آریا جوان

آخرين مطالب

«الکل» در رأس مواد اعتياد آور است/ اختلالات روانپزشکي مهمترين عارضه مصرف الکل دانش

  بزرگنمايي:

دکتر فيروزه جعفري، متخصص روانپزشکي، با بيان اينکه اعتياد يک اختلال روانپزشکي عودکننده است، افزود: اعتياد يک اختلال روانپزشکي است. انواع مواد اعتيادآور به دسته هاي مختلف تقسيم مي شوند که مهم ترين آن ها مواد مخدر، مواد محرک، الکل و حشيش است همچنين داروهاي خاص که از اهميت کمتري برخوردارند.

وي با بيان اينکه الکل خود يک دسته از مواد است که موجب اعتياد مي شود و به اعتياد الکل معروف است، ادامه داد: اعتياد به الکل يک اختلال روانپزشکي است. برخي از اختلالات روانپزشکي، قبل از مصرف الکل وجود دارند و برخي پس از مصرف الکل و اعتياد به الکل، ظاهر مي شوند.

اين متخصص روانپزشکي در ادامه به مهم ترين اختلالاتي که زمينه مصرف الکل را فراهم مي کنند، اشاره و بيان کرد: اختلال شخصيت ضد اجتماعي، اختلالات خلقي و اضطرابي، اختلالات خلقي و افسردگي که عمدتاً اختلالات دوقطبي هستند از مهم ترين اين اختلالاتند.

وي تصريح کرد: بعضي که به اختلال افسردگي دچارند، يکي از راه هاي مقابله با افسردگي را مصرف الکل مي دانند که اين ديدگاه و باور، غلط است. درمان به موقع افسردگي در واقع پيشگيري از مصرف الکل است .

دکتر جعفري، سيگار، حشيش و الکل را سه ماده در حوزه اعتياد به عنوان ماده دروازه اي برشمرد و بيان کرد: الکل از همه خطرناک تر است چون عوارض جسمي و روانپزشکي مصرف آن متعدد است. در سال هاي اخير، مصرف الکل از راه هاي فرهنگي از جمله شبکه هاي ماهواره اي تبليغ مي شود. البته بايد بدانيم که يکي از راه هاي اعتياد، مد و فرهنگ است .

وي با اشاره به اينکه آموزش غير مستقيم بسيار موثر است، ادامه داد:. به طور نمونه بعضي موسيقي ها وجود دارند که افراد نبايد به آن ها گوش کنند دليل آن هم واژه گان به کار رفته در ترانه هاي آنهاست. از اين رو، با اين ترفندهاي فرهنگي امکان دارد نوجوانان و جوانان به سمت الکل گرايش پيدا کنند.

اين متخصص روانپزشک در ادامه تاکيد کرد: اختلالات اضطرابي مانند ترس از چيزهاي خاص، يا ترس از جمع از جمله اختلالات روانپزشکي شايع هستند که يکي از راه هاي خود درماني آنها مصرف الکل است.

وي تصريح کرد: البته برخي از افراد، خود سرزنش گرند يعني خودشان را ملامت مي کنند و احساس گناه زيادي دارند. انقدر اين احساسات به فرد فشار مي آورد که به جاي درمان صحيح از الکل استفاده مي کند.

جعفري با بيان اينکه افراد پرشماري هستند که احساس مي کنند مصرف الکل اعتياد نمي آورد، گفت: الکل در رأس مواد اعتياد آور است؛ در اختلالات روانپزشکي از جمله اختلال خواب، جنسي، خلقي، اضطرابي، حافظه، دمانتيک، انواع اختلالات شناختي و اختلالات سايکتيک و انواع جنونها شاخص ترين اختلالات روانپزشکي ناشي از مصرف الکل است.

وي با تاکيد بر اينکه مصرف الکل موجب انواع فراموشي مي شود، گفت: الکل از فراموشي مدام و اختلالات فراموشي گذرا گرفته تا دماتيک، همه را موجب مي شود و اين فراموشي هاي گذرا مشکلات حقوقي و قضايي براي فرد ايجاد مي کنند.

اين روانپزشک با بيان اينکه برخي از زوجين فکر مي کنند که مصرف الکل در روابط آنها تاثير مثبتي مي گذارد، افزود: مصرف الکل روابط نزديک زوجين را بدتر مي کند. در آمريکا مهم ترين علت عقب ماندگي ذهني در نوزادان، مصرف الکل توسط مادر در دوران بارداري است.

وي ادامه داد: مصرف منظم الکل منجر به وابستگي فرد به الکل مي شود که اين موضوع خطرات رواني و جسمي بسياري براي مصرف کننده دارد.

جعفري با بيان اينکه علامت اختلالات روانپزشکي در افراد زير 18 سال با بزرگسالان متفاوت است، بيان کرد: اختلال بيش فعالي يا کم توجهي يعني نداشتن تمرکز يا فعاليت بيش از حد و اختلال سلوک، اختلالاتي هستند که افراد زير 18 سال را شامل مي شوند. افرادي که دچار اختلالات سلوک هستند قانون را رعايت نمي کنند از خانه فرار مي کنند، دزدي هاي کوچيک انجام مي دهند، قلدري مي کنند که اگر بچه اي اين مشکلات را دارد حتما به روانپزشک مراجعه کند.

وي با تاکيد بر اينکه درمان اختلالات روانپزشکي بسيار مشکل است و بيشتر به پيشگيري توصيه مي کنيم، ادامه داد: افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکي براي درمان نياز به حمايت هاي اجتماعي و خانوادگي دارند تا بتوانند درمان شوند.

اين روانپزشک با اشاره به اينکه نبايد مصرف الکل براي نوجوان الگو يا عادي سازي شود، تاکيد کرد: در امر آموزش بايد به طور مستقيم به افراد آگاهي دهيم. بايد از فرصت ها استفاده کنيم و به نوجوانان از عوارض مصرف الکل بگوييم و اگر فردي مي خواهد براي اولين بار الکل مصرف کند بايد مستقيم با او برخورد کنيم و الکل را از دست فرد بگيريم و نگذاريم مصرف کند.

وي با بيان اينکه مصرف الکل، روي حافظه و قضاوت افراد تاثير مي گذارد، گفت: باورهاي غلط پزشکي زيادي درباره مصرف الکل وجود دارد مانند مصرف ترياک؛ مي گويند قند خون را پايين مي آورد که اين باور کاملاً غلطي است. الکل، مشکلات قلبي را تشديد مي کند و بوجود آورنده مشکلات قلبي و عروقي است.

جعفري در پايان به نوجوانان و خانواده ها توصيه کرد هرگز الکل و مواد مخدر مصرف نکنند و اظهارداشت: شراب هم جزو الکل ها طبقه بندي مي شود؛ اما الکلِ شديدتر از شراب نيز داريم، ولي اين بدين منظور نيست که مصرف شراب اشکالي ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد

تساوی افغانستان و کویت به سود ایران

اوسمار در انتظار دریافت پیشنهاد مالی باشگاه پرسپولیس

بارسلونا با ستاره اسپانیایی لایپزیگ وارد مذاکره شد

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم