آریا جوان

آخرين مطالب

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران اجتماعی فرهنگی

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران
  بزرگنمايي:

آریا جوان - دنیای اقتصاد / تبلیغات در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟ کسب‌وکارهایی که تا نیم قرن پیش سرودست می‌شکستند تا با نمایش محتواهای تبلیغاتی خود در سالن‌های سینمایی برای خود بازار بسازند، حالا دیگر کمتر توجهی به این ابزار تبلیغاتی دارند. احتمالا رشد شبکه‌های اجتماعی، توسعه تبلیغات محیطی و استقبال قابل توجه مخاطبان از تبلیغات تلویزیونی، بازار تبلیغات سینمایی ایران را راکد و مهجور کرده است. سینمای ایران در سال 1398 حدودا 3میلیون و 200هزار دلار از تبلیغات درآمد داشت اما به‌یک‌باره ارزش این بازار در سال 1402 به کمتر از 2.5میلیون دلار رسید. اگرچه افزایش قیمت دلار، تاثیر بلاشکی در این معادله دارد اما رکود بازار نیز نتوانسته شکاف میان نرخ ارزها را جبران کند.
یک جست‌وجوی ساده در گوگل نشان می‌دهد که رسانه‌های ایرانی توجه چندانی به تبلیغات در سینماها ندارند و این بازار تقریبا هیچ‌گاه درکانون توجه، تحلیل و ارزیابی رسانه‌ها و کارشناسان اقتصاد فرهنگ نبوده است. از این نظر تحلیل کارشناسانه‌ای از سوی فعالان بازار یا کنشگران اقتصادی این حوزه در دست نیست و نمی‌توان نگاهی جامع و مانع به وضعیت این‌گونه از تبلیغات در بازار ایران داشت.
تبلیغات سینمایی چیست؟
تبلیغات سینمایی عمدتا به هر نوع تبلیغاتی گفته می‌شود که در فیلم‌های سینمایی یا محیط عمومی سالن‌های سینما نمایش داده می‌شود؛ از جمله تبلیغات قبل از نمایش فیلم‌ها، اقلام تبلیغاتی در لابی سینماها، تبلیغات تعاملی برای دستیابی به تماشاگران سینما و... . تبلیغات سینمایی برای بسیاری از برندهای تجاری این فرصت را فراهم می‌کند تا در محیطی تاثیرگذار با جمعیتی گسترده از مخاطبان ارتباط بگیرند و با استفاده از سیستم‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا محتوای تبلیغاتی خود را منتشر کنند.برای به دست آوردن درآمدها در بازار تبلیغات سینما عمدتا هزینه‌هایی که کسب‌وکارها برای تبلیغ در فیلم‌ها، لابی سالن‌ها و ... می‌پردازند محاسبه می‌شود.
تاریخ تبلیغات سینمایی ایران
تبلیغات سینمایی در ایران تاریخی 90ساله دارد. نخستین آثار این‌گونه تبلیغات با ورود صنعت فیلم‌سازی به ایران در دوره پهلوی اول روی پرده رفت. براساس آنچه در کتاب تاریخچه تبلیغات تجاری مدرن در ایران آمده است، نخستین بار تبلیغ سینمایی همزمان با اکران فیلم «دختر لر» نمایش داده شد. این فیلم روز 30 آبان 1312 در سینما مایاک واقع در خیابان لاله‌زار تهران به نمایش درآمد. پیش از نمایش فیلم، کارگردان آن در سخنانی از حکومت وقت تمجید می‌کرد و در پایان هم یک رشته فیلم‌های مستند تبلیغاتی درباره افتتاح راه‌آهن یا کارخانه‌ها به نمایش درمی‌آمد. بدین‌ترتیب هر سانس نمایش حدود سه ساعت طول می‌کشید. بعدها فیلم‌های تبلیغاتی کوتاه‌تر شدند تا سانس‌های بیشتری به نمایش درآیند؛ چراکه استقبال از آنها زیاد بود و بسیاری از جامعه متجدد، همراه خانواده‌هایشان هم به دیدن فیلم می‌آمدند. از این زمان به بعد تبلیغات سینمایی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
حجم تبلیغات در سینمای ایران
مثل بسیاری از بازارهای دیگر ایران، تبلیغات سینمایی هم چندان شفاف نیست و آمار دقیقی از ارزش ریالی این بازار در دست نیست. با‌این‌حال برآوردهای منطقی نشان می‌دهد رقم این بازار در سال گذشته حدود 150 تا 170میلیارد تومان بوده است؛ یعنی چیزی در حدود 12 تا 14درصد کل فروش فیلم‌های سینمایی. در دوران کرونا با بسته شدن سینماها و کاهش شتاب تولید فیلم‌های سینمایی،‌ تبلیغات در سینمای ایران عملا راکد شد و به کمترین میزان خود در 20 سال گذشته رسید. ارزش تبلیغات سینمایی در سال 1399 حدودا 10میلیارد برآورد شده است. اما با عبور از کرونا در سال 1400 ارزش این بازار به رقم 200میلیارد تومان هم رسید.برخی مراکز معتبر تحلیلی در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده‌اند ارزش بازار تبلیغات سینمایی در ایران در یکی دو سال آینده به‌شدت کاهشی خواهد بود. این موضوع البته به دلیل نوسان نرخ ارز و معادل‌سازی ریال و دلار است. به بیان دیگر، اگرچه درآمد این گونه تبلیغات در سال‌های آینده به لحاظ ارزش ریالی رشد خواهد داشت، اما سرعت رشد این بازار مانند سال‌های گذشته کمتر خواهد شد. نکته دیگر اینکه اگرچه با افزایش قیمت تعرفه، درآمد تبلیغات سینمایی بالا خواهد رفت اما ارزش واقعی آن رشد مثبت چندانی نخواهد داشت و برآیند آن در نزدیک به یک دهه آینده تقریبا ثابت است.
تبلیغات سینما در جهان
ارزش تبلیغات سینماهای جهان در سال 2023، طبق آمار ایستاتیستا 3میلیارد و 100میلیون دلار بوده است. جالب آنکه نزدیک به یک‌سوم این رقم متعلق به درآمدهای تبلیغاتی سینمای آمریکاست؛ یعنی 952میلیون دلار.
آمارها حاکی است که ارزش این بازار تا سال 2029یعنی 5 سال آینده، حدود 50درصد رشد خواهد داشت و به مرز 5میلیارد دلار هم نزدیک خواهد شد و هر سال به طور میانگین تا 7درصد رشد خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1304809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ردمی K70 اولترا احتمالا در تابستان سال جاری معرفی خواهد شد

4 گوشه دنیا/ تصاویری از بلندقدترین زن جهان که کمتر دیده شده است

سیاه‌پوشی حرم مطهر رضوی در آستانه‌ی شهادت امام صادق علیه السلام

این غورباقه انیمیشن نیست!

9 برداشتی که از «مست عشق» برمی آید

خوشبین: امیدوار به ارتقای مدال‌های آسیایی هستیم

بازیکنانی که بیشتر از بازی مشغول دعوا یا مداوا بودند!

بازیکن استقلال مسافر پاریس شد!

رئیس سابق فدراسیون کشتی در آلمان بستری شد

شهاب زاهدی امروز مقابل قهرمان آسیا

مصدومیت مهاجم استقلال برطرف شد

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل دور رفت نیمه نهایی

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

ماجرای شروع یادگیری تلاوت استاد ابوالقاسمی در کودکی

چیزی نمانده بود که سوخوی 25 روس بزند به پهپاد خودشان!

ایده «خشایار» برای کسب درآمد

بازیگر «یانگوم» با استایلی متفاوت!

این مربی می‌تواند در سیتی جانشین پپ شود

هشدار کاپیتان رم به لورکوزن

مظلومی: مشکلات جودوکاران پارالمپیکی در حال بررسی است

چرا پرسپولیس مقابل سپاهان موفق به گلزنی نشد؟

دست بالای رم برای پایین آوردن رقم بند خرید آزمون

ادعای جدید؛ الکل یا ماده سمی علت مرگ مارادوناست!

6 بازی تا جاودانگی لورکوزن با ژابی آلونسو

آینده علی خطیر در کجا رقم می‌خورد

دلیل واقعی پاسخ منفی رانگنیک به بایرن چه بود

لباس های پرنسس دخترانه

ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد

مهاجری: وای به حال دانشگاهی که جمیله علم‌الهدی عضو هیات جذب اساتیدش باشد

گوشی جدید ویوو با نمایشگر 120 هرتز و باتری غول‌پیکر رونمایی شد

جاده‌ای شبیه اژدها با 200 پیچ در چین

خفاش در زیر باران

زنانی که مثل «لیلا حاتمی» در جشنواره کن رئیس شدند

بدرقه خاطرات قهرمانی را فراموش کرد

تاثیرگذاری لیونل مسی هر 31 دقیقه بر روی یک گل

عملکرد ستاره‌های سابق دنیای فوتبال

برترین گل‌های منچسترسیتی در ماه آوریل

تیم فوتبال زیر 18 سال دختران ایران چگونه قهرمان تورنمنت کافا شد

واکنش پلیس به حمله سارقان به مهاجم سابق استقلال تهران

حسن خجسته: در طول تمام این سال‌ها درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند

سردار شیرازی: فرمانده کل قوا از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند

کاهش دمای گوشی پس از داغ کردن در شرایط مختلف

انجام 20 دقیقه بازی تتریس می تواند از ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه جلوگیری کند

بهار زیبای هورامان استان کردستان

فیلمی از سیل فاجعه بار در شهر مدینه عربستان

اعتراف رقیب عشقی به سختی های زندگی

اشک‌های علی نظرمحمدی بعد از برد رویایی

شیری دست استقلال و نکونام را خواند!

سهم پرسپولیس از 4 بازی 6 امتیازی فقط 3 امتیاز!

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی نگاه ریزبینانه به لیگ دارد