اندازۀ بدن و هم اندازه ي مغز افزايش يافته اما اندازه بدن سريعتر افزايش يافته است. جريان خون در مغز نخستي ها به نسبت اندازۀ مغز نيز افزايش بيشتري داشته است. تنها در هومينين ها ما شاهد سريعتر بودن افزايش جريان خون نسبت به افزايش اندازه ي مغز هستيم که دربردارنده اين موضوع است که اجداد ما در گذر زمان باهوش تر شدند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

برخورد وحشتناک کودک با شیشه مغازه حین دوچرخه‌سواری

پیاده شدن مسافر از اتوبوس در حال حرکت

عاقبت رانندگی با سرعت بالا در هوای مه آلود

یک جاده کوهستانی در کارپات رومانیایی

نحوه صحیح حمل کیسه‌های سنگین

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

پرواز اندازه آدم رو برملا می‌کنه!

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

واکنش اکانت اینستاگرام لالیگا به دو گل پیروزی‌بخش بلینگام

حیرت بارسلونا؛ داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت

جنجال در فوتبال آفریقا به خاطر طراحی یک پیراهن!

واکنش کافو به لقب جالب لوکاس واسکز در رئال

مخالفت «وابا» با حضور حامد حدادی در شهرداری گرگان

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

آلومینیوم-پرسپولیس بدون تماشاگر می‌شود؟

سپاهان دوباره به خاطر هوادارانش جریمه شد

سخت‌ترین رقابت ورزشی در ایران

رونمایی از گزینه جذاب برای تراکتور

رفتن پیولی از میلان قطعی شد

احساسات و اختلالات شایع اگر هیولا بودند چه شکلی می‌شدند؟

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

کشف بقایای زنان شکنجه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی»

پوشش سنتی و دیدنی زنان اروپایی

تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد

جزئیات دادگاه منافقین/ قاضی: مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

بزرگترین آکادمی بودایی دنیا در چین

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

دلداری پرز به لاپورتا قبل از ال‌کلاسیکو!

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

شکار بزرگ لیورپول از ایتالیا؛ جانشین کلوپ از سری‌آ می‌آید

دستورات تاکتیکی خاص برای چپ‌پای سپاهان