آریا جوان

آخرين مطالب

سفري از بيست تا سي سالگي دانش

  بزرگنمايي:

زندگي هر انساني به بخش هاي مختلفي تقسيم مي شود، بعد از دوران کودکي که تاثير عمده اي در شخصيت هر فرد دارد، شايد مهمترين بخش بعدي دوران جواني باشد؛ دوراني کوتاه اما اثرگذار.

کوتاه از اين جهت که نسبت به تمام سالهايي که فرد بطور ميانگين فرصت زندگي دارد. دهه بيست تا سي سالگي و يکي دو سال پيش و پس از اين سنين در واقع مهمترين فرصتي است که شما مي توانيد زندگي خود را بسازيد. در همين سالها هست که مدارج تحصيلات عالي را مي گذرانيد، صاحب شغل مي شويد، ازدواج مي کنيد و صاحب فرزند مي شويد و چمدان زندگي خود را کم و بيش از آنچه لازم است پر مي کنيد. شايد از ذهن شما هم گذشته باشد که آيا اين مواردي که نام برده شد به همين سادگي اتفاق مي افتد؟! پاسخ قطعا چنين نيست و اين همان نکته اي ست که آگاهي به آن براي داشتن يک زندگي مطلوب تعيين کننده است.

اولين نکته همين است که شما درک کنيد؛ آنچه همه ي سال هاي پيش روي شما را شکل خواهد داد فقط گذشت زمان نيست، بنابراين با منتظر نشستن هيچ کدام از اين موارد به خودي خود اتفاق نخواهد افتاد يا بهتر بگوييم به انتخاب شما اتفاق نخواهد افتاد. شايد اگر خودتان را صرفا به دست زندگي بسپاريد مجبور باشيد با شرايطي سر کنيد که انتخاب شما نيست و ديگران براي شما انتخاب کرده اند؛ خوب يا بد!

اگر شما هم اينطور فکر مي کنيد قطعا مايليد خودتان براي زندگي تان تصميم بگيريد و دهه ي بيست تا سي را به بهترين شکل طي کنيد؛ آنطور که براي همه ي سال هاي پيش رو و انتخاب هاي در راه آمادگي لازم را داشته باشيد. اما چگونه؟ براي روشن تر شدن موضوع از يک مثال استفاده مي کنيم: فرض کنيد که شما ماشيني در اختيار داريد و مقصدي براي سفر، حالا چه کارهايي لازم است انجام دهيد؟

راننده و مهارت هاي لازم
شما در حکم راننده ي ماشين قبل از هر چيز بايد مهارت لازم براي راندن را کسب کرده باشيد. در غير اينصورت براي طي کردن مسير به شخص ديگري وابسته خواهيد بود و اين آزادي عمل و قدرت تصميم گيري شما را از بسياري جهات محدود خواهد کرد. بنابراين براي تعيين سبک زندگي شخصي خود لازم است مهارت هاي مورد نيازتان را کسب کنيد. از همين فرصت استفاده کنيد و مهارت هايي را که فکر مي کنيد به آن نياز داريد و کمک مي کند به سمت و سوي مورد نظرتان حرکت کنيد را فهرست کنيد.

تعيين مقصد
البته شايد شما هم دچار سردرگمي شويد و اصلا ندانيد که به چه مهارت هايي نياز داريد. دليل اين امر اين است که براي تعيين مهارت ها شما نيازمند تعيين مقصد نيز هستيد. شما بايد بدانيد که عازم چه منطقه و مکاني هستيد، به چه منظوري به آنجا سفر مي کنيد؟ به چه چيزهايي نيازهايي داريد؟ چه مدت و ... . اگر علاوه بر تعيين مهارت ها در تعيين مقصد هم دچار سردرگمي هستيد، لازم است ابتدا چشم اندازها را براي خودتان فهرست کنيد. زندگي مطلوب شما چگونه است؟ ده سال بعد شما مي خواهيد در کدام نقطه ايستاده باشيد؟ براي اين منظور آنچه را براي شما ارزشمند هست و به سختي از آن صرف نظر مي کنيد روي کاغذ بياوريد. سعي کنيد در مرحله ي اول ده مورد را بنويسيد. نوشتن بسيار مهم است و دقيقا کارکرد نقشه ي راه را براي شما دارد.

نقشه ي راه
گاهي شما مقصد را تعيين کرده ايد، اما نمي دانيد چطور و از کدام مسير به بهترين شکل مي توان سفر کرد و به سلامت به مقصد رسيد. تعيين ارزش ها درواقع مسير شما را تعيين مي کند. فرض کنيد که ثروت براي شما يک ارزش هست، اما مهمتر از آن اخلاق و آزادي را در فهرست تان قرار داديد يا سلامتي؛ اين ارزش ها موجب مي شود شما مسيري را براي رسيدن به ثروت انتخاب کنيد که سلامت، آزادي و ارزش هاي اخلاقي شما را زير سوال نبرد. حالا دوباره کمي وقت بگذاريد و نگاهي به فهرست خود بيندازيد؛ اينبار ارزش ها را در پنج مورد خلاصه کنيد. البته قرار نيست هيچ موردي را حذف کنيد، بلکه فقط مي خواهيم نقشه ي جمع و جوري داشته باشيد که به راحتي قابل خواندن باشد و به محتواي آن اطمينان کافي داشته باشيد.

تو شه ي راه
شما بعنوان راننده و ماشين هر دو به سوخت نياز داريد. لازم است فهرستي هم از چيزها يا افرادي که مي توانند در حکم سوخت شما را براي حرکت آماده و تجهيز کنند، تهيه کنيد. همچنين بايد شناخت دقيقي از نقص ها، کاستي ها و امکانات خودرو و همينطور خودتان داشته باشيد. براي رفع موارد منفي به سرعت اقدام کنيد و امکانات را در حد توان ارتقا بدهيد. اين شناخت به شما کمک مي کند که براي طي کردن مسير تا مقصد واقع بينانه هدف گذاري کنيد. البته قرار نيست واقع بيني شما را محدود کند. فراموش نکنيد که شما در همان ابتدا قرار بود راجع به اينکه ده سال ديگر قصد داريد کجا باشيد تصميم بگيريد. قطعا براي شکل دادن به اين تصوير شما نيازمند مقدار زيادي خيال پردازي هستيد و اين به شما انگيزه و اميد براي رفتن مي دهد. تصويرسازي براي رسيدن به مقصد دلخواه نيز يکي از همان مواردي ست که مي تواند نقش نيروي محرکه را براي شما بازي کند.

مسير
شما مقصد را تعيين کرده ايد، يک نقشه براي راه آماده کرده ايد، با خيال پردازي درباره ي اينکه در مقصد چه چيزهايي انتظارتان را مي کشد به خودتان انگيزه براي حرکت داده ايد و از سلامت و آمادگي خودرو و خودتان بعنوان راننده مطمين شده ايد. حالا مهمترين کار اين است که هر چه زودتر در مسير قرار بگيريد. براي اينکار لازم است روي مسير متمرکز شويد. شما بايد بدانيد که در طول راه هر چند ساعت يکبار استراحت مي کنيد يا اينکه تا رسيدن به مقصد کجا اقامتي کوتاه خواهيد داشت . اين مکان ها درواقع همان اهداف کوتاه مدت شما هستند. شما بايد اهداف سه سال آينده و همينطور يکسال آينده را نيز براي خودتان فهرست کنيد. حتي مي توانيد کمي بيشتر وقت بگذاريد و اهداف يکسال آينده تان را به بازه هاي زماني سه تا شش ماه نيز تقسيم کنيد. براي درک ضرورت اين تقسيم بندي به اين فکر کنيد که آيا مايليد مسيري طولاني را بدون توقف و در يک مسير مستقيم طي کنيد يا اينکه جاده اي با پيچ و خم و توقف هاي گاه به گاه را ترجيح مي دهيد؟ اين تقسيم بندي در حکم استراحتگاه هاي بين راه خواهد بود که با رسيدن به هر کدام و علامت زدن روي کاغذ مي بينيد که به مقصد نزديک تر شده ايد و انگيزه ي بيشتري براي ادامه ي مسير پيدا خواهيد کرد.

حالا شما کم و بيش با اهميت سفر در دهه ي بيست تا سي سالگي آشنا شده ايد. مي توانيد باز هم درباره ي اين سفر فکر کنيد و بقيه ي ملزومات آن را خودتان کشف کنيد. حتي مي توانيد اين کشف را با يک سفر شروع کنيد؛ سفري دروني يا بيروني. انتخاب با شماست. سفر خوبي را برايتان آرزو مي کنيم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی