آریا جوان

آخرين مطالب

غائله ورزشگاه تبریز از زاویه‌ای دیگر؛ جنایت سریالی ورزش

غائله ورزشگاه تبریز از زاویه‌ای دیگر؛ جنایت سریالی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - اعتماد / طبیعی است که درگیری‌های بازی بین تراکتورسازی و پرسپولیس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. بیشتر که البته کلمه‌ای است ناکافی. نیمه‌تمام ماندن بازی تراکتور و پرسپولیس در حال حاضر تیتر یک اخبار در ایران است. چه ورزشی و چه غیرورزشی. همین احتمالا باعث شده حواس‌ها از اتفاقاتی که چند روز قبل از بازی دو تیم رقم خورد چشم بپوشند.
بلاتشبیه ماجرا شبیه به قتل‌های سریالی است. انگار یک رشته قتل رقم خورده باشد ولی پلیس و رسانه‌ها به خاطر شلوغ‌بازی‌ها متوجه سرنخ‌هایی که طعمه‌ها را به هم پیوند می‌دهند نشده باشند. یا یکی از مقتول‌ها آن‌قدر بزرگ بوده که همه توجهات را به خودش جلب کرده و باعث بروز تفسیرهای گوناگون شده که همه از اصل داستان به دور هستند.
دعوای بین تماشاچیان پرسپولیس و تراکتور چند سالی است که وجود دارد. چه وقتی تراکتوری‌ها به آزادی می‌آیند و چه وقتی پرسپولیس مهمان یادگار امام تبریز است. فحاشی کلامی هم همیشه بین طرفداران دو تیم رد و بدل شده ولی آنچه تا به حال سابقه نداشت اعمال خشونت فیزیکی بود. اتفاقی که درنهایت باعث نیمه تمام ماندن بازی شد. همین باید همه را به وجود داشتن مسائلی در پشت پرده مظنون می‌کرد اما به دلیل هیاهوی ایجاد شده سرنخ‌ها مخفی ماندند.
نیمه تمام ماندن بازی تراکتور و پرسپولیس، در ادامه دو جنجال بزرگ فوتبالی در کمتر از دو هفته گذشته در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بود. ابتدا در فینال جام رمضان شهرستان خوی، در مسابقه‌ای که به قول مردم شهر برای پدر و مادر بازیکنان هم اهمیتی نداشت یک دعوای بی‌سابقه به وقوع پیوست. تصاویر منتشر شده از بازی به حدی ترسناک بود که گمان می‌رفت یک جنگ بزرگ رقم خورده نه یک دعوای فوتبالی. در آن بازی که دو تیم میلان و املاک شیخ نوایی به مصاف هم رفته بودند فردی به ناگاه پرچم اقلیم کردستان را روی دست بالا برد و همین باعث به وجود آمدن آن اتفاقات شد.
چند روز بعد سرهنگ سیدجلیل موسوی فرمانده انتظامی شهرستان خوی از شناسایی عوامل اصلی نزاع و درگیری در فینال مسابقات فوتسال جام رمضان خبر داد. با این حال التهابی که از آن بازی برخاسته بود به شهر تسری پیدا کرد و چند روز جو خوی را تحت تاثیر قرار داد. مدتی بعد و سه روز قبل از بازی پرسپولیس و تراکتور دو تیم نود ارومیه و ون‌پارس در لیگ دسته دو به مصاف هم رفتند و جنجال بزرگ دیگری رقم خورد. در آن بازی هواداران خشمگین بارانی از اشیای پرتابی را روانه زمین بازی کردند به شکلی که داور بازی چند بار خواست مسابقه را متوقف کند اما به هر نحوی که می‌شد آن را به پایان رساند. بعد از بازی به دلیل جو ملتهب سکوها و خیابان‌های اطراف تیم مهمان برای خروج ایمن از ورزشگاه مجبور شد چند ساعت در رختکن بماند.
جنجال در دو بازی نسبتا بی‌اهمیت در فاصله چند روز مانده به بازی همیشه حساس پرسپولیس و تراکتور باید این زنگ خطر را برای مقامات تامینی و ورزشی استان به صدا درمی‌آورد که همه تمهیدات لازم را درنظر بگیرند. همه باید می‌دانستند این بازی آبستن اتفاقاتی غیر قابل پیش‌بینی است و اگر یک بازی فوتسال ساده ممکن است به چنان خشونتی کشیده شود، بازی تراکتور و پرسپولیس می‌تواند خون به پا کند. اتفاقی که در عمل رخ نداد و با بلیت‌فروشی بیش از ظرفیت و عدم بازرسی درست تماشاچیان هنگام ورود، زمینه برای هرج‌ومرج فراهم شد. درنهایت همان‌هایی که بازی‌های قبل را به خشونت کشیده بودند موفق شدند از جو احساسی تماشاچیان تراکتور سوءاستفاده کرده و وضعیت را به گونه‌ای پیش ببرند که بحرانی بزرگ در سطح ملی به وجود بیاید.
همه نکاتی که رسانه‌ها در این چند روز از ریشه‌های اتفاقات ورزشگاه یادگار امام گفتند، در بروز درگیری‌ها تاثیر داشته. رفتارهای اشتباه بازیکنان و مدیران دو ت یم و وضعیت بد معیشتی و عصبی بودن مردم و اشتباهات ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در برخورد با خاطیان و چه و چه. اما همه اینها همیشه بوده و همان‌طور که گفته شد نهایتا با جدال‌های لفظی شامل توهین‌های قومیتی به پایان می‌رسید.
اینکه این‌بار کار به سنگ‌پرانی و نیمه‌تمام ماندن بازی کشیده شد یعنی چیزی در این معادله تغییر کرده است. اگر کارآگاه ماهری پیدا شود شاید بتواند سرنخ‌ها را به هم وصل کند و یک نتیجه‌گیری درست پیش روی مخاطب بگذارد. شاید آن وقت مشخص شود چه کسانی عامدانه شیطنت کردند، چه کسانی ترک فعل کردند، چه کسانی از این وضعیت سود می‌برند و چه کسانی در حق فوتبال مرتکب جنایت شدند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/806190/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی