آریا جوان

آخرين مطالب

اصول روزه داري در جوانان و سالمندان خواندنی

  بزرگنمايي:

اصول روزه داري در جوانان

حيدر عظمايي محقق و پژوهشگر طب سنتي در خصوص اهميت تغذيه صحيح در ماه مبارک رمضان بيان کرد: افراد بايد از تمامي گروه‌هاي اصلي غذايي (محصولات پروتئيني، لبنيات، ميوه‌ها و سبزيجات) در وعده‌هاي سحر و افطار استفاده کنند. همچنين روزه داران براي جلوگيري از کم آبي بدن بايد در فاصله بين افطار تا سحر حدود شش تا هشت ليوان مايعات و به خصوص آب بنوشند.

وي اظهار داشت: روزه داري در جوانان زمينه رسيدن آن‌ها را به تقواي الهي و تزکيه نفس فراهم مي‌کند. روزه گرفتن در پاکسازي اعضاي مختلف بدن و به ويژه دستگاه گوارش و کبد نقش موثري دارد.

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي افزود: بدن در زمان گرسنگي با مصرف اندوخته‌هاي چربي‌اش سبب کاهش چربي خون و پاکسازي دستگاه گوارش و کبد مي‌شود.

عظمايي پيشگيري از بيماري هايي همچون سکته مغزي و آلزايمر را از ديگر اثرات مثبت روزه دانست و عنوان کرد: روزه گرفتن منجر به کاهش چربي خون و چربي کبد شده و احتمال ابتلا به اختلالات قلبي و عروقي را کاهش مي‌دهد.


اصول روزه داري در جوانان و سالمندان

لاغري بدن در ماه مبارک رمضان

وي تاکيد کرد: اگر روزه داران به نوع تغذيه خود در ماه مبارک رمضان توجه ويژه داشته باشند در اين ماه مي‌توانند وزن خود را کاهش دهند. اما در برخي از مواقع افراد پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن و چاقي مي‌شوند.

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي با بيان اينکه مصرف شيريني‌هاي قنادي سبب اضافه وزن و چاقي روزه داران در ماه رمضان مي‌شود، تصريح کرد: استفاده از غذاهاي سنگين، پرچرب و سرخ شده نيز از لاغري اشخاص در اين ماه جلوگيري مي‌کند.

عظمايي توصيه کرد: بر خلاف باور رايج بين روزه داران مبني بر اينکه مصرف مواد غذايي زياد در وعده‌هاي سحر و افطار منجر به اين مي‌شود که افراد در طول روز ديرتر دچار احساس تشنگي و گرسنگي شوند، اشخاص بايد از پرخوري در اين ماه خودداري کنند. همچنين اگر غذاي مورد استفاده در وعده سحر چرب يا شور باشد، روزه داران در طول ساعات روز دچار عطش، گرمي و بي‌تابي مي‌شوند.

وي اظهارداشت: جوانان در ماه رمضان بايد سحري بخورند حتي به اندازه چند عدد خرما و مقداري آب. اين در حالي است که برخي از افراد تصور مي‌کنند که با حذف اين وعده در ماه رمضان مي‌توانند به کاهش وزن دست يابند.

گزينه‌هاي غذايي مناسب براي افطار

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي افزود: روزه داران بايد با مصرف نوشيدني‌هاي گرم مانند آب جوش ولرم يا شير گرم افطار کنند. همچنين نان و حلوا، سوپ گرم و شله زرد از ديگر مواد غذايي مناسب براي افطار محسوب مي‌شوند.

عظمايي تاکيد کرد: افراد بايد از نوشيدن آب يخ و شربت‌هاي خنک به هنگام افطار به طور اکيد پرهيز کنند، زيرا استفاده از اين نوشيدني‌ها موجب سردي شديد معده و مشکلات گوارشي مي‌شود.

وي گفت: روزه داران بايد براي جلوگيري از بروز ناراحتي‌هاي گوارشي مانند نفخ از مصرف هندوانه خيلي سرد امتناع کنند. همچنين استفاده از هندوانه همراه با هسته‌هاي آن يا مصرف قسمت سفيد آن مانع از ايجاد اختلالات گوارشي همچون دل درد در افراد مي‌شود. افرادي که مزاجي سرد دارند، توصيه مي‌شود پس از مصرف اين ميوه مقداري عسل ميل کنند.

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي تصريح کرد: روزه داران بايد از مصرف بي‌رويه زولبيا و باميه در وعده‌هاي سحر و افطار اجتناب کرده و لقمه‌هاي غذا را به خوبي بجوند.

عظمايي عنوان کرد: افراد روزه دار بهتر است يک ساعت پس از صرف شام ميوه ميل کنند. همچنين استفاده از ماست به همراه پونه کوهي، گل سرخ و شويد، سالاد، سبزي و تنقلات سالم از قبيل: کشمش، انجير و برگِ زردآلو در محدوده زماني بين افطار تا شام توصيه مي‌شود.

نکات ضروري براي روزه داري سالمندان

وي توصيه کرد: سالمندان با توجه به سنشان به انرژي و غذاي کمتري نسبت به ساير افراد احتياج دارند. اما اين گروه از افراد در صورتيکه توان روزه گرفتن را دارند، بايد به اندازه کافي غذا ميل کنند.

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي اظهار داشت: کهنسالان بايد در طول افطار تا سحر تعداد دفعات وعده‌هاي غذايي را افزايش، اما حجم هر وعده را کاهش دهند. سالمندان بايد در مصرف مواد قندي و نشاسته‌اي زياده‌روي نکنند.

عظمايي با بيان اينکه سالمندان بايد از استفاده بيش از حد مواد غذايي سرخ شده، پر ادويه، چرب و ديرهضم امتناع کنند، عنوان کرد: مصرف اين ترکيبات سبب احساس سنگيني و ترش کردن معده در اين گروه از افراد شده، بنابراين کهنسالان بايد از غذاهاي آب‌پز بيشتر استفاده کنند.

وي افزود: مصرف نان‌هاي سبوس دار، نخود فرنگي، لوبيا سبز و آلو باعث تنظيم حرکات دودي روده و مانع از بروز يبوست مي‌شود. همچنين سالمنداني که مبتلا به سنگ کليه يا نارسايي‌هاي کليوي هستند بايد قبل از روزه داري با پزشک خود مشورت کنند و در صورت صلاحديد وي اقدام به روزه داري نمايند.

عظمايي يادآور شد: روزه داران بايد پس از صرف سحري نخوابند و به مدت حدود 10 دقيقه پياده روي ملايم داشته باشند. همچنين مصرف لبنيات مانند پنير به همراه پونه کوهي، شويد، گردو و خرما در سالمندان سبب شده که نياز روزانه آن‌ها به کلسيم تامين شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/4246/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

بزرگترین آکادمی بودایی دنیا در چین

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

دلداری پرز به لاپورتا قبل از ال‌کلاسیکو!

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

شکار بزرگ لیورپول از ایتالیا؛ جانشین کلوپ از سری‌آ می‌آید

دستورات تاکتیکی خاص برای چپ‌پای سپاهان

الفتی، سومین ژیمناست تاریخ ایران در المپیک

پشت پرده قهرمانی‌های اینتر

سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

سهم تعویض‌های ربیعی؛ 2 گل و 1 پاس گل!

زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت

نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

قبلا کلاس زبان رفته؟

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است

تیم ملی با لباس همیشگی در یک چهارم جام ملت‌ها

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها

20 تیم صعود کننده به جام جهانی2024 مشخص شد

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

ایده های جذاب برای تحرک هدفمند فرزندان