آریا جوان

آخرين مطالب

دکتر داورزنی در نشست چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی :

رشد ورزش ایران در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است /نگاه مثبت جامعه به ورزش از دیدار قهرمانان با امام خمینی (ره) آغاز شد ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان رشد کمی و کیفی ورزش در ابعاد مختلف زیرساختها همچنین عرصه همگانی و قهرمانی را در دوران چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر توصیف کرد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ،دکتر داورزنی در سلسله نشست های چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تشریح فرآیند رشد ورزش کشور در ابعاد مختلف از دوران پهلوی تا چهار دهه گذشته پرداخت و تاکید کرد برای ارزیابی عملکرد چهل ساله انقلاب اسلامی در عرصه ورزش باید این دوران را با گذشته مقایسه کرد.
محمدرضا داورزنی ابتدا به اولین حضور ورزش ایران در بازی های المپیک که در سال 1900 رخ داد اشاره کرد و افزود : پس از آن ایران در بازی های المپیک شرکت نکرد و از بازی های المپیک 1948 لندن به نوعی حضور ایران در بازی های المپیک بصورت جدی آغاز شد .
وی به ابتدای دهه چهل و انقلاب سفید رژیم طاغوت اشاره کرد و توضیح داد : از ان پس برخی امکانات ورزشی در مراکز استان ها ساخته شد .و پس از آن نیز ورزش ایران در سال های 1352 و 1353 اقداماتی را برای برگزاری بازی های اسیایی 1974 تهران انجام داد و دهکده المپیک و ورزش گاه آزادی احداث شد .
دکتر داورزنی سپس به انحلال سازمان تربیت بدنی در سال 1356 به دلیل عملکرد ضعیف اشاره کرد و ادامه داد: پس از دستور انحلال مدت طولانی سپری شد تا از مرحله اجرا خارج شود این در حالی بود که سال 50 هم سازمان تربیت بدنی و سازمان اموزش و پرورش هم تفکیک شده بودند .
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در ادامه به نگاه نه چندان خوب جامعه به ورزش کاران و تحصیل کرده های ورزشی در اواسط دهه پنجاه اشاره کرد و توضیح داد: در آن زمان نگاه خانواده ها هم به ورزش چندان مثبت نبود و حتی به تحصیل کرده های ورزشی که آن زمان تعداد تحصیل کرده های ورزش در مقطع دکترا حتی به پنج نفر هم نمی رسیدند ،مثبت نبود
دکتر داورزنی سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در آن دوران ساختار ورزش کشور چندان مشخص نبود و چه در دوران شاه حسینی و داوودی که ریاست سازمان را عهده دار بودند نوعی بلاتکلیفی وجود داشت و نگاه ورزش در حوزه اجتماعی و فرهنگی خوب نبود تا اینکه در ان زمان دیدار تعدادی از قهرمانان جامعه ورزش کشور با حضرت امام خمینی (ره) اتفاق افتاد و آغاز نگاه مثبت در ورزش از آنجا شکل گرفت و حتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ان دیدار با محمد نصیری قهرمان صاحبنام وزنه برداری المپیک شوخی هم کردند .
وی با اشاره به این مهم که در آن زمان انتظار از ورزش بیشتر در ابعاد پهلوانی بود ادامه داد: از آن پس حرکت به سمت ورزش قهرمانی نیز بوجود آمد تا جاییکه اردوهای وحدت شکل گرفت و در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال 1360 اردوی دختران در مجموعه ورزشی انقلاب و اردوی پسران در مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد . اما به هر حال تا به خودمان آمدیم دوران جنگ تحمیلی اغاز شد و عملا می توانیم بگوییم در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی دوران خاصی را سپری کردیم و نمی توانیم ارزیابی خاصی از آن مقطع داشته باشیم حتی در المپیک مسکو و لس آنجلس هم شرکت نکردیم و در آن دوران حتی در رقابت های برون مرزی هم که شرکت می کردیم تعدادی پناهنده می شدند.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای به اتمام دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و توضیح داد: بعد از پایان هشت سال دفاع مقدس دوران سازندگی اغاز شد و در خصوص چگونگی فعالیت ورزش به فعات بحث های مختلفی مطرح شد که شایسته است یاد کنیم از آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت که با حمایت جدی از ورزش این مقوله را در مسیر جدیدی قرار دادند و این مهم در شریطی اتفاق افتاد که هنوز بسیاری با ورزش موافق نبودند و حتی در ان دوره نگاه جدی و مثبت به ورزش بانوان هم بوجود آمد و سپس اقداماتی در راستای توسعه ورزش آغاز شد. در زمینه نگاه مثبت به ورزش بانوان رهبر معظم انقلاب هم در دوران رییس جمهوری نیز حمایت منطقی داشتند.
داورزنی با بیان اینکه در آن زمان متوجه کمبود نیروی انسانی متخصص شدیم ، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه دانشکده های تربیت بدنی راه افتادند و در شرایطی که 35 سال پیش فقط 4 درصد نیروی تحصیلکرده ورزشی در بدنه دستگاه ورزش بودند اکنون در زمینه ارتقا نیروی انسانی متخصص تحول جدی در کشور بوجود آمده و با گسترش دانشکده های تربیت بدنی تعداد تحصیلکرده های ورزش در وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش رشد قابل توجهی داشته است .
دکتر داورزنی در بخشی از اظهاراتش همچنین به اوایل دهه هفتاد اشاره کرد و اظهار داشت : در آن دوران از تجربه کشورهای پیشرفته در زمینه ورزش استفائده کردیم و مسیر علمی تر شدن ورزش را پیش گرفتیم و ساخت و سازها هم در عرصه ورزش جدی تر شد و سالن های مختلف 6 هزار نفری ،استادیوم های فوتبال،سالن های سرپوشیده و امکانات قابل توجه دیگر ساخته شد و در شرایط کنونی هم با وجود مشکلات و کمبود منابع رشد بسیار خوبی در زمینه زیرساخت های ورزشی داشته ایم و عزم جدی در وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل پروژه های ورزشی وجود داشته است .
وی با بیان اینکه در برهه های مختلف هیچگاه شرایط ایده آل وجود نداشته تصریح کرد: موفقیت های ورزش ایران در سختی ها رقم خورده و هیچ زمانی نبوده که موانع نداشته باشیم اما خدارا شکر توانسته ایم در بسیاری از رشته ها اتفاقات بسیار بزرگی را رقم بزنیم و نتایج بیانگر واقعیت های پیشرفت ورزش ایران است .
دکتر داورزنی تاکید کرد: از لحاظ کمی و کیفی ورزش ایران رشد بسیار چشمگیری داشته است و وزارت ورزش و جوانان و سایر ارگان ها در عرصه زیرساختی و در ابعاد مختلف ورزش قهرمانی و همگانی توجه جدی به این مقوله داشتندو عملکرد ورزش ایران قابل دفاع است .

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/99865/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس