آریا جوان

آخرين مطالب

چگونه کودکان را با مفهوم زمان آشنا کنیم؟ دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان -
چگونه کودکان را با مفهوم زمان آشنا کنیم؟
٤٣
٠
ایسنا / یک پزشک سلامت روان گفت: اگر از ابتدای دو سالگی به کودکان که کم‌کم با مفهوم زمان آشنا می‌شوند آموزش‌های لازم به درستی انجام شود، در آینده کودکان می‌توانند برای خودشان مدیریت زمان انجام بدهند.
هورا چیت ساز، با اشاره به تعریف مفهوم زمان برای کودکان اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم مفهوم زمان برای کودکان و بزرگسالان یکسان یا متفاوت است، در سنین بزرگسالی با مفاهیمی مانند گذشت زمان، شتاب و عجله و... بسیار روبرو هستیم در حالی که کودکان با واژه هایی مانند بدو، عجله کن و یا وقت کم است آشنا نیستند.
وی افزود: در این حالت والدین متوجه می شوند که کودکان واکنشی به این دسته واژه ها نشان نمی دهند و در نتیجه منجر به خشمگین شدن آنها نسبت به کودکان می شود و مشاجراتی میان والدین و کودک ایجاد می شود.
این پزشک سلامت روان با بیان اینکه باید بدانیم درک مفهوم زمان برای کودکان نسبت به بزرگسالان کاملا متفاوت، سخت و پیچیده است، خاطرنشان کرد: همچنین درک مفهوم زمان برای کودکان در سنین مختلف نیز بسیار متفاوت است.
چیت ساز ادامه داد: والدین فکر می‌کنند که کودکانشان نسبت به صحبت آنها و یا پیام‌هایی که به او می‌دهند بی‌توجه است، اما باید بدانند این موضوع نشانه بی‌توجهی آنها نیست، زیرا وقتی به کودک می‌گوییم عجله کن و او واکنشی نشان نمی‌دهد، نشانه بی ادبی یا بی توجهی آن نیست، بلکه علت واکنشش درک متفاوت او از مفهوم زمان است.
وی با بیان اینکه والدین نباید همان واکنش جوان یا نوجوان را از کودک نسبت به مفهوم زمان انتظار داشته باشند، گفت: تنها درکی که یک کودک از زمان دارد کلمه" وقتی" است. برای نمونه وقتی که ناهار می‌خوری زمانی است که پدر از سر کار می‌آید و در نتیجه کودک تنها مفهوم وقت را می فهمد.
این پزشک سلامت روان با تاکید بر اینکه برای کودکان سه تا چهار ساله مفهوم زمان بسیار مبهم، گنگ و ناشناخته است، تصریح کرد: به همین دلیل است که انتظار کشیدن نیز برای این رده سنی کودکان مفهومی ندارد و آنها را بیقرار می کند، زیرا نمی‌تواند درک کند تا چه مدت زمان قولی که والدین به او داده‌اند را می‌توانند، به تاخیر بیاندازند.
چیت ساز با بیان اینکه در چنین مواقعی باید به سن کودک توجه شود و بر اساس خصوصیات سنی با او صحبت و آموزش لازم را به او داده شود، گفت: در دو سالگی مفهوم زمان را تنها با معیارهای فیزیولوژیک انسانی بیان کنیم. برای نمونه شب را زمان خوابیدن و صبح را زمان بیدار شدن مثال بزنیم.
وی ادامه داد: با رسیدن به سن سه سالگی مشاهده می کنیم که کودک همچنان توان درک زمان حال، گذشته و آینده را ندارد، اما در این سن تنها قبل و بعد را می تواند بفهمد؛ برای نمونه اول ناهار را می خوری و بعد بازی می کنی یا اول حمام می کنی و بعد می رویم خانه مادر بزرگ.
این پزشک سلامت روان با اشاره به اینکه این موارد را کودک می تواند بفهمد، اما مفاهیم دیگر هنوز برای او مشکل است و با رسیدن به سن چهار سالگی فاصله های زمانی را هنوز درک نمی کند، خاطرنشان کرد: می توانیم اتفاقات روزمره را با زمان‌های مختلف برای او تفهیم کنیم. برای نمونه به او بگوییم وقت ناهار موقعی است که پدر می آید یا شب وقت مسواک زدن و خوابیدن است.
چیت ساز با بیان اینکه به صورت کلی قبل از شش سالگی مفاهیم روز، هفته، ماه و ساعت برای کودک قابل درک نیست، اما زمانی که کودک وارد سن ورود به مهد کودک می شود (پنج الی شش سالگی) کم کم می تواند با مفهوم زمان آشنا شود، ادامه داد: حتی کودک فصل‌ها و یا تغییر آنها را می تواند بهتر درک کند و در سن هشت سالگی درک زمان کامل می شود. بنابراین زمانی که می خواهیم زمان را به کودکان آموزش دهیم گروه باید سنی را مشخص کنیم و بعد بدانیم برای یاد دهی زمان به کودک نمی توانیم از ساعت و عقربه های ساعت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه زمانی که می خواهیم ساعت یا فواصل را به کودک نشان دهیم می توانیم از انگشتهای دست استفاده کنیم، افزود: همچنین می توانیم از تعدادی نشانه ها برای کودک به صورت تقویم‌های دیواری یا ساعت‌های دیواری برای دیوار اتاقش به صورت عکس نصب کنیم. برای نمونه صبح، ظهر و شب را با نمادهای خورشید و ماه مشخص کنیم و در کنار آنها عکس ناهار و شام بگذاریم.
این پزشک سلامت روان ادامه داد: حتی می توان تولد افراد مختلف را با عکس آنها به صورت برچسب‌هایی روی دیوار با رنگ های مختلف نشان دهیم، حتی برای درک بهتر کودک از زمان از کتاب‌های آموزشی استفاده کرد و قصه گویی کنیم و داستان بخوانیم .
چیت ساز با بیان اینکه انتظار کشیدن یکی از مسائلی است که کودک زیاد نمی تواند فاصله آن را درک کند، خاطرنشان کرد: موردی که همواره کودکان انتظارش را می کشند، زمان تولدشان است؛ بهترین کار برای مشخص کردن فاصله تولد استفاده از چوب‌خط است.
وی تصریح کرد: برای نمونه از چوب‌خط‌هایی که رنگ خاصی دارند، برای ماه نشان دهیم و وقتی چند ماه گذشت و یک ماه باقی ماند رنگ چوب خط‌ها را عوض و به صورت هفته نشان دهیم و بعد باقی ماندن یک هفته نیز رنگ چوب خطها عوض کنیم تا زمان تولدش را نشان دهیم.
این پزشک سلامت روان خاطرنشان کرد: اگر این آموزش‌ها را از ابتدای دو سالگی که کودکان کم کم با مفهوم زمان آشنا می شوند را به درستی انجام دهیم در آینده کودکان می توانند به خوبی مدیریت زمان برای خودشان انجام بدهند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/162039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس