آریا جوان

آخرين مطالب

چرخ‌هايي براي «نجات بشريت»/ کشورها چقدر از دوچرخه استفاده مي‌کنند دانش

  بزرگنمايي:

19 آوريل روز جهاني دوچرخه سواري نام دارد. وجود يک ميليارد دوچرخه در جهان که تعداد آن دو برابر اتومبيل هاست حکايت از محبوبيت اين رشته دارد؛  وسيله اي ارزان، ساده، کم هزينه، بدون نياز به آموزش خاص، کم جا و قابل استفاده در همه سنين در بين مردم است. سالانه بيش از 100 ميليون دوچرخه در دنبال توليد مي شود. 

دوچرخه وسيله اي مکانيکي است که با استفاده از قدرت حرکتي پاها به حرکت در مي آيد. تصوير اين وسيله در ابتدايي ترين شکل اش در 2300 سال پيش در کشورهايي چون چين و هند بر روي ديواره هاي غار حک شده بود. اين کلمه برگرفته شده از ريشه يوناني  KYKLOS  بوده و از دو کلمه  BI  دو و CYLCLE دايره تشکيل شده است. دوچرخه در سال 1818 توسط فردي به نام « کارل فون دريس آلماني »  ساخته شد و بعد از آن اولين دوچرخه رسما در سال 1690 به دست « سيوارک فرانسوي»  به شکل چوبي ساخته گرديد، مورد توجه قرار گرفت و ابزاري براي بازي بچه ها شد. اما امروزه اين وسيله مدرن شده و اقسام مختلفي دارد.  


اولين دوچرخه جهان ساخته شده از چوب به نام «سله ريفر»

در ايران نيز در زمان قاجاريه کارکنان سفارت انگلستان دوچرخه را به ايران آوردند و از آن استفاده کردند. مردم به آن لقب « بچه شيطان » داده بودند. مغازه ها دوچرخه را کرايه مي دادند و اين طور اين وسيله به مردم شناسانده شد. حسين آقا شيخ مغازه اش در خيابان شمس العماره به مردم دوچرخه کرايه مي داد يا مي فروخت. اولين باشگاه دوچرخه سواري در ايران در سال 1324 شکل گرفت و فدراسيون نيز به طور آماتور کارش را شروع کرد. 

ما امروزه انواع دوچرخه را داريم:

دوچرخه کراس براي جاده و مسيرهاي صاف مي باشد، داراي چرخ هاي نازک و بدنه اي سبک است. 

دوچرخه بي ام ايکس نيز دوچرخه اي ساده سبک و کوچک براي حرکات نمايشي است. اين رشته در چند دوره اخير در بازيهاي المپيک بوده و ايران نيز در حال برنامه ريزي براي شروع آن مي باشد. 

دوچرخه کوهستان براي مسيرهاي کوهستاني و پر فراز و نشيب است. لاستيک هاي پهن و بدنه اي مستحکم دارد. 

دوچرخه پيست نيز دوچرخه اي سبک است. اين رشته اين روزها تبديل به يک رشته حرفه اي شده است. ابزار دوچرخه نيز ساده است؛ کفش، کلاه ، لباس دوچرخه سواري، جوراب و دستکش و خود دوچرخه. 

فرهنگ دوچرخه سواري چگونه مي تواند تغييرات گسترده در شهرها را سرعت بخشد ؟

وسيله نقليه اي که نه تنها براي گذشته بوده بلکه براي آينده هم هست. اين وسيله تنها براي مسابقه نيست بلکه مزاياي آن عبارت از انعظاف پذيري، افزايش فعاليت فيزيکي، هماهنگي با حمل و نقل عمومي، سرگرمي، ورزش و سلامتي و دوستدار محيط زيست مي باشد.

 مردم در کشورهاي مختلف از آن استفاده مي کنند. امروزه توريست هاي بسياري دور دنيا را با دوچرخه هايشان طي مي کنند. 

در چين 37 درصد مردم دوچرخه سوار مي شوند و در شانگهاي 60 درصد مردم از اين وسيله براي رفت و آمد به محل کار از آن بهره مي برند. در آمريکا بعد سلامتي آن بيشتر است. 

در بلژيک نيز رفت آمد ها با اين وسيله صورت مي گيرد. دوچرخه سواري ورزش ملي اين کشور است. يک بلژيکي اصيل حتما يک دوچرخه گران قيمت دارد و به جاي اتومبيل اش با لباس و کلاه آن به خيابان مي رود. در سوئيس نيز يک روش سالم براي تردد بوده و مردم از آن لذت مي برند. 

در ژاپن 15 درصد رفت و آمدها به محل کار با دوچرخه است. در چند سال گذشته بيش از 10 ميليون دوچرخه توسط مردم اين کشور خريداري شده است. امروز بيشتر مردم ژاپن براي سلامتي و جلوگيري از ترافيک شهري و استفاده نکردن از قطارهاي متروي شلوغ و پر ازدحام از دوچرخه استفاده مي کنند. 

در فنلاند نيز مردم حتي براي مسافرت از آن استفاده مي کنند توريست هاي فنلاندي، زنان خانه دار و بازنشستگان از اين وسيله به شکل سنتي بهره مي برند. در سوئد يک خانواده چندين دوچرخه دارد. در آلمان فرهنگي نهادينه شده است. کمتر آلماني است که در کودکي از اين وسيله استفاده  نکرده باشد. 

در دانمارک 37 درصد مردم در طي روز از اين وسيله استفاده مي کنند وحتي دوچرخه به توريست ها رايگان داده مي شود. اما هلندي ها که رابطه شان با دوچرخه بسيار خوب است. در هلند بيش از 25 درصد رفت و آمد شهري توسط دوچرخه صورت مي گيرد. حتي خطوط دوچرخه سواري در خيابان ها وجود دارد و راه هاي رفت و آمد مخصوص دارند. يکي از معضات شهري آمستردام هلند کمبود پارکينگ دوچرخه است چرا که تعداد دوچرخه ها در خيابان ها 4 برابر اتومبيل هاست!


پارکينگ دوچرخه ها در آمستردام هلند

با  وجود گذشت يک قرن از توسعه شهري ما قادر نبوديم با ساخت شهرهاي بزرگ و حضور ميليون ها اتومبيل شيک، شهري زيبا و محيطي آرام داشته باشيم. 

بسياري از شهرها با وجود تمام تکنولوژي هاي پيشرفته وابسته به اتومبيل هاي مختلف، منفصل و خيابان هاي قفل شده در ترافيک و محاصره شده در دود، ازدحام و سرصدا به همراه افزايش ضريب خطر و پر از آلودگي براي محيط زيست و سلامتي انسان ها هستند. 

اتومبيل به خودي خود دشمن مردم و محيط زيست نيست اما در دنياي امروز روند استفاده از آن اين به ضرر انسان تمام شده است و زيان هاي اجتماعي زيست محيطي و اقتصادي بيش از حدي را که به طور واضح بر همه روشن است برپيکره شهر نشيني، اقتصاد، زمان، محيط زيست و انسان داشته است.

اما دوچرخه ساده و کم حجم؛ وسيله اي که در همه جا مي تواند استفاده شود و براي همه سنين است و شرايط فيزيکي خاصي نمي خواهد . از دوچرخه و سه چرخه نونهالان تا دوچرخه هاي حرفه اي کم نظير و مدرن و هوشمند و دوچرخه هاي ثابتي که مي تواند در خانه ها و فضاهاي سربسته باشند. 

اين گفته ها تنها بخشي از مزاياي اين وسيله دوچرخ است. به اين فکر کنيد که اين وسيله فراتر از دنياي امروز است. 

در حال حاضر در ايران روزهاي سه شنبه به نام روز « بدون خودرو » نام دارد؛ چند نفر را مي شناسيد که در اين روز دوچرخه سوار شده و به محل کار خود بروند! 

شايد اگر در اين روز استفاده از دوچرخه در تمام معابر آزاد شود، روزي زيبا و به ياد ماندني در خيابان ها را شاهد باشيم.  افزايش معابر مخصوص دوچرخه ها در خيابان ها مي تواند کمک به سزايي به توسعه اين رشته کند. شايد اين تغيير ديدگاه نسبت به استفاده از اين وسيله ساده و مفرح در دنياي امروزي يک فرد ايراني که غرق در کم تحرکي و زندگي ماشيني و مشکلات شهرنشيني و روند تغذيه ناسالم شده و ميلياردها ريال بار هزينه اقتصادي از لحاظ تامين سلامتي، مشکلات حمل و نقل و ترافيک شهري، ناسالم شدن هوا و محيط زيست بر دولت تحميل مي شود. با نگاه به شرايط موجود تبديل سياست هاي عمومي و سياسي دولت به طور قطع مي تواند راهگشاي حل مشکلاتي براي عموم مردم و حتي دولتمردان و گردانندگان شهرهاي بزرگ شود. 

افزايش ظرفيت تنظيم زيرساخت ها و مسائل مالي و برنامه ريزي ها نيازمند تشکيل يک کارگروه خوب در کلان شهرهاست.  همان طور که اشاره شد برخي کشورها براي توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه در بين مردم شان برنامه دارند. بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا در حال برنامه ريزي براي گسترش زيرساخت هاي دوچرخه سواري در شهرهايشان هستند. طراحي شبکه ها و فضاهاي امن و در دسترس براي دوستداران اين رشته، ساخت هزاران کيلومتر جاده مخصوص دوچرخه سواران مبتدي و بزرگراه هاي مخصوص آن تنها بخشي از اين راه حل ها مي باشد. 

زمان آن رسيده که ترويج فرهنگ دوچرخه سواري در بين مردم را جدي بگيريم. 

انجمن جهاني دوچرخه سواري و حتي سازمان ملل در نام گذاري تنها يک روز در طي سال براي اين وسيله و اين ورزش بايد تجديد نظر کنند. در شرايطي که يک ماه از سال به نام بيماران سرطاني نام دارد. يا هفته ها به نام يک بيماري نام گذاري شده است شايد بهتر باشد براي توسعه سلامتي فردي و شهري و کاهش خطرات محيط زيستي رو به سمت توسعه ورزش دوچرخه سواري رفته و ماهها را به نام اين ورزش نام گذاري کنند. 

اين وسيله دوچرخ ساده مي تواند از کودکي تا پيري، منافع زيادي را براي بشر داشته باشد. هزينه کم، ارزان، تفريحي هيجان انگيز، ترددي راحت و آسان و کم هزينه به دور از هياهوي مترو، اتوبوس و .. مطمئنا مي تواند راه نجات بشريت باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

اوسمار فصل بعد هم روی نیمکت خواهد بود؟

سهرابیان: تا 10 روز آینده آماده هستم

کلوپ با آن کارش لیورپول را کشت

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

خرس خانگی یک روس

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

گفت و گوی خبرنگاران با آرمین سهرابیان در پایان بازی استقلال و شمس آذر

گفت و گوی خبرنگاران با نصرالله خواجه‌گیری سرپرست استقلال در پایان بازی با شمس آذر

رئیس بایرن: نیامدن ناگلزمان برای ما پایان دنیا نیست

سهرابیان: با تمام توان برای قهرمانی میجنگیم

رقیبان سیتی به دنبال جذب هالند جدید

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد