آریا جوان

آخرين مطالب

جنگ لفظی بین گوگل و فیسبوک بالا گرفت فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - در روزهایی که مدل‌های تجاری این دو غول دنیای فناری زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند، درگیری لفظی بین مدیران ارشد آن‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

نیک کلگ، معاون امور ارتباطات بین‌المللی فیسبوک روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی در دانشکده‌ی دولتی هرتی در برلین پایتخت آلمان از سیاست‌های تجاری رقیب به‌شدت انتقاد کرد. کلگ از رقبای فیسبوک بابت فروش سخت‌افزار با قیمت‌های بالا و ایجاد یک کلوپ اختصاصی از مشتری‌های ثروتمند انتقاد کرد. کلگ این‌گونه استدلال می‌کند که منتقدان علیه تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، به این نکته اشاره نمی‌کنند که محصول نهایی (شبکه اجتماعی) برخلاف بسیاری از محصولات مشابه در سیلیکون‌ولی، سرویس‌هایی رایگان هستند. مقاله‌های مرتبط:
فیسبوک از فهرست شرکت‌های اخلاق‌مدار S&P کنار گذاشته شد گوگل قوانین جدید حفظ حریم خصوصی را برای افزونه‌های کروم اعلام کرد
نیک کلگ در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: بعضی دیگر از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی با فروش سخت‌افزارهای گران‌قیمت کسب درآمد می‌کنند؛ بعضی دیگر با فروش حق عضویت و بعضی دیگر با انجام هر دو کار. مشتری های این شرکت‌ها اغلب از کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای ثروتمند هستند. آن‌ها یک کلوپ اختصاصی ایجاد کرده‌اند که فقط برای مشتری‌هایی در دسترس است که آماده خریدن سرویس‌ها و سخت‌افزارهای گران‌قیمت هستند. معاون امور ارتباطات بین‌المللی فیسبوک در دفاع از شرکت متبوعش گفت: فیسبوک بر مبنای یک اصل کلی تأسیس شد: ما می‌خواهیم دنیا را به هم متصل کنیم. این کار را نمی‌توان با دریافت حق عضویت انجام داد. کلگ نامی از اپل یا شرکت‌های ساخت‌افزار دیگر به میان نیاورد. سخنگوی دیگر فیسبوک در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال از توضیح بیشتر درمورد سخنرانی کلگ خودداری کرد.
این اظهارنظرها حدود یک هفته بعد از این مطرح شد که تیم کوک، مدیر اجرایی اپل در یک سخنرانی، انتقادهای غیرمستقیمی از فیسبوک کرد. کوک در سخنرانی در دانشگاه استنفورد گفته بود: اینکه یک نفر بخواهد درباره این مسئله صحبت کند، مسخره به نظر می‌رسد اما وقتی شما یک کارخانه آشوب‌سازی بنا می‌کنید، نمی توانید از زیر مسئولیت آشوب‌های ایجادشده شانه خالی کنید. مسئولیت‌پذیر بودن یعنی جرات فکر کردن به مسائلی از این دست. تیم کوک حریم خصوصی را اساس یک شرکت تکنولوژی می‌داند
او گفته بود برای یک شرکت تکنولوژی، حریم خصوصی باید جزو نگرانی اساسی باشد. این اظهارات به تفاوت‌های مدل تجاری تبلیغ‌محور فیسبوک و مدل وابسته به فروش سخت‌افزار و سرویس اشتراک اپل اشاره دارند. تیم کوک در بخش دیگری از آن سخنرانی گفته بود: اگر بپذیریم که در دنیای امروز، جمع آوری، فروش و حتی سرقت اطلاعات شخصی ما ازطریق هک یک امر اجتناب‌ناپذیر است، باید بپذیریم که ما در آن شرایط چیزهایی بسیار بیشتر از اطلاعات از دست می‌دهیم؛ ما آزادی‌مان به‌عنوان انسان را از دست می‌دهیم. درگیری‌های لفظی بین این دو شرکت بزرگ زمانی بالا گرفت که مسئولان رده بالا برای حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مشتری‌های شرکت‌های فناوری نظیر فیسبوک وارد عمل شدند. این بررسی‌ها روی شرکت‌هایی انجام می‌گیرد که سرویس‌های رایگان عرضه می‌کنند و در مقابل اطلاعات کاربران خود را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشند.
وزارت دادگستری و کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده در هفته‌های اخیر پیشنهاد نظارت بیشتر بر فعالیت‌های ضد رقابتی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی را مطرح کرده‌اند. در همین زمان شرکت آلفابت که گوگل را زیرمجموعه خود دارد، بارها توسط اتحادیه اروپا جریمه مالی شده است. در ماه فوریه مقامات آلمان به فیسبوک دستور دادند روند جمع‌آوری اطلاعات کاربران بدون رضایت آن‌ها را متوقف کند. غول‌های تکنولوژی که فعالیت آن‌ها براساس ساخت و فروش سخت‌افزار بنا شده، اخیرا تلاش کرده‌اند فعالیت‌های خود را در راستای امنیت کاربران نشان دهند. اپل در ماه‌های اخیر یک کمپین تبلیغاتی 54 میلیون دلاری برای افزایش امنیت گوشی‌های آیفون ایجاد کرده است. آقای کلاگ روز دوشنبه در سخرانی خود اعلام کرد فیسبوک از قانون‌گذاری استقبال می‌کند. او گفت دنیا در حال عبور از مرحله لذت بردن از نوآوری و رسیدن به مرحله سوظن به آن‌ها است؛ مرحله‌ای که با بررسی‌های موشکافانه همراه خواهد بود. او گفت: اینترنت همان‌طور که به رقابت نیاز دارد، به مقررات هم نیاز دارد. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم با دولت‌ها و سیاست‌گذاران برای ایجاد یک سیستم مقرراتی هوشمند همکاری کنیم؛ سیستمی که به رقابت کمک کند، نوآوری را تشویق کند و از مشتری‌ها حفاظت کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/136532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس