آخرين مطالب

چگونه از شر فکر کردن به او خلاص شوم؟ نوآوري

چگونه از شر فکر کردن به او خلاص شوم؟

  بزرگنمايي:

جوانان نيوز- آيا براي شما هم پيش آمده که مدام به يک نفر فکر کنيد؟ مدام حرف ها و کارهاي او را مرور کنيد و از آزارهايي که به شما رسانده، دلگير شويد؟ زماني که شريک زندگي، فرزندان يا ديگر افرادي که دوست شان داريم آزارمان مي دهند، تا ساعت ها يا حتي روزها ذهن مان درگير است. هنگام رانندگي، ظرف شستن يا حتي پياده روي، تمام حرف ها و تصويرها در ذهن مان تداعي مي شوند. 5 ساعت، 5 روز يا حتي 5 هفته هم مي گذرد اما آنها نمي گذرند.به راستي چگونه مي توانيم کسي را از سرمان بيرون کنيم؟ چگونه مي توانيم طور ديگري برخورد کنيم وقتي تمام تصاوير چون فيلمي در مقابل چشمان مان رژه مي روند؟

البته ممکن است اين موضوع تنها در مورد افراد نباشد. بلکه گاهي اتفاقي ناخوشايند هم مي تواند تا مدت ها ذهن مان را درگير خود کند. اين افکار سمي هستند و نه تنها به روح بلکه به جسم ما نيز آسيب مي رسانند. تحقيقات نشان مي دهند که هورمون هاي منتشر شده از درگيري هاي ذهني مدام، موجب بروز بيماري هايي چون سرطان، بيماري قلبي، افسردگي و خود ايمني مي شوند.

اگر بخواهيم فراموش کنيم اما نتوانيم چه؟
گاهي ما تمام تلاشمان را براي يک زندگي سالم مي کنيم، غذاهاي ارگانيک مي خوريم، از مواد غذايي ناسالم مي پرهيزيم، از مواد شيميايي به ندرت استفاده مي کنيم، سبزيجات مي خوريم و... اما براي ذهن مان چه مي کنيم؟ چگونه سموم را از افکارمان دور کنيم؟

در اينجا چند روش کوچک اما تاثيرگذار برايتان آورده ايم که با عمل به آنها مي توانيد در مقابل افکار منفي خود مقاومت و افراد و اتفاقات آزار دهنده را از سرتان بيرون کنيد.

1.کمتر حرف بزنيد، بيشتر منتظر بمانيد
هنگام مشکلات سعي کنيد به جاي حرف زدن هاي مدام، به خودتان زمان دهيد. با صبر خواهيد ديد که چگونه مشکلات از کنارتان به سادگي مي گذرند. به زمان اعتماد کنيد، او کارش را خوب بلد است.

2.صبر کنيد و منتظر اتفاقات پيش رو باشيد
ما هميشه دوست داريم که نسبت به آدمها و شرايط آزار دهنده، سريع عکس العمل نشان دهيم. به همين دليل است که پس از مدت کوتاهي پشيماني به سراغمان مي آيد. يک روان شناس بودايي مي گويد: «وقايع آزار دهنده را تنها نگاه کن.»

3.خوتان را سرزنش نکنيد
خودتان را براي اتفاقاتي که افتاده، سرزنش نکنيد. سعي کنيد از محيط هايي که شما را ياد گذشته تلخ تان مي اندازد نيز دوري کنيد. حرف هايي که شما شنيده ايد يا بدي هايي که ديده ايد، نتيجه يک سري اتفاقات بوده که حتي ممکن است سوتفاهمي بيش باشند. پس هيچ کس را براي نتيجه اي که به دست آمده سرزنش نکنيد. روان شناسي مي گويد: «اول آن اتفاق افتاد، بعد اتفاقي ديگر و پس از آن... به همين دليل اتفاق نهايي نتيجه اتفاق هاي ديگر است.»

4.به فکر حل بزرگ ترين مشکل تان باشيد
مهم نيست که چه اتفاقي برايتان افتاده است، بزرگ ترين مشکل، عصبانيت شماست؛ عصبانيتي که منجر به اتفاقات بد ديگر مي شود. پس قبل از حل هر مشکل ديگري، به فکر عصبانيت خودتان باشيد. ورزش کنيد، مديتيشن کنيد، به پياده روي برويد و هر کاري که شما را آرام مي کند انجام دهيد. اين شماييد که نسبت به ديگران اولويت داريد.

دور کردن افکار منفي از ذهن
اگر بتوانيد بر خود و افکارتان کنترل داشته باشيد در واقع فرصت رشد را به خودتان داده ايد

5.در عصبانيت، تصميم نگيريد
زماني که شما عصبي و ناراحت هستيد، نمي توانيد به خوبي فکر کنيد. به بيان ديگر، عصبانيت، ذهن را چروک مي کند. پس اگر مي خواهيد که افکارتان روشن، واضح و خلاقانه باشد، آرام باشيد.

6.به فکر درک کردن ديگران نباشيد
از خودتان بپرسيد که آيا ديگران به طرز فکر شما اهميت مي دهند؟ اگر کمي خوب فکر کنيد مي بينيد که نظر شما هيچ اهميتي براي آنها ندارد، پس وقت و انرژي خود را صرف درک کردن ديگران نکنيد. اصلا شايد آنچه شما فکر مي کنيد، اشتباهي محض باشد.

7.افکارتان حقيقت ندارند
به فکرهايي که در سرتان است، اعتماد نکنيد. زماني که ما احساساتي چون تنش، ترس و عصبانيت را تجربه مي کنيم، شرايط روحي و فيزيکي ما نيز دچار دگرگوني مي شود و افکار و ذهنيات مان نيز اگرچه واقعيت دارند اما حقيقت خير.

8.از طريق مشکلات، رشد کنيد
وقتي که ما توسط افکار منفي خود حبس شده ايم، فکر کردن به اتفاقات ناخوشايند، رفتارهاي آزاردهنده ديگران و قضاوت در مورد آنچه اتفاق افتاده، تنها عصبانيت ما را شدت مي بخشد. در واقع مجموع آنچه رخ داده به همراه عکس العمل ماست که موجب آزردگي مي شود. اگر بتوانيد بر خود و افکارتان کنترل داشته باشيد و دليل احساساتي که تجربه مي کنيد يا بيابيد، در واقع فرصت رشد را به خودتان داده ايد. يک اتفاق مي تواند علاوه بر نتايج منفي، نتايج مثبتي چون کسب کردن تجربه و رشد بيشتر نيز داشته باشد. پس از مشکلات براي روشن شدن چراغ سبز زندگي تان، نه قرمز، استفاده کنيد.

9.ما جادوگر زمان نيستيم
پس از وقوع اتفاقات تلخ، ما مدام به دنبال راهي براي تغيير آنچه اتفاق افتاده مي گرديم اما آيا قادريم گذشته را تغيير دهيم؟ خير! ما جادوگر زمان نيستيم، پس خودتان را به خاطر آنچه گذشت، سرزنش نکنيد و به جاي آن تنها به حال و آينده پيش رويتان بيانديشيد تا تجربه هاي قبل بار ديگر تکرار نشوند.

10.ببخشيد، تنها براي خودتان
گاهي بايد بخشيد، نه براي ديگران بلکه تنها براي خودتان. اين شماييد که بيش از هر شخص ديگري نيازمند گذشت و بخشش هستيد. با بخشش، ذهن تان از آنچه برايتان آزاردهنده بوده خالي و فضا براي وقوع اتفاقات خوش باز مي شود.

11.تصويرسازي کنيد
هنگام عصبانيت، تصويرسازي کنيد. اگر مي خواهيد افکار منفي از ذهن تان بيرون روند، به جاي يادآوري بدي ها و تجزيه و تحليل شان، يک آسمان آبي تصوير کنيد. فکر کنيد که در حال پرواز در آن آسمان يا شنا در بي کران آبي دريا هستيد. بگذاريد تخيلات تان شما را به هر کجا که مي خواهند، ببرند. با اين کار آرامش بيشتري را به دست خواهيد آورد.

12. 90ثانيه به خودتان زمان دهيد
براي آرامش ذهن، شما بايد الگوهاي بد ذهني تان را بشکنيد. براي اين کار حدود 90 ثانيه زمان لازم است. در طول اين زمان 15 مرتبه نفس عميق بکشيد و سعي کنيد به فرد يا موضوعي که شما را آزار داده، نيانديشيد. مديتيشن مي تواند انرژي ها مثبت را به شما باز گرداند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ابرخودروی برقی نیو EP9؛ رکورددار جدید فستیوال گودوود

کیبورد مک بوک پرو 2018 اپل با غشاء سیلیکونی از نفوذ گردوغبار جلوگیری می‌کند

مایکروسافت سرفیس‌ فون و اندرومدا را رها نکرده است

سریع ترین سفر فضاپیمای باری پروگرس

خودروهای خودران دایملر و بوش از پردازنده انویدیا استفاده می‌کنند

مایکروسافت برای مقابله با اسلک، نسخه رایگان تیمز را معرفی کرد

برترین ابررایانه‌های جهان از سیستم عامل لینوکس بهره می‌برند

سامسونگ بزرگ‌ترین واحد تولید گوشی را در هند راه‌اندازی کرد

دوچرخه مرسدس بنز استایل، رونمایی شد

سیستم کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی، کارمند شرکتی را اخراج کرد

مایکروسافت فردا از سرفیس اقتصادی خود رونمایی می‌کند

ابتکار جالب Q-Plug برای گرم‌ کردن پیشرانه در زمستان

مدل جدید موتورسیکلت هوندا سوپرکاب رونمایی شد

پیشرفت فناوری، لذت تماشای جام‌جهانی را نسبت به قبل بهتر کرده است

انسولین خوراکی: راهی جایگزین برای تزریق روزانه بیماران دیابتی‌

پنتاکس از لنز 50 میلی‌متری f/1.4 SDM AW رونمایی کرد

شیائومی سرمایه‌ی 4.7 میلیارد دلاری را در عرضه اولیه سهام کسب کرد

یادآوری ایمیل‌های مهم در جی‌میل با هوش مصنوعی

این لپ‌تاپ 128 گیگ رم و 6 ترابایت حافظه دارد/ عکس

تدوین نهایی استاندارد مستقل 5 جی

آغازبکار پلاک‌های دیجیتال خودرو در کالیفرنیا / عکس

معرفی 8 گوشی هوشمند ناچ‌دار روز جهان

قابلیت جدید روی آیفون، حتی تیم کوک را نیز به وجد آورده است

کورتانای مایکروسافت در صدر دستیاران شخصی مجازی در بخش انترپرایز

خداحافظی همیشگی با صندوق‌های پست سنتی و پست‌چی‌ها از طریق «هاب» آمازون

استراتژی جدید ال‌جی در بخش موبایل با تمرکز روی عمربیشتر گوشی و آپدیت متداوم

راه‌اندازی جستجوی آنلاین با دوربین گوشی از طریق بینگ مایکروسافت

ساعت هوشمند سامسونگ گی‌یر اس 4 در ایفا 2018 رونمایی می‌شود

اجاق گازي که تلفن همراه شارژ مي‌کند!

عينک هوشمندي که زمان استراحت شما را معين مي کند!

تلويزيون هايي که بيننده را مي بينند!

تلفن همراه، جايگزين کليد منازل مي‌شود

اينتل پردازنده‌ هاي جديدي از خانواده کبي ليک معرفي کرد

کنار گذاشتن افکار منفي، با حذف باورهاي غيرمنطقي

پنج کاري که در پنج دقيقه به مدت پنج روز خوشحالتان مي کند!

10 کار کوچکي که افراد موفق هر روز انجام مي‌دهند

دست شما در جيب کيست؟

حقايقي که اغلب زوج ها ناديده مي گيرند

رابطه عاشقانه تان با اين نشانه ها به پايان رسيده است، مراقب باشيد!!

ريزش موي شديد را اينگونه ريشه کن کنيد!

يک روش عالي براي ارتقاي اعتماد به نفس

چطوري بگم دوستت دارم

7 روش به اوج رساندن خلاقيت در ابتداي روز

برنامه‌ کنسرت هاي شهرستان - 96 جديد

برنامه کنسرت هاي 96 تهران

برنامه سينماهاي تهران 96 جديد

برنامه تئاتر هاي 96 تهران - جديد

اشتباهات مشترک بين ما

افراد «چاق با پوست سفيد» بخوانند

خود را با ديگران مقايسه نکنيم