نابودی زمین بر اثر آزمایش‌های شتاب‌دهنده ذرات یک داستان تخیلی صرف نیست فناوری

آریا جوان - ستاره‌شناسان هشدار می‌دهند که ممکن است هنگام آزمایش‌های شتاب‌دهنده‌ی ذرات، زمین در ابعاد یک زمین فوتبال درون خود مچاله شود.

پروفسور مارتین ریس (Martin Rees)، کیهان‌شناس سرشناس بریتانیایی یک جمله‌ ماندگار در مورد دستگاه‌های شتاب‌دهنده ذرات ، بیان کرده است: هر چند احتمال آن اندک است، اما امکان بروز فاجعه،کاملا واقعی است. در دستگاه‌های شتاب‌دهنده‌ای نظیر برخورد‌دهنده‌ی هادرونی بزرگ (LHC) ، ذرات با سرعتی باورنکردنی شتاب می‌گیرند، به یکدیگر کوبیده می‌شوند و درنهایت ریزش اتمی مورد مشاهده قرار می‌گیرد. چنین برخوردهایی در سرعت بالا به ما کمک می‌کند تا مقادیر زیادی از ذرات جدید را کشف کنیم، اما به‌عقیده‌ی پروفسور ریس، این کار عاری از ریسک نخواهد بود. وی در کتاب تازه خود با نام On The Future: Prospects for Humanity چشم‌اندازی تاریک را به تصویر می‌کشد: ممکن است یک سیاه‌چاله شکل گیرد و همه چیز را در خود فرو ببلعد. دومین رویداد احتمالی ترسناک نیز این است که ذرات کوارک دوباره به هم بپیوندند و ذرات متراکمی به‌نام استرانگلت (Strangelet) تشکیل شود. این ذرات به خودی خود بی‌خطرند اما مطابق برخی از فرضیه‌ها، یک استرانگلت به محض برخورد با هر چیزی، می‌تواند آن را تبدیل به شکلی جدید از ماده کند. بدین ترتیب کل کره‌ی زمین به یک کره‌ی ابرچگال با طول 100 متر تبدیل خواهد شد. این تمام ماجرا نیست. به نظر پروفسور ریس، یک روش دیگر هم برای نابودی زمین توسط شتاب‌دهنده‌ی ذرات وجود دارد: وقوع یک فاجعه‌ی بزرگ که فضا را در خود می‌بلعد. فضای خالی یا آنچه که فیزیکدانان از آن با نام خلاء یاد می‌کنند، در واقع چیزی بیشتر از «هیچ» است. فضای خالی عرصه‌ای است که در آن همه‌چیز رخ می‌دهد. فضایی که تمام نیروها و ذرات حاکم بر دنیای فیزیک را در خود پنهان کرده است. این خلاء می‌تواند شکننده و ناپایدار باشد. برخی گمان می‌کنند که انرژی متمرکز حاصل از برخورد ذرات می‌تواند آغازگر یک « گذار فاز » باشد که خود می‌تواند در کالبد فضا شکاف ایجاد کند. بروز چنین واقعه‌ای نه‌تنها یک فاجعه برای زمین، بلکه فاجعه‌ای برای تمام کیهان محسوب خواهد شد. واقعا ترسناک به نظر می‌رسد. اما آیا باید احساس نگرانی کنیم؟ مطمئنا دانشمندان در LHC می‌توانند احتمال چنین خطراتی را به صفر برسانند.
در وب‌سایت رسمی مرکز تحقیقات سرن ( CERN ) چنین آمده است: گروه ارزیابی ایمنی LHC یا به اختصار LSAG، با تایید مجدد نتایج گزارش منتشرشده در سال 2013، تصدیق می‌کند که برخوردهای روی‌داده در LHC هیچ خطری را در پی نخواهد داشت و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. هر آن‌چه که LHC قرار است آزمایش کند، طبیعت خود آن را بارها پیش از این، در طول حیات زمین و دیگر اجرام آسمانی انجام داده‌ است. این نکته بسیار مهمی است؛ پرتوهای کیهانی در واقع نسخه‌‌هایی طبیعی از آن‌چیزی است که LHC و دیگر شتاب‌دهنده‌های ذرات انجام می‌دهند. این پرتوها به‌صورت دائم در حال برخورد با زمین هستند. تیم LHC همچنین برای استرانگلت‌ها نیز پاسخی یافته‌اند: آیا امکان دارد استرانگلت‌ها با ماده‌ی عادی ترکیب شده و آن را به شکل ماده‌ی عجیب (Strange matter) درآورد؟ این سوال در سال 2000، پیش از راه‌اندازی برخورددهنده‌ی یون‌های سنگین نسبیتی (RHIC) در ایالات متحده مطرح شده بود. مطالعه فعلی نشان می‌دهد که جایی برای نگرانی وجود ندارد و طی هشت سال فعالیت RHIC و تلاش برای یافتن استرانگلت‌ها، هنوز موردی کشف نشده است. حتی پیش‌تر، استیون هاوکینگ فقید نیز شتاب‌دهنده‌ی ذرات را این چنین ستوده است: با آغاز به‌کار LHC، دنیا به انتها نخواهد رسید. LHC کاملا ایمن است. هر روزه میلیون‌ها برخورد با انرژی بسیار بیشتر در اتمسفر زمین روی می‌دهد و رویداد هولناکی هم رقم نمی‌خورد. مقاله‌های مرتبط:
آنچه باید در مورد شتاب‌دهنده‌های ذرات بدانید مهندسی بی‌نهایت: برخورددهنده هادرونی بزرگ
البته از جهاتی، حق با پروفسور ریس است. ما 100 درصد مطمئن نیستیم و ممکن است هرگز هم نباشیم. با این حال (همانطور که خود او هم می‌گوید) بسیاری از پیشرفت‌های علمی، با خود ریسک‌هایی به همراه دارند؛ اما این دلیل نمی‌شود که آنها را به‌طور کامل متوقف کنیم. وی در کتاب خود می‌گوید: نوآوری بیشتر اوقات خطرناک است؛ اما اگر از خطرات چشم‌پوشی نکنیم، ممکن است منافع را هم از دست بدهیم. با این وجود، فیزیکدانان باید درمورد انجام آزمایش‌هایی که تاکنون حتی در کیهان هم انجام نشده‌اند، جانب احتیاط را رعایت کنند. بسیاری از ما تمایل داریم با انگاشتن چنین خطراتی به‌مثابه یک داستان علمی-تخیلی، از آنها چشم‌پوشی کنیم؛ اما اطمینان داشته باشید که خطرات قابل چشم‌پوشی نیستند، حتی اگر احتمال وقوع آنها بسیار ناچیز باشد. با این تفاسیر، شاید واقعا بهتر باشد رسیدگی به چنین امور پرمخاطره‌ای را به فیزیکدانان ذرات واگذار کنیم. نظر شما چیست؟

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه