آریا جوان

آخرين مطالب

بلاگر‌های حجاب چگونه دختران را هدف قرار داده‌اند؟ دختران

بلاگر‌های حجاب چگونه دختران را هدف قرار داده‌اند؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - جام جم / مهم‌ترین هدف بسیاری از فعالیت‌های پیام‌رسان اینستاگرام، تغییر ارزش‌ها به ضدارزش‌های دینی-اسلامی است.همه رنگ و روی‌شان رنگارنگ و تجملاتی است؛ هم صورت‌شان پر از رنگ و لعاب است و هم شال و چادر‌هایی که به‌سر کرده‌اند پر از تزئینات تجملی است. ویژگی دیگر همه‌شان، اما به جز رنگ و تزئینات تجملی «حجاب» است! همه‌شان تبلیغ داشتن حجاب می‌کنند و خود را به اصطلاح «حجاب‌استایل» یا «بلاگر حجاب» معرفی می‌کنند.
پشت‌پرده این رنگ جذاب و تبلیغ دینی، اما چیز دیگری نهفته است. تبلیغ حجاب و دین پوششی است برای این که سبک زندگی دیگری خارج از سبک زندگی ایرانی _ اسلامی تبلیغ کنند. از قضا هم مخاطبان آن‌ها دختران محجبه هستند تا شکل نادرستی از حجاب و دین را برای آن‌ها تبلیغ و نهادینه کنند. به همین دلیل است که کارشناسان فضای مجازی معتقدند باید بینش دختران و پسران مسلمان ایرانی در رابطه با مواجهه با این بلاگر‌ها تقویت شود و سواد رسانه‌ای آن‌ها بالاتر برود.
حالا از همه نوع رنگ، اعتقاد، سبک زندگی و کاربر در فضای مجازی پیدا می‌شود. یک نفر در اینستاگرام رستوران‌ها را تبلیغ می‌کند و یک نفر دیگر سبک زندگی خاصی را؛ در این وسط، اما بسیاری از دختران هم به شکل دیگری با ظن خودشان دین اسلام و پوشش حجاب را تبلیغ می‌کنند؛ از بستن زیبای شال و روسری شروع می‌کنند و بعد به شکل‌های دیگری از حجاب و حتی اعتقادات خود درباره مسائل مختلف دینی می‌گویند؛ مسائلی که بسیاری از آن‌ها در دین اسلام به شکلی که آن‌ها روایت می‌کنند، نیست. آن‌ها با ظاهر دینی در واقع در‌تلاشند تا دین خودشان را ترویج کنند و به دین آسیب بزنند.
بلاگری برنامه‌ریزی شده
علیرضا آل‌داوود، کارشناس فضای مجازی به ما می‌گوید که بسیاری از فعالیت‌ها در فضای مجازی و مخصوصا پیام‌رسان اینستاگرام برنامه‌ریزی شده است. او به صاحب این پیام‌رسان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که صاحب آن صهیونیست است و الگوریتم‌هایی که در این پیام‌رسان تعریف می‌شود برنامه‌ریزی شده است. مهم‌ترین هدف بسیاری از فعالیت‌های این پیام‌رسان، تغییر ارزش‌ها به ضدارزش‌های دینی _ اسلامی است. به‌عنوان مثال تلاش برای زیر سؤال بردن بحث زن و حجاب و ایجاد کمپین‌های حجاب اجباری، حجاب بی‌حجاب و مواردی از این دست نمونه‌هایی برای تغییر ارزش‌ها و ترویج ضدارزش‌ها در حوزه حجاب است. از نظر این کارشناس حوزه فضای مجازی، اغلب این فعالیت‌های حساب شده برای منحرف کردن اذهان عمومی و تغییر ذائقه دختران امروز که مادران فردا هستند به‌وجود آمده است. از یک طرف سلبریتی‌ها و شبکه‌های قمار و شرط‌بندی در این پیام‌رسان فعالند و از طرف دیگر دست‌گذاشتن روی ارزش‌های جامعه ایرانی _ اسلامی مانند حجاب اتفاق می‌افتد و بلاگر‌هایی با ظاهری باحجاب، اما در باطنی دشمن حجاب اصیل ایرانی _ اسلامی فعالیت می‌کنند. این افراد تکنیک‌های خاصی را به کار می‌برند تا ارزشی مانند حجاب را از دختران و زنان ایرانی بگیرند و نگاه مردان ایرانی را تغییر دهند. سپس اسلام و حجاب خود را به باور دختران و پسران برسانند.
زرق و برق علیه حجاب
تبلیغات یکی از راه‌های برنامه‌ریزی شده است. کار کردن بلاگر‌های حجاب با مزون‌های خاص، پوشیدن چادر‌های رنگی و استفاده از زرق و برق‌هایی که در روسری‌ها، شال و چادر‌ها دیده می‌شود، زرق و برق‌هایی که عموما جلب توجه بیشتری ایجاد می‌کند، همه برای تحت تاثیر قرار دادن دختران و پسران ایرانی است. از نظر آل‌داوود، تبلیغ حجاب باب میل بلاگرها، شبهات مختلفی را ایجاد می‌کند، مخاطبان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ادراک شناختی خلاف دین را به مخاطبان القا می‌کنند. داشتن آرایش غلیظ بلاگر‌های حجاب و انجام حرکات خاص در فضای مجازی و ترویج تغییر رفتار فرد محجبه، سبک زندگی جدیدی را ایجاد می‌کند.
کارشناس فضای مجازی توضیح می‌دهد که بدترین اتفاق، اما این است که بسیاری از این رفتار‌ها لایک می‌خورد و با وجود سندرم لایک که مسأله جهانی است، تایید گرفتن، خودنمایی، خودشیفتگی و نمایش را ترویج می‌دهد و با روش کلیشه‌سازی به مخاطب محجبه خود این را القا می‌کند که دختر محجبه‌ای که دیده نمی‌شود، لایک نمی‌خورد یا از خودنمایی بی‌بهره است، در جامعه هم دیده نمی‌شود. در واقع بلاگر‌های حجاب، فرار از قانون، شرع و عرف، افراط و تفریط را که خلاف مباحث اسلامی است رواج می‌دهند تا نظام خانوادگی ایران تضعیف شود و سبک زندگی خلاف آنچه که مورد تایید کشور ایرانی _ اسلامی ماست، تبلیغ شود.
آموزش، آموزش و آموزش
دیگر باید قبول کرد که تربیت نسل امروز تنها متاثر از خانواده نیست. حالا موارد بسیار دیگری مانند فضای مجازی هم روی تربیت نسل امروز تاثیرگذار است؛ فضای مجازی که البته برای نسل امروز برنامه‌ریزی خاص خودش را دارد. به همین دلیل است که آل‌داوود معتقد است باید به نسل امروز آموزش داد و باید بینش نسل امروز را درباره مسائل مختلف مربوط به فضای مجازی ارتقا داد و به او یاد داد که در مسائل مختلفی که در فضای مجازی وجود دارد چطور رفتار کند و چه خوراک رسانه‌ای را برای ارتزاق انتخاب کند.
بالا بردن سواد رسانه‌ای در نوجوانان و جوانان در این مرحله مهم جلوه می‌کند. به جز این، اما نگاه حاکمیتی هم باید مدیریتی باشد. برای نسل نوجوان و جوان مسلمان، تولید محتوای مناسب کند و برای محدود کردن بخشی از فضای مجازی برنامه‌ریزی شده اقدام کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/824510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گفتگوی آخرین خبر با بانوی ورزش ایران

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

عادت‌های سبز برای داشتن زمین پاک

گفتگوی بانوی ورزش ایران با آخرین خبر

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!