آریا جوان

آخرين مطالب

اينترنت و دنياي جديد دانش

  بزرگنمايي:

ارتباط:
اينترنت نحوه ي تعامل و ارتباط را با دوستان و حتي در محيط کاري، با همکاران تغيير داده است. به عنوان مثال براي ابراز احساساتمان کافي است به جاي خنده ي بلند از سه حرف (lol) استفاده کنيم و احساس خوشحالي يا خنده مان را ديجيتالي به اشتراک بگذاريم.

سرعت:
دسترسي سريع و آسان به اطلاعات و ارتباطات، سطح توقع و استاندارد ها را بالا برده است. بدين صورت که با عادت کردن به سرعت بالا، رفته رفته فرهنگ عجول بودن در شخصيتمان شکل مي گيرد، به طوري که آمار نشان داده است اگر ويديويي آنلاين در 2 ثانيه اول نمايش داده نشود، بيشتر مردم شروع به ترک آن صفحه مي کنند.

همچنين اين دسترسي آسان، سطح تحمل زمان پاسخگويي را کم کرده، به طوري که بيشتر افراد با عدم دريافت پاسخ سريع، دلخور و ناراحت مي شوند يا حتي در بعضي مواقع باعث نگراني و دلشوره ي آنها مي شود.

دوستي:
اينترنت، دوستي ها را تغيير داده است. گذشته را به زمان حال آورده است و رخداد هاي گذشته را طوري ثبت کرده است که در زمان حال نيز بسياري از مردم همچنان مي بايستي پاسخگو باشند. دوست هاي حقيقي و مجازي طوري تثبيت شده اند که حذف و دوري از وقايع و زندگي خصوصيشان تقريبا غير ممکن شده است.

رقابت:
دسترسي آسان به عکس هاي اطرافيان باعث مقايسه و رقابت بيشتر شده است. با وجود آگاهي نسبت به اينکه عکس ها فقط لحظات خوش زندگي را ثبت مي کنند و نماي واقعي زندگي و مشکلات آن را به تصوير نمي کشند، اما نا خودآگاه خود را با ديگران مقايسه مي کنيم و با تمرکز بر زندگي ديگران با واقعيت زندگي خود فاصله مي گيريم و با گذشت زمان دلسردي و سر افکندگي را جايگزين آرامش و آسايش خود و عزيزانمان مي کنيم.

قدرت:
اينترنت به مردم، افکار و صدايشان قدرت بخشيده است. با به اشتراک گذاشتن عکس ها و فيلم هايشان توانسته اند چهره اي از خود بسازند که با واقعيتشان تفاوت دارد. همچنين به وجود آمدن شغل هاي کاذبي مانند فروشنده، مشاور، مانکن، بدن ساز و ... را شاهد هستيم که معمولا بدون اعتبار و مدرک، مجوز و تجربه کافي هستند اما دوستان و طرفداران بسياري در سر تاسر دنيا دارند.

تعريفي ديگر:
پس بياييد تعريفمان را از دوستي عوض کنيم که دنياي دوستي هم اکنون به شکل ديگريست، از همسايه ي خود بي خبريم در حالي که از افراد غريبه ي آن سر دنيا با خبريم. معاشرت و تفريحمان در دنياي مجازي، بدون حضور فيزيکي دوستان حقيقي محدود شده است.

دريافت اخبار دنيا نيز به صورت ديگريست. امروز فقط دنبال اخبار زندگي آدم هاي معروف نيستيم، بلکه زندگي شخصي کساني که به هر دليلي معروف شده اند يا کاراکتر هاي مجازي جالبي در ذهن مردم ايجاد کرده اند، برايمان جذاب تر است و آنقدر در اين رخداد ها و اتفاقات بيهوده غرق شده ايم که مسائل و مشکلات زندگي خودمان را فراموش کرده ايم و ارزش خود و زنديگيمان را در يک لايک يا کامنت خوب از طرف ديگران مي بينيم.

سفر:
سفر، معنا و مفهوم خود را از دست داده است. سفر هاي داخلي ديگر سفر محسوب نمي شوند چرا که در برابر عکس هاي به اشتراک گذاشته شده دوستان و کاربران اينستاگرام در سر تا سر دنيا، رفتن به شمال يا ديگر شهرستان ها خيلي به چشم نمي آيند.

مردم بيشتر از آنکه از سفرشان لذت ببرند، بر روي ثبت و به اشتراک گذاشتن آن در دنياي مجازي متمرکز شده اند. بخشي از لذت هاي با دوستان و نزديکان خود بودن و گردشگري، منتقل شده به اشتراک گذاري وجه و نماي لذت بردن با دوستان در فضاي مجازي، هر چند واقعيت نداشته باشد.

ازدواج:
اينترنت با آنکه دسترسي به مردم را آسان کرده و شرايط آشنايي بين افراد را فراهم آورده است اما، انتخاب را دشوار تر کرده و به دليل وجود گزينه هاي بيشتر و بهتر تصميمگيري را مشکل کرده است.

به وجود آمدن روابط احساسي تند و سريع، عشق هاي کاذب، موقت و سطحي روند ازدواج و ارزش ها را تغيير داده است و باعث متزلزل شدن روابط زنا شويي شده است. در دنياي جديدمان انسان بودن، عشق، اعتماد، احترام، مهرباني، صبر و گذشت که پايه هاي اصلي زندگي و روابط زناشويي هستند کمرنگ شده است.

حتي با مدرنيزه شدن که اينترنت نقش بسزايي در آن دارد، ازدواج هاي نا همگون از لحاظ اجتماعي، فرهنگي، مالي، مذهبي و تحصيلي بيشتر شده است که مي توانند دلايلي براي نا موفق بودن و حتي جدايي زندگي زنا شويي باشند.

عمل زيبايي:
بنا به گزارش NewMediaTrendWatchتقريبا بيش از يک ميليارد نفرسرتاسر جهان ازشبکه هاي اجتمايي استفاده مي کنند که بيش از نيمي از آنان بطور روزانه بيش از يک بار از آن استفاده مي نمايند. متخصصين مي گويند که محبوبيت اين شبکه هاي اجتماعي نه تنها در نحوه تربيت بچه ها تاثير گذاشته بلکه حتي باعث ازدياد عمل هاي زيبايي شده و حتي شاخص هاي جديد عمل هاي زيبايي نيز بوجود آورده.

خوب است بدانيم که چرا تعداد جراحي هاي زيبايي به شدت افزايش يافته است؟
افراد با در اختيار قرار دادن عکس و چهره ي خود در فضاي مجازي و به دنبال آن با توجه به نظرات مثبت و منفي ديگران راجع به چهره يا بدن خود تصميم مي گيرند و به عمل هاي زيبايي سينه، شکم، بيني، چانه، تزريق ژل در نقاط مختلف بدن روي مي آورند تا مطابق ميل و استاندارد شبکه هاي اجتماعي شوند غافل از اينکه اين عمل ها و تغييرات غير قابل برگشت هستند و در برخي موارد عوارض جدي به همراه دارند که سلامت فرد را به خطر مي اندازد.

تمرکز:
جريان اطلاعات سريع و زياد روزمرگي باعث شده در مقابل تاخيربيشتر حساس باشيم و همچنين روي توان تمرکزو حافظه بلند مدت تاثيرگذاشته و ذهن را به تصميمات کوتاه مدت و آني سوق داده. ميزان اثر بخشي و کارايي افراد در هر زمينه اي نيز بخاطر همين عدم تمرکز کم شده.

حريم خصوصي:
زندگي شخصي، کاري و حريم خصوصي افراد تحت تاثير اين مدرنيزه شدن قرار گرفته است به طوريکه اگر شخصي نخواهد وارد اين عرصه و دنياي مجازي شود، دوستان با به اشتراک گذاشتن عکس يا اطلاعات ديگر به حريم خصوصي فرد بي احترامي کرده اند. همچنين باعث شده که مردم جور ديگري رفتار کنند و بر رفتار، گفتار و نوشتار خود محتاط شوند که اين عاملي است بر تغيير فرهنگمان...

نتيجه گيري:
در جواب به 2 مطلب مي بايست اشاره کرد: آگاهي و مديريت، که البته شکل آن براي هر کس منحصر به فرد و متفاوت است و فرمول خاص و مشترکي ندارد.

بطور کلي مي بايستي مديريت زندگي شخصي را با توجه به تغييرات سريع پيرامونمان، تقويت و تمرين کنيم. از آنجايي که جلوي اين تغييرات را نمي توانيم و يا نمي خواهيم بگيريم بايد خود را با دنياي جديد وفق دهيم و سعي کنيم بر روي اهداف اصليمان متمرکز باشيم تا از مسير منحرف نشويم و به بيراهه نرويم. اين عوامل فقط انحراف ايجاد کرده که با توجه به سرعت زندگي بالا مي تواند روز به روز فاصله مان را از اهداف اصلي بيشتر کند لذا در وهله اول به شناخت خود و آگاهي از ضعف هاي خود ميبايستي پي ببريم و در وهله دوم از تغييرات، عامل هاي بجود آورنده و ريشه تغييرات آگاه باشيم و سپس راه هاي مقابله با آن را در حد ممکن بشناسيم.
در نهايت نيز توصيه ميشود که خود را در نکات مثبت متمرکز کنيد تا از اين تغييرات بهره بجوييد.

هم چنين منطبق شدن سريع به محيط دنياي جديد و تمرين عدم مقايسه پي در پي و متمرکز شدن روي خوبي هاي هر دوره از زندگي (در هر جا و هر شرايطي) و تغيير تاثير منفي بر خود چيزي است که همگي بايد تمرين کنيم.

اينترنت,تاثيراينترنت بر نحوه ي تعامل و ارتباط,معايب اينترنت

دنياي ديگر:
عادت و نياز روزمره به اينترنت اعتياد آور شده بطوري که عدم دسترسي به آن باعث سلب آرامش و آسايش شده و عدم ارتباط با دوستان در فضاي مجازي از مدت زماني بيشتر باعث افسردگي هم ميتواند بشود.

• بيش از 230 ميليون توئيت روزانه ارسال مي شود.
• بيش از 800 ميليون آپديت در فيسبوک رخ مي دهد.
• چهار ميليارد نفر هر روز در يوتوب ويديو مي بينند.
• بيش از يک ميليارد جستجو بتنهايي در سايت گوگل بطور روزانه انجام مي گيرد.
• روزانه 4 ميليارد بازديد از سايت به اشتراک گذاري ويديو يوتوب صورت مي گيرد.
• در هر دقيقه در يوتوب بيش از60 ساعت ويديو آپلود مي شود.

ميانگين ساعت هاي سپري شده توسط کاربران اينترنتي در جهان در هر ماه 16 ساعت بوده که:
• 22% در شبکه هاي اجتماعي،
• 21% در جست و جو،
• 20% در خواندن مطالب،
• 19% در ايميل و ارتباطات،
• 13% در سايت هاي رسانه اي
• و 5% در خريد آنلاين بسر مي برند.

حال مي پرسيم آيا دنياي ما عوض نشده؟ آيا مي توان مانند گذشته زندگي و حتي فکر کرد؟ يا بايد خودمان را با دنياي جديد تغيير و وفق بدهيم ؟

بطور خلاصه مي توان به بعضي معايب ديگر نيز اشاره کرد:
معايب:
1- وجود اطلاعات غلط و گمراه کننده.
2- دسترسي راحت به سايت ها و مطالب اغوا کننده که مي تواند براي گروه هايي خطرناک باشد.
3- اعتياد آوري استفاده از اينترنت که سبب مي شود بعضي ها ساعت هاي متمادي در سايت هاي متنوع و جذاب گردش کنند.
4- عوارض جسماني ناشي از اعتياد به اينترنت و عدم تحرک در کودکان و جوانان، هيجانات زياد و استرس ناشي از آن، بيحوصلگي و اشکالات اجتماعي ناشي از ضعف تعامل با افراد در جامعه...
5- طعمه قرار گرفتن افراد در مقابل تبليغات وسيع تمام رسانه هاي ديجيتال و اينترنتي
6- تسهيل راهاي تقلب و ايده ها و افکار ديگران را بنام خود عرضه کردن و يا کلاه برداريهاي اينترنتي و عرضه محصولات تقلبي.
7- سرعت بالاي دنياي ديجيتال بطور کلي سبب گرديده است تا تمرکز و انديشه ژرف در افراد دچار نقصان شود.
8- امکان بسرقت رفتن اطلاعات شخصي و عوارض سوء ناشي از آن.
9- امکان خسارت هاي سنگين اقتصادي در اثر از کار افتادن اينترنت در اثر قطع برق و يا ويروس ها.
10- لطمه شديدي که به ادبيات وارد مي شود بديل آنکه از کد ها و علايم بجاي جمله هاي زيبا و موزون و قافيه دار استفاده مي شود. حتي در محاوره هاي اينترنتي.
11- کاهش ارزش دوستي بدليل دسترسي راحت و زياد از حد
12- اعتياد به "لايک" ها و ترشح دوپامين
13- خلا زنديگي هاي امروزه
14- فرو رفتن در دنياي مجازي و فاصله گرفتن با دنياي واقعي
15- از دست دادن ارتباط با طبيعت

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4230/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

خرس خانگی یک روس

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

گفت و گوی خبرنگاران با آرمین سهرابیان در پایان بازی استقلال و شمس آذر

گفت و گوی خبرنگاران با نصرالله خواجه‌گیری سرپرست استقلال در پایان بازی با شمس آذر

رئیس بایرن: نیامدن ناگلزمان برای ما پایان دنیا نیست

سهرابیان: با تمام توان برای قهرمانی میجنگیم

رقیبان سیتی به دنبال جذب هالند جدید

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

کار سخت نکونام و کادرفنی استقلال تا 12 اردیبهشت!

از مرحله گروهی حذف شوی، درجا اخراج می‌شوی

صحبت های جنجالی امیرحسین صادقی بازیکن اسبق استقلال

صحبت های حسین گودرزی بازیکن شمس آذر قزوین

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم