آریا جوان

آخرين مطالب

زمین 20 سال است روند سبزشدن را متوقف کرده است خواندنی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند دراثر گرمایش جهان و کاهش رطوبت هوا، روند سبزشدن کره‌ی زمین از سال‌ها پیش متوقف شده است.

دانشمندان دریافته‌اند میزان پوشش گیاهی و رشد گیاهان زمین به‌تدریج در حال کاهش است. پژوهشی جدید این پدیده را با کاهش رطوبت هوا ارتباط می‌دهد که پیامدی از تغییرات اقلیمی است. این مطالعه که به‌تازگی در مجله‌ی Science Advances منتشر شده است، براساس مشاهده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد پوشش گیاهی زمین در دهه‌های 1980 و 1990 رو به افزایش بوده است؛ اما پس از آن و درحدود 20 سال پیش، این روند متوقف شده است. از آن زمان، بیش از نیمی از مناظر گیاهی جهان روند قهوه‌ای‌شدن یا کاهش رشد گیاه را تجربه کرده است. داده‌های اقلیمی نشان می‌دهند این کاهش با شاخص کسری فشار بخار هوا همبسته است. شاخص کسری فشار بخار هوا اختلاف بین مقدار رطوبت موجود در هوا و حداکثر مقدار رطوبتی است که هوا می‌تواند حفظ کند. کسری فشار بخار زیاد گاهی اوقات «خشکی اتمسفر» نامیده می‌شود. از اواخر دهه‌ی 1990، بیش از نیمی از مناظر گیاهی جهان الگوی خشکی یا کسری رو به افزایشی را تجربه کردند. نویسندگان در مقاله‌ی خود توضیح داده‌اند: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند کسری فشار بخار هوا احتمالا با گرمایش جهان افزایش خواهد یافت؛ الگویی که شاید تأثیر منفی درخورتوجهی روی پوشش گیاهی زمین بگذارد.
دانشمندان می‌گویند اثر سبزکنندگی حاصل از افزایش سطوح کربن‌دی‌اکسید ممکن است به‌پایان رسیده باشد. این اولین مطالعه‌ای نیست که کاهش پوشش گیاهی جهان را بررسی می‌کند. مطالعه‌ای که در سال 2010 در مجله‌ی Science منتشر شد، از اولین پژوهش‌هایی بود که نشان می‌داد افزایش پوشش گیاهی مشاهده‌شده در دهه‌ی 1990 متوقف یا روند آن معکوس شده است. همچنین، مطالعه‌ی مذکور نشان داد این کاهش احتمالا به آب مربوط می‌شود. مقاله‌های مرتبط:
جنگل‌ها تا چه حد می‌توانند با تغییرات اقلیمی مبارزه کنند؟استراتٰژی‌های مبتنی بر درختان و خاک برای مبارزه با تغییرات اقلیمیاثر متقابل بین بیماری‌های محصولات کشاورزی و تغییرات اقلیمی
البته، معنای این نتیجه‌گیری‌ها این نیست که هر گوشه از زمین پوشش گیاهی خود را از دست می‌دهد. برخی از مطالعات اخیر نشان داده‌اند بخش‌هایی از شمالگان با افزایش دما در حال سبزشدن هستند و افزایش رشد گیاهان هنوز در مناطق دیگری از جهان وجود دارد؛ اما در مقیاس جهانی و به‌طور میانگین در سطح کل سیاره، روند رشد گیاهان نزولی است. این کاهش‌ها استدلالی را دچار شک و تردید می‌کند که شکاکان مسئله‌ی تغییرات اقلیمی برای کم‌اهمیت نشان‌دادن پیامدهای گرمایش زمین مطرح می‌کنند. آنان این ایده را مطرح می‌کنند که گیاهان در حضور مقادیر بیشتر کربن‌دی‌اکسید رشد بیشتری خواهند کرد و درنتیجه، ذخایر غذایی افزایش خواهد یافت. سال‌ها است دانشمندان علم اقلیم‌شناسی با حوصله ‌این موضوع را توضیح داده‌اند که افزایش کربن‌دی‌اکسید تا جایی می‌تواند برای گیاهان مزیت داشته باشد و فقط یکی از عوامل تأثیرگذار است. گیاهان تحت‌تأثیر بسیاری از دیگر عوامل مرتبط با تغییرات اقلیمی نظیر افزایش دما و تغییر الگوهای آب‌و‌هوایی و تغییر در دسترسی به آب قرار می‌گیرند. بسیاری از پژوهشگران می‌گویند به‌طور کلی تأثیر تغییرات اقلیمی برای بخش اعظم پوشش گیاهی زمین ازجمله محصولات کشاورزی تأثیری منفی است. طبق نتایج مطالعه‌ی جدید، این پیامدها هم‌اکنون هم در حال وقوع هستند و ازآنجاکه تغییرات اقلیمی بر رشد گیاه اثر می‌گذارد، کاهش رشد گیاهان ممکن است بر سرعت تغییرات اقلیمی نیز تأثیرگذار باشد. هفته‌ی گذشته، در گزارشی از مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی بر اهمیت زمین و پوشش گیاهی به‌عنوان ابزارهای کاهش تغییرات اقلیمی تأکید شد. جنگل‌ها و دیگر مناظر گیاهی کربن‌دی‌اکسید را از اتمسفر بیرون می‌کشند و آن را در بافت‌های خود ذخیره می‌کنند و کاهش رشد گیاهان به‌معنای ذخیره‌ی مقدار کمتری کربن است. رطوبت اتمسفر مانند کربن‌دی‌اکسید، تنها یکی از عوامل فراوانی است که روی پوشش گیاهی زمین در سال‌های پیش رو تأثیر خواهد گذاشت. البته، ازآنجاکه به‌نظر می‌رسد روندهای خشکی تأثیر ویژه‌ای در دو دهه‌ی گذشته گذاشته است، نویسندگان پژوهش پیشنهاد می‌کنند این امر باید هنگام ارزیابی پاسخ‌های چرخه‌ی کربن آینده به‌دقت بررسی شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/162607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس