آریا جوان

آخرين مطالب

تاثیر فیلتر هوا بر عملکرد خودرو؛ آیا فیلتر اسپرت قدرت پیشرانه را افزایش می‌دهد؟ فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - فیلتر هوای گران‌قیمت برندهای مختلف تیونینگ و افترمارکت در بازار دیده می‌شوند؛ اما آیا نمونه‌های گران‌تر در افزایش قدرت و عملکرد خودرو اثرگذارند؟ 

فیلتر هوا، یکی از بخش‌های مهم هوارسانی به پیشرانه است که بر عملکرد کلی تأثیر می‌گذارد. افرادی که به دنبال افزایش عملکرد خودرو با هزینه‌ی ناچیز هستند، معمولاً در اولین قدم، نمونه‌های افترمارکت و سفارشی قطعات را خریداری می‌کنند. در بازار جهانی، انواع برندهای شناخته‌شده و تازه‌وارد نمونه‌های مختلف فیلتر هوا با ادعای افزایش قدرت و شتاب خودرو عرضه می‌کنند. اما واقعاً تعویض فیلتر هوای کارخانه‌ای خودرو با مدل افترمارکت، بر عملکرد فنی خودرو تأثیرگذار است؟ کانال یوتیوب «مهندسی به زبان ساده» یا Engineering Explained، برای دریافت پاسخ این سؤال، آزمایش جالبی انجام داده است که در این مطلب آن را با شما مخاطبان عزیز زومیت ، به اشتراک می‌گذاریم.
در این آزمایش، از خودروی ژاپنی سوبارو کراس‌ترک (Crosstrek) استفاده شده است. برای راستی‌آزمایی تبلیغات شرکت‌های تولیدکننده‌ی فیلترهای هوای افزایش قدرت با استفاده از دستگاه نیروسنج یا اصطلاحاً داینومتر (Dynamometer) و تست سرعت‌گیری در سرعت‌های مختلف (هر کدام سه مرتبه)، قدرت و عملکرد خودرو با چند نوع فیلتر هوا بررسی می‌شود. برای مقایسه تأثیر فیلتر هوا در عملکرد خودرو، چهار نمونه نصب می‌شود؛ فیلترهوای کارخانه‌ای با کارکرد حدود 10 هزار کیلومتر، نمونه‌ی کارخانه‌ای صفر کیلومتر، فیلتر هوای افترمارکت ارزان‌قیمت و نمونه‌ی افترمارکت افزایش قدرت حرفه‌ای گران‌قیمت از برند آمریکایی K & N .
مقاله‌های مرتبط:
10 دلیل اصلی در کاهش قدرت پیشرانه فیلترهای خودرو: تمیز شوند یا تعویض کنیم؟
باید در نظر داشت که تعویض فیلترهوا با نمونه‌های گران‌تر به عملکرد آن در هوارسانی به پیشرانه مربوط است؛ درواقع به دو دلیل کیفیت بهتر در هوارسانی و ایجاد نکردن مانع بیشتر برای رسیدن هوا به پیشرانه، فیلتر هوا می‌تواند در عملکرد کلی خودرو تأثیر بسیار محسوسی ایجاد کند. برای شروع آزمایش، ابتدا آزمون داینو خودرو با فیلتر هوای کارکرده انجام می‌شود تا معیار مقایسه وجود داشته باشد. سوبارو کراس‌ترک با فیلترهوای کارکرده تا حدود 10 هزار کیلومتر، 158.25 اسب بخار قدرت و 186.08 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. باتوجه به این اعداد و مشخصات رسمی 148 اسب بخار قدرت و 197 نیوتن‌متر گشتاور سوبارو کراس‌ترک، نیروسنج چندان دقیق به‌نظر نمی‌رسد اما با مقایسه‌ی نتایج هر آزمایش، این مشکل برطرف خواهد شد. درواقع خروجی خام داینو چندان مهم نیست، بلکه باید به تغییرات عملکردی خودرو پس از تغییرات و تیونینگ توجه شود.
در مرحله‌ی بعدی، عملکرد خودرو با فیلتر هوای صفر کیلومتر کارخانه‌ای بررسی می‌شود؛ قدرت 160.10 اسب بخار و گشتاور 186.33 نیوتن‌متر حاصل تست داینو است که سوبارو کراس‌ترک با فیلتر کارخانه‌ای جدید، 1.8 درصد قدرت و 0.2 درصد گشتاور بیشتری در مقایسه با فیلتر کارکرده تولید می‌کند. البته اگر میانیگین سه‌بار تست داینو را در نظر بگیریم، تفاوت فیلتر جدید و کارکرده چندان قابل‌توجه نیست. اما در تست فیلتر هوای افترمارکت ارزان‌قیمت، قدرت به 163.32 اسب بخار و گشتاور هم به 190.92 نیوتن‌متر افزایش پیدا می‌کند؛ در مقایسه با فیلترهوای کارکرده، افزایش قدرت و گشتاور به‌ترتیب برابر 3.2 و 3.4 درصد است. اما تأثیر فیلترهوای افترمارکت حرفه‌ای گران‌قیمت چگونه است؟ باتوجه به افزایش قدرت و گشتاور به 164.42 اسب بخار و 193.24 نیوتن‌متر، فیلتر هوای K & N بهترین عملکرد را نشان می‌دهد. برای مقایسه با عملکرد فیلتر کارکرده، نمونه‌ی K & N در قدرت و گشتاور خودرو 4.3 و 5.1 درصد افزایش را ممکن می‌کند.
عملکرد بهتر فیلتر هوای گران‌قیمت در تست داینو مشخص شد؛ اما در آزمایش سرعت‌گیری دو دو حالت سرعت حدودی 30 تا 100 و 70 تا 100 کیلومتر بر ساعت چگونه خواهد بود؟‌ نتیجه‌ی آزمایش‌ سرعت‌گیری به ‌صورت زیر است. فیلتر هوای کارخانه‌ای کارکرده؛ 30 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 8.96 ثانیه – 70 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3.59 ثانیه فیلتر هوای کارخانه‌‎‌ای صفرکیلومتر؛ 30 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 9.01 ثانیه – 70 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3.61 ثانیه (0.56 درصد کاهش عملکرد در مقایسه با فیلتر کارکرده) فیلتر هوای افترمارکت ارزان‌قیمت؛ 30 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 8.91 ثانیه – 70 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3.56 ثانیه (1.2 درصد افزایش عملکرد از فیلتر کارخانه‌ای سفر کیلومتر) فیلتر هوای افترمارکت افزایش قدرت حرفه‌ای؛ 30 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 8.81 ثانیه – 70 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3.49 ثانیه (3.2 درصد افزایش عملکرد در برابر فیلتر کارخانه‌ای صفر کیلومتر)


مشخص است، فیلتر هوای K & N بهترین عملکرد را نشان می‌دهد. شاید باید پرسید، چرا بهترین قطعات در خودروها به‌صورت کارخانه‌ای نصب نمی‌شوند؟ درواقع خودروسازان باتوجه به تعادل هزینه و عملکرد خودرو، مناسب‌ترین قطعات را انتخاب می‌کنند. از طرفی، فیلتر هوای افزایش قدرت K & N با قیمت 50 دلار عرضه می‌شود؛ این قیمت، ارزش چند اسب بخار بیشتر را در یک خودروی خانوادگی دارد، اما می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود. البته باید درنظر گرفت که برخی نمونه‌های فیلتر هوا، با قابلیت شتستشو و استفاده‌ی مجدد همراه هستند که در نتیجه‌ی آن، طول عمر بیشتری نسبت به فیلترهوای استاندارد، ارائه می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/80505/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران