آریا جوان
علت و علائم وابستگی به آمفتامین چیست و چگونه درمان می‌شود؟
پنجشنبه 11 آذر 1400 - 18:16:35
آریا جوان - آمفتامین نوعی محرک است که برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه و نارکولپسی (نوعی اختلال خواب) مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، آمفتامین‌ها گاهی اوقات توسط متخصصان پزشکی برای درمان اختلالات دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما وابستگی به آمفتامین یکی از عوارض خطرناک این ماده شیمیایی است که قصد درایم در این مطلب به آن بپردازیم.
انواع آمفتامین‌ها
دکسترو آمفتامین و مت آمفتامین دو نوع آمفتامین هستند. دکسترو آمفتامین از خانواده آمفتامین‌ها، برای درمان اختلالات نقص توجه ناشی از بـیش فعالیتی و همچنـین برای درمان موارد اثبات نشده نارکولپسی بکار می‌رود.
مت آمفتامین یا شیشه نوع دیگری از آمفتامین‌ها است که مصرف‌کنندگان به اشکال مختلفی ازجمله استنشاقی، تدخینی و یا تزریق از آن استفاده ‌می‌کنند و اثراتی قوی دارد.

آریا جوان


آمفتامین‌ها به‌طور غیرقانونی نیز به فروش می‌رسند. اگرچه هر دوی این مواد شیمیای به‌عنوان دارو تجویز می‌شوند، ولی آمفتامین‌های خیابانی معمولا مورد سوءاستفاده قرارگرفته و باعث اختلال مصرف در افراد می‌شوند.
وابستگی به آمفتامین، نوعی اختلال مصرف محرک است و زمانی رخ می‌دهد که به‌صورت روزانه به مصرف آمفتامین نیاز پیدا کنید. اگر شما وابسته هستید و به‌طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید، علائم ترک را تجربه خواهید کرد.
چه عواملی موجب وابستگی به آمفتامین می‌شوند؟
استفاده از آمفتامین اغلب و برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند باعث وابستگی شود و افراد عادی سریع‌تر از دیگران وابسته می‌شوند. در صورتی که بدون تجویز پزشک از این محرک شیمیایی استفاده کنید، به آن وابسته خواهید شد. علاوه بر این، اگر بیشتر از تجویز پزشک نیز مصرف کنید باز هم به آن وابسته خواهید شد. حتی اگر بر اساس میزان تجویز پزشک نیز پیش بروید، ممکن است وابسته شوید.
چه کسانی در معرض خطر وابستگی به آمفتامین قرار دارند؟
شما ممکن است در خطر بالای وابستگی به آمفتامین باشید اگر:
دسترسی آسان به آمفتامین‌ها داشته باشید. افسردگی، اختلال دوقطبی ، اختلالات اضطرابی یا اسکیزوفرنیا داشته باشید. سبک زندگی پراسترسی داشته باشید.
علائم وابستگی به آمفتامین چیست؟
وابستگی به آمفتامین ممکن است علائم زیر را در پی داشته باشد:
از دست دادن کار یا مدرسه غذا نخوردن و از دست دادن مقدار زیادی وزن انجام ندادن وظایف به‌خوبی مشکلات دندانی شدید دشواری کنار گذاشتن آمفتامین تجربه علائم ترک، در صورت مصرف نکردن آمفتامین خشونت و اختلالات خلقی اضطراب، بی‌خوابی یا پارانویا احساس گیجی توهم‌های شنوایی یا بصری توهمات، مثلاً احساس کنید موجود خزنده‌ای زیرپوست شماست
راه های تشخیص وابستگی به آمفتامین
برای تشخیص وابستگی به آمفتامین، پزشک ممکن است:
از شما بپرسد چقدر و چه مدت از آمفتامین استفاده کرده‌اید برای تشخیص آمفتامین از شما آزمایش خون بگیرد از شما بخواهد برای تشخیص مشکلات سلامتی ناشی از مصرف آمفتامین، معاینه بدنی انجام دهید ممکن است شما اختلال مصرف آمفتامین داشته باشید؛ اگر سه مورد یا بیشتر از علائم زیر را طی یک دوره 12 ماهه تجربه کرده باشید:
سلامت روان شما تحت تأثیر قرارگرفته است
ترک آمفتامین ممکن ست با علائم زیر همراه باشد:
افسردگی اضطراب خستگی پارانویا احساس گرمای شدید ممکن است لازم باشد از یک داروی مشابه برای کاهش علائم ترک آمفتامین استفاده کنید.
ناتوانی در کاهش مصرف آمفتامین یا متوقف کردن آن
شما ممکن است در کاهش یا متوقف کردن استفاده از آمفتامین‌ها ناموفق باشید. همچنین ممکن است باوجود دانستن مشکلات جسمی یا روحی که ایجاد می‌کند بخواهید به مصرف محرک دلخواه خود ادامه دهید.
تغییر سبک زندگی
به دلیل استفاده از آمفتامین، شما فعالیت‌های اجتماعی، تفریحی و در کل فعالیت‌های بسیاری را از دست می‌دهید.
راه های درمان وابستگی به آمفتامین

آریا جوان


ممکن است از روش‌های زیر برای درمان استفاده شود:
1. بستری شدن
اگر نیاز شدیدی به مصرف آمفتامین احساس می‌کنید، می‌توانید در بیمارستان بستری شوید. بستری شدن در بیمارستان می‌تواند به شما کمک کند تغییرات خلقی منفی ازجمله خودکشی را کنار بگذارید.
2. مشاوره و روان درمانی
مشاوره فردی، درمان‌های خانوادگی و درمان‌های گروهی می‌تواند به شما کمک کند:
احساسات مرتبط با مصرف آمفتامین را شناسایی کنید مکانیسم‌های مقابله‌ای را توسعه دهید رابطه خود را با خانواده بهبود ببخشید استراتژی‌هایی را برای جلوگیری از مصرف آمفتامین ایجاد کنید فعالیت‌هایی را جایگزین مصرف آمفتامین کنید 3. مصرف دارو
پزشک شما ممکن است داروهایی را برای تسکین علائم شدید ترک آمفتامین تجویز کند. برخی از پزشکان ممکن است نالترکسون را برای تسکین درد تجویز کنند. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای دیگری را برای کمک به تسکین علائم اضطراب و افسردگی تجویز کند.
عوارض وابستگی به آمفتامین چیست؟
وابستگی به آمفتامین می‌تواند منجر به موارد زیر شود:
اوردوز اختلال وسواسی جبری آسیب مغزی ازجمله آلزایمر، صرع یا سکته مغزی اختلال پانیک (وحشت‌زدگی) یا فوبیک (ترس مرضی یا هراس) مرگ
آیا می‌توان به آمفتامین وابسته نشد؟
برنامه‌های آموزشی مواد مخدر ممکن است شانس مصرف مواد مخدر را کاهش دهند. مشاوره برای حمایت عاطفی و خانوادگی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. بااین‌حال، هیچ‌کدام از این موارد به‌طور قطعی نمی‌توانند مانع وابستگی به آمفتامین شوند.
چشم‌انداز مصرف درازمدت آمفتامین چگونه است؟
درمان اختلال مصرف آمفتامین می‌تواند دشوار باشد. ممکن است برای مدتی آمفتامین را کنار گذاشته و دوباره شروع به استفاده از آن کنید. شرکت در یک برنامه درمانی 12 جلسه‌ای و مشاوره فردی ممکن است شانس شما را برای جلوگیری از مصرف مجدد آن را افزایش دهد.
برگرفته از: healthline.com

http://www.javanannews.ir/fa/News/767038/علت-و-علائم-وابستگی-به-آمفتامین-چیست-و-چگونه-درمان-می‌شود؟
بستن   چاپ