آخرين مطالب

شتاب‌دهي به کارها با کمک قانون نيوتن! خواندني

شتاب‌دهي به کارها با کمک قانون نيوتن!

  بزرگنمايي:

جوانان نيوز- هنگامي‌که از کار طفره مي‌رويد،‌ در حال سکون هستيد و سخت‌ترين بخش، آغاز کردن است. به ‌محض حرکت کردن، بسياري از ما مايل هستيم درحرکت بمانيم. يک‌بار اين را شنيده‌ام که دشوارترين کار در زندگي، خروج از رختخواب گرم و وارد شدن به اتاق سرد است. به‌محض برخاستن، تمام ‌روز درحرکت خواهيد بود. همه‌ي وظايف زندگي بر همين منوال است: حرکت کنيد؛ کار به‌ خودي‌ خود در مسير انجام شدن قرار خواهد گرفت.

فهرست ذيل،‌ حاوي ايده‌هايي براي ايجاد حرکت است. در مورد هر وظيفه، يک يا چند ايده آن به شما کمک مي‌کند که از تعلل در انجام کارها اجتناب کنيد.

تکنيک‌هاي شتاب‌دهي به کارها

1. اين را بدانيد که تنبلي و طفره رفتن از کار، به ‌مثابه يک شيوه زندگي، کاري بيهوده است

با تعلل‌ورزي، خود را زير فشار احساسي بي‌فايده‌اي قرار مي‌دهيد. آيا واقعا خواهان زندگي همراه با نوميدي، خستگي و ملال هستيد؟ البته که نيستيد. هيچ‌کس خواهان آن نيست. طبيعي است که انجام برخي کارها دشوار باشد؛ اما چه جايگزيني براي آن داريد؟ شايد زندگي ايده‌آل براي شما اين است که مانند انگور يا گوجه‌فرنگي چيده نشده بر شاخه بگنديد؛ ‌اما من به‌شدت ترديد دارم.

2. کارهاي سنگين خود را به کارهاي کوچک‌تر تقسيم کنيد

افرادي که کارهاي مهم و بزرگ را انجام داده‌اند، ارزش اين ايده را به‌ خوبي مي‌دانند. زماني هنري فورد گفته بود: «اگر کار را به کارهاي کوچک‌تر تقسيم کنيد، ‌هيچ کار سختي وجود نخواهد داشت» بر اساس اين ايده بود که خط مونتاژ اتومبيل شکل گرفت.

آيا مي‌خواهيد يک کتاب 200 صفحه‌اي بنويسيد؟ اگر روزي يک صفحه بنويسيد، در مدتي کمتر از 7 ماه کار کتاب به پايان خواهد رسيد.

درصورتي‌که با يک کار بزرگ مواجه شديد،‌ آن را به چند بخش 5 تا 10 دقيقه‌اي که فکر کردن در مورد آن راحت‌تر است، تقسيم کنيد. اين بخش‌ها را به ترتيبي که بايد اجرا شوند، در يک فهرست بنويسيد. حالا بخش اول را انجام دهيد. هر وقت توانستيد، يک بخش 5 يا 10 دقيقه‌اي ديگر را انجام دهيد. به‌ محض شروع کار، براي انجام آن شتاب کسب مي‌کنيد. هر موفقيت بزرگي معمولا، مجموعه موفقيت‌هاي کوچک است: «سفر هزار کيلومتري با يک‌قدم آغاز مي‌شود».

3. با شهامت با کارهاي ناخوشايند رو‌به‌رو شويد

يک طنزپرداز،‌ انسان خوش‌بين را به شخصي تشبيه کرده بود که بشقاب غذاي شام را رها مي‌کند. زيرا احساس مي‌کند صبح روز بعد بايد آن‌ها را بشويد. بسياري از کارهاي ناخوشايند،‌ مانند بشقاب غذا هستند. ناديده گرفتن، آن‌ها را ناپديد نمي‌کند؛ بلکه اوضاع را بدتر مي‌کند. درحالي‌که با کمترين تلاش مي‌توانيد آسماني آفتابي داشته باشيد، چرا افق ديد خود را تيره‌وتار مي‌کنيد؟

يک راه براي انجام کارهاي ناخوشايند، اين است که وقت کمي را به آن اختصاص دهيد؛ مثلا 10 تا 15 دقيقه. سپس کار را آغاز کنيد و وقتي که زمان به سر رسيد، کار را متوقف کنيد. مشکلات بزرگ، مانند آماده‌سازي بودجه، پاکيزه کردن انبار را مي‌توان با اين روش حل کرد.

اما متأسفانه اين شيوه براي برخي کارهاي ناخوشايند، کافي و مناسب نيست. کارهايي مانند اخراج يک کارمند يا تحمل اخبار بد را نمي‌توان گام‌به‌گام انجام داد. در چنين مواردي، بهترين انتخاب اين است کار را انجام دهيد و از آن خلاص شويد. اگر امروز کار را انجام ندهيد، فردا اين کار و کارهاي ديگر، ناراحتي بيشتري براي شما ايجاد خواهند کرد. اين را بدانيد که با تنبلي،‌ تنها بارکاري خود را سنگين‌تر مي‌کنيد. پس به کار مشغول شويد؛ همين حالا.

4. يک کار آغازين انجام دهيد

گاهي انجام يک کار ساده، تنها چيزي است که براي پيدا کردن روحيه انجام کار بزرگ بدان نياز داريد. آيا در حياط منزل شما برگ‌هاي زيادي ريخته و بايد آن‌ها را جارو کنيد؟ به فروشگاه برويد و چند کيسه جمع‌آوري برگ و چمن بخريد؛

آيا از نوشتن پاسخ يک نامه طفره مي‌رويد؟ نشاني را روي پاکت بنويسيد؛

5.در مورد کاري مهم که در انجام آن تعلل کرده‌ايد،‌ فکر کنيد

فکر کنيد اگر کار را انجام مي‌داديد،‌ احتمالا چه اتفاقات خوبي مي‌افتاد. حالا همه مشکلاتي را که ممکن است در اثر تنبلي ايجاد شوند، فهرست کنيد. معمولا مي‌بينيد که نتايج و مزاياي انجام کار، بسيار بيشتر از نتايج منفي تنبلي است. اين تکنيک، شما را به حرکت تشويق مي‌کند.

6. انجام کار را تعهد کنيد يا با کس ديگري شرط ببنديد

به رئيس خود بگوييد يک هفته زودتر پروژه را تمام مي‌کنيد و در غير اين صورت، او را به ناهار در رستوران نزديک شرکت دعوت مي‌کنيد. اگر يک نماينده فروش هستيد،‌ با همکاران خود شرط‌بندي کنيد که فروش ماه گذشته را 20 درصد افزايش‌خواهيد داد يا به همه نهار مي‌دهيد. بايد براي دستيابي به هدف جايزه و براي موفق نشدن، جريمه اي براي خود درنظر بگيريد.

7. به خود جايزه بدهيد

اين يکي از روش‌هاي موردپسند من براي غلبه بر تعلل‌ورزي است. زيرا طبيعتي مثبت دارد. هدفي براي خود تعيين کنيد و مقرر کنيد که درصورت دست يافتن به آن هدف، جايزه‌اي به خودخواهيد داد. مثلا مقرر کنيد اگر بتوانيد 10 نفر به ليست مشتريان اضافه کنيد،‌ براي خود يک کيف جديد بخريد. سيستم پاداش خود را با کاري که انجام مي‌دهيد، متناسب کنيد. براي مثال اگر يک دوره آموزشي شبانه را مي‌گذرانيد تا مدرک بهتري بگيريد، يک ‌چيز واقعا خوب به خودتان وعده دهيد مثل دو هفته تعطيلات در جايي که دوست داريد.

8. هر روز را به حساب بياوريد

زندگي کوتاه‌تر از آن است که با تنبلي سپري شود. صبح،‌ قبل از برخاستن از خواب، در مورد دو چيز تصميم بگيريد: امروز را لذت ببريد و کاري بکنيد که فرداي بهتري داشته باشيد. هرروز يک گنج است. امروز چنان رفتار کنيد که گويي گامي بزرگ به‌سوي پايان دادن به تعلل‌کردن برداشته‌ايد.

9. قاطع باشيد و شجاعت عمل داشته باشيد

تعريف خوب شجاعت،‌ توانايي دست زدن به عمل است درحالي‌که مي‌ترسيد.

با تعلل در عمل، وقت با ارزش خود را تلف مي‌کنيد و هيچ پولي نمي‌تواند لحظه ازدست‌رفته را بازگرداند. وقت براي هميشه ازدست‌رفته است. به خاطر داشته باشيد که شما بهتر از آن چيزي هستيد که فکر مي‌کنيد و مي‌توانيد بيشتر از چيزي که حتي در رويا نديده‌ايد، بدبختي و ناکامي براي خود ايجاد کنيد. خود را از شر جملات منفي مانند «مي‌خواهم…»، «اميدوارم…» و… خلاص کنيد. کاري کنيد که چيزي اتفاق بيافتد! عمل شما خود گويا خواهد بود.

10. انجام ندادن مطلق کار را تمرين کنيد

وقتي خود را در حال طفره رفتن از يک کار مهم يافتيد،‌ بي‌حرکت در يک صندلي بنشينيد و ببينيد چند وقت مي‌توانيد بدون اينکه کاري بکنيد، ‌در اين وضع بمانيد. احتمالا پس از چند دقيقه در خود اشتياق به حرکت را کشف خواهيد کرد. درصورتي‌که نتوانستيد در حالت بي‌کاري بمانيد، سعي کنيد به کاري که از آن خودداري کرده بوديد، مشغول شويد و انجام آن را آغاز کنيد.

11. مکرر از خود بپرسيد: «اکنون بهترين استفاده‌اي که مي‌توانم از وقت و انرژي خود بکنم، چيست؟»

اگر پاسخ، کاري که در آن لحظه مي‌کنيد،‌ نيست، آن را متوقف کنيد و وقت و انرژي خود را صرف کار مهم‌تري بکنيد.

12. سرانجام هرروز اين دو سوال را از خود بپرسيد

بزرگ‌ترين فرصت من امروز است؛ چگونه بيشترين بهره را از آن ببرم؟




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تزیینات کریسمسی کاخ سفید به سبک ملانیا ترامپ (+تصاویر)

حمید فرخ‌نژاد علیه رضا عطاران؟!

فیلمی کمدی با بازی جواد عزتی و سیامک انصاری در نوبت اکران

اجبار به استعفاء یک تهیه‌کننده فاسد سینما

آسیب‌دیدگی امین حیایی و گریه الناز شاکردوست

روایت عموهای فیتیله‌ای از ماجرای قهرشان با عمو قناد

حکایت پردرآمدترین بازیگر جهان از روزگار فقر و تنگدستی

نگاهی به زندگی فرزندان ثروتمندترین افراد جهان در زمینه تکنولوژی؛ آیا آنها زندگی غیرعادی دارند؟!

شکستن پای امین حیایی، شایعه مجازی

تایم فروخته شد

بازگشت مجری «هفت» به تلویزیون

دستاورد سینماگران ایرانی در جشنواره بوسفور استانبول

فیلمبرداری «سراسر شب» به پایان رسید

نامزدی نوه ملکه بریتانیا با بازیگر آمریکایی (+عکس)

کدام فیلم‌ها به جشنواره فجر می‌رسند؟

اشکان خطیبی و آناهیتا درگاهی و شوخی بر سر انتخاب اسم یک کودک/تصاویر

درمانگاه پیشگیری از بیماری‌ها /عکس

اختراعات نوآورانه سال 2017/عکس

درخواست ایرانیان از مجری زن مراسم قرعه‌‌کشی جام جهانی

8 گیاه اسپرم ساز را بشناسید

هجوم خرس‌های قطبی به لاشه نهنگ/تصاویر

عجیب ترین قاب‌های موبایل!/تصاویر

دانیال حکیمی در نقش یک مامور امنیتی

دل‌نوشته‌های هنرمندان برای سردار سلیمانی

هانیه توسلی بازیگر «خشم و هیاهو» شد

شهاب حسینی شهروند افتخاری کدام شهر شد؟

خاطرات پژمان بازغی از سریال «آژانس دوستی»

پایان فیلمبرداری فیلم مشترک محصول ایران و مالزی

افشاگری تجاوز جنسی به نوبل هم رسید

تصاویر سریالی که از امشب پخش می‌شود

درخواست جمعی از فعالان توییتری فضای مجازی؛ روز "شهدای مدافع حرم" در تقویم ملی

جایزه 1.5 میلیون دلاری برای بریدن سر بازیگر و کارگردان هندی

دریاچه مصنوعی دبی/عکس

این حمام ضد پیری است! /عکس

ابرقهرمانان قرن شانزدهم /عکس

سوال رضا صادقی از 20:30: حل شدن مشکل من و سرفراز را هم رسانه‌ای می‌کنید؟!

مریم معصومی: 15 یا 16 سالم بود که عاشق شدم!

ناگفته هایی باورنکردنی در مورد نیمه پنهان «جنیفر لارنس»

طرز تهيه فرني سه رنگ

شارژ تلفن همراه با نوشيدني‌ها

يک بار براي هميشه تنبلي را کنار بگذاريد

مرز باريک خبر گرفتن از يکديگر و فضولي

به اين دلايل، مودم را هنگام خواب خاموش کنيد!

درس هايي مهم، براي داشتن زندگي بهتر

سيگار با پوست و زيبايي ما چه مي‌کند؟

کار و استرس، شما را هم از زندگي انداخته؟

چرا کمال گرايي چيز خوبي نيست؟

نکاتي درباره خودباوري، انگيزه و اعتماد به نفس

هنجاريابي مقياس اعتيادپذيري و سوء مصرف مواد به منظور شناسائي افراد مستعد سوء مصرف مواد در بين دانشجويان

هويت جنسي چيست؟