آریا جوان

آخرين مطالب

دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی:

مجلس به دنبال افزایش وام ازواج است / دولت و مجلس بر اجرای قانون تسهیل ازدواج تاکید دارند / مسکن موقت جوانان نیازمند اعتبار دولت است ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - زهره آشتیانی گفت: مجلس به دنبال این است که مبلغ وام ازدواج را از 15 به 25 میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش دهد و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد ولی هنوز مصوب نشده است.

زهره آشتیانی دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان در خصوص بررسی راهکارهای اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: این قانون در سال 84 مصوب شده ولی اجرای آن منوط به ایجاد صندوق اندوخته جوانان بوده و پیشنویس آیین‌نامه آن که توسط سازمان ملی جوانان وقت پیشنهاد داده شد به دلیل عدم تشکیل صندوق اندوخته جوانان در دستور کار دولت قرار نگرفت و این قانون به اجرا در نیامد.
وی افزود: در ادامه صندوق اندوخته جوانان با صندوق مهر امام رضا(ع) ادغام شد که این صندوق تمرکزش در اشتغال و کارآفرینی بود و موضوع ازدواج در دستور کار این صندوق قرار نداشت بنابراین پیش نویس آیین نامه توسط سازمان ملی جوانان معطل ماند. در دولت تدبیر و امید نیز صندوق مهر امام رضا(ع) منحل و صندوق کارآفرینی امید تشکیل شد.
آشتیانی گفت: با توجه به نرخ افزایش طلاق و کاهش ازدواج و دغدغه ای که برای جوانان در فراکسیون خانواده مجلس وجود داشت، موجب شد بررسی کنیم که غیر از موضوع فرهنگ سازی در این حوزه به چه زیرساخت هایی نیاز داریم تا این قانون را بتوانیم اجرایی کنیم.
دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تسهیل ازدواج جوانان سه موضوع اصلی دارد که یکی بحث وام ازدواج، دوم موضوع مسکن موقت برای زوجین و سوم فرهنگ سازی و آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج است.
آشتیانی با بیان این که در بخش فرهنگ سازی و آموزش کارهای خوبی در وزارت ورزش و جوانان ، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی انجام شده است، گفت: اما انتظار می‌رفت در رسانه های جمعی مخصوصا رسانه ملی خیلی با وسواس و دقت بیشتری کار شود و این انتقادات را به رئیس صدا و سیما هم انتقال دادیم که ازدواج های تجملی سریال ها و فیلم های رسانه ملی فرهنگ سازی می شود و قبح طلاق نیز شکسته شده است. اگر قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرایی شود می‌توان با سیاست‌گذاری‌های مناسب این نواقص هم برطرف و حل کرد.
دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی به وام ازدواج اشاره کرد و گفت: در بحث وام ازدواج، هم دولت و دستگاه های اجرایی و هم سیستم بانکی نیز کار خود را تعطیل نکردند و وام ازدواج با افزایش مبلغ و سیستماتیک کردن با نظم خیلی خوبی پرداخت شد به طوری که الان سامانه ای ایجاد شده و جوانان به طور سیستماتیک می ‌توانند درخواست های خود را ثبت و پیگیری کنند و سیستم بانکی هم با نظم خوبی وام ها را پرداخت می کند.
آشتیانی گفت: مجلس به دنبال این است که مبلغ وام ازدواج را از 15 به 25 میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش دهد و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد ولی هنوز مصوب نشده است.
وی ادامه داد: چیزی که در قانون تسهیل ازدواج جوانان مد نظر بوده ایجاد صندوق اندوخته جوانان بود که محقق نشد. پیشنهادی که در جلسه دیروز مطرح شد این بود که بجای صندوق اندوخته بتوانیم بیمه ازدواج برای جوانان داشته باشد به این شکل که هر فرزندی که متولد می شود والدین او مکلف شوند در این بیمه سپرده گذاری کنند و ماهیانه مبالغی را پرداخت کنند تا فرد پس از رسیدن به سن قانونی ازدواج، بتواند از این سپرده‌گذاری استفاده کند. وزارت علوم این تجربه در ازدواج های دانشجویی داشته و تجربه موفقی هم بوده است.
زهره آشتیانی به موضوع مسکن موقت جوانان اشاره کرد و گفت: چیزی که در قانون تسهیل ازدواج مهم‌تر و تحقق آن نیز در این قانون سخت به نظر می رسد، مسکن موقت جوانان است . ما حتی در اصلاح قانون نیز به این فکر می کنیم که این موضوع چگونه می تواند تحقق یابد.
وی ادامه داد: نماینده وزارت مسکن و شهرسازی بیان کرد که از سال 95 عرضه مسکن اجتماعی در این وزارتخانه مصوب شده و در لایحه بودجه 98 هم دیده شده است ولی به دلیل اینکه دولت نتوانسته یارانه ای که برای ساخت این نوع مسکن نیاز است را تامین کند، این مسکن ها توسط پیمانکاران یا به جای اجاره، فروخته شدند و یا بلاتکلیف و نیمه کاره رها شده اند.
دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان این که دغدغه ما این است که چطور می توانیم مسکن ارزان قیمت موقت را در اختیار زوج جوان بگذاریم، افزود: مسکن مهر هم از اول قرار بود در اختیار دهک‌های پایین جامعه و با اولویت جوانان قرار گیرد ولی در نهایت این اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: وزارت مسکن اعلام کرده اراضی ساخت مسکن اجاره ای را دارد اما دولت باید برای ساخت آن تامین اعتبار کند. حتی ساختار نهاد اجاره‌داری هم در وزارت مسکن و شهرسازی پیش‌بینی شده و شهرداری هم اعلام کرده است که می تواند تسهیلات خوبی برای مسکن موقت در نظر بگیرد.
زهره آشتیانی با ابراز خرسندی از همت جدی مسئولان کشور برای اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: در شورای اجتماعی کشور و کمیسیون خانواده مجلس جلسات مستمری برگزار می‌شود و جای قدردانی دارد که وزارت ورزش و جوانان بانی و پیشگام این موضوع شد و جلسات کارشناسی را آغاز کرده است.
وی با بیان این که دو رویکرد در این خصوص وجود دارد، افزود: رویکرد اول این است که اگر این قانون با ظرفیت های حال حاضر کشور و دستگاه های متولی قابل اجراست که در این صورت بدون تغییر و با تشکیل کمیته نظارتی اجرا می شود و رویکرد دوم اصلاح قانون است که دیدگاه ما در مجلس شورای اسلامی هم این است که قانون تسهیل ازدواج جوانان به دلیل این که در سال 84 و طبق اقتضائات آن زمان نوشته شده باید اصلاح شود.
آشتیانی با بیان اینکه الان مسائل جوانان بسیار تغییر کرده است، افزود: پژوهش ها در این خصوص در مرکز پژوهش‌های مجلس ، دانشگاه تهران و وزارت ورزش و جوانان انجام و مسئله یابی شده است که ما باید بر اساس پژوهش ها و مسئله یابی هایی که انجام شده قانون را اصلاح کنیم.
وی با بیان اینکه مجلس روی این موضوع تمرکز دارد گفت: این اتفاق بسیار خوب است که وزارت ورزش و جوانان این جلسات را شروع کرده و کمیته کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها تشکیل شده است و تا زمانی که قانون اصلاح شود این جلسات ادامه دارد.
دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان قرار است با دستور بررسی راهکارهای اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان برگزار شود، گفت: دولت و مجلس بر اجرای قانون تسهیل ازدواج تاکید دارند، با توجه به رویکردی که مجلس برای اصلاح قانون دارد و همچنین با توجه به اینکه دکتر روحانی رئیس جمهور محترم نیز به حمایت و حل مسائل جوانان تاکید دارند امیدوارم هر چه زودتر قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرا شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/94316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

AMD نحوه نام‌گذاری تراشه‌های Ryzen را به‌طور کلی تغییر می‌دهد

تفال/ دل از من برد و روی از من نهان کرد

بالاخره آقا داماد «بله» رو گفت

اورونوف، ماشاریپوف را هم سر ذوق آورد

کاظمیان: حریف ما اصلا موقعیت گل نداشت

چرا سپاهان پرستاره از کورس با استقلال و پرسپولیس جا ماند؟

سردار: طارمی در اینتر موفق می‌شود

رئال تا دندان مسلح برای پانزدهمین ستاره

ورزشکارانی که دیگر طلبکار نیستند!

اخراج سرمربی‌ای که اللهیار را نخواست

سومین استقلالی هم محروم می شود؟

رفتن طارمی به اینتر ریسک یا انتقال طلایی؟

بهترین پاسخ به به فضاسازی غربی‌ها علیه ایران از زبان کمالوندی

نظر دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل درخصوص سفر گروسی: بسیار بعید است که برجام 95 قابل احیا باشد

تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس

بهترین بازی جدولی آنلاین ایرانی برای اندروید

هزینه سفر به پاکستان

چگونه و چه موقع به اردکان سفر کنیم؟

کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!

درس‌های «آرال»؛ شوره‌زاری که 50 سال قبل دریا بود

صفر تا صد راه اندازی استارتاپ کانادا

دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گران‌تر از طلا

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

تعریف و تمجید سردار آزمون از استقلال و نکونام

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

قهر شهربانو منصوریان در مراسم تجلیل از قهرمانان!

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن